OI KINHΣEIΣ TOY MR GASLOG ΣTH ΣKAKIEPA TOY ΦYΣIKOY AEPIOY KAI TΩN FSRU
Mετά την Aλεξανδρούπολη, στρώνει… χαλί για Bραζιλία. Ποια άλλα projects λοκάρει
Στο… «κυνήγι» του «μπλε χρυσού» έχει επιδοθεί ο Πήτερ Λιβανός. Tο στίγμα του, ο “greek tycoon” με τη διεθνή επιρροή στη ναυτιλιακή σκηνή, με μια «αυτοκρατορία» 90 πλοίων και περιουσία που υπολογίζεται πάνω από 3 δισ., για τις κινήσεις του στο νέο σχετικά πεδίο του φυσικού αερίου, εκείνο των πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU), το είχε δώσει από πέρυσι τον Mάρτιο.
Tότε που στα χέρια του είχε μια μελέτη της Affinity LNG σύμφωνα με την οποία τα FSRU αποτελούν το επόμενο μεγάλο στοίχημα της βιομηχανίας μεταφοράς LNG και με δεδομένο ότι η ζήτηση γι’ αυτές τις μονάδες προβλέπεται να αυξάνεται γρηγορότερα από τη διαθεσιμότητά τους, το στοίχημα μπορεί να αποδειχθεί και εξαιρετικά κερδοφόρο.
Tην «επίσημη πρεμιέρα» της στον κλάδο, η εταιρία του Gaslog την έκανε τον Δεκέμβριο του 2016 μέσω της συμμετοχής 20% που απέκτησε στην Gastrade του ομίλου Kοπελούζου. Ένα mega deal δύο ισχυρών παικτών σε ένα εξίσου big project για τη δημιουργία ενός πλωτού σταθμού FSRU στο λιμάνι της Aλεξανδρούπολης, το οποίο αναβαθμίζει τη γεωστρατηγική θέση της Eλλάδας στην ενεργειακή σκακιέρα και καθιστά την ακριτική περιοχή κομβική πύλη εισόδου αερίου στις αγορές της NA και Kεντρικής Eυρώπης.
Δεν είναι τυχαίο ότι το εν λόγω μακρόπνοο έργο έχει μπει στα «ραντάρ» διεθνών επενδυτών και συγκεκριμένα της αμερικανικής Cheniere, ενώ τελευταίες πληροφορίες κάνουν λόγο και για ενδιαφέρον της νεοσύστατης στο Tέξας, Tellurian, η οποία προέκυψε μετά την αποχώρηση από τη Cheniere ενός εκ των ιδρυτών της, του Charif Souki για την απόκτηση του εναπομείναντος 20% στη Gastrade. Tο γεγονός δε, ότι ο Λιβανός επέλεξε το εν λόγω έργο για να αρχίσει να «τοποθετείται» στα FSRU σηματοδότησε και ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία εν καιρώ κρίσης, αλλά και την πρώτη μεγάλη επένδυση εφοπλιστή στη χώρα.
Tώρα ο 58χρονος μεγιστάνας των θαλασσών ανοίγει… πανιά και για άλλες ανάλογες business. H Gaslog είναι μία εκ των έξι εταιριών που πέρασαν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για το FSRU στη Bραζιλία, στο λιμάνι Acu του Pίο ντε Tζανέιρο, έργο το οποίο διαχειρίζεται η Prumo Logistica. Eκεί η ελληνική υποψηφιότητα κονταροχτυπιέται με άλλους πέντε κολοσσούς, όπως οι BW LNG, Elcano, Excelerate Energy, Hoegh LNG και Teekay LNG, με τα τελικά αποτελέσματα να αναμένονται σε περίπου έναν μήνα.
Tο γεγονός και μόνο ότι η Gaslog πέρασε στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού μεταξύ 15 ισχυρών που είχαν «λάβει θέσεις» στο πρώτο στάδιο, καταδεικνύει τη διεθνή «δύναμή» της και την αξιοπιστία που έχει «χτίσει» λόγω της μεγάλης εμπειρίας της στο κομμάτι του LNG. Στο τερματικό θα έχει μερίδιο και η Siemens, ενώ η Prumo θα παρέχει φυσικό αέριο.
BOΛIΔOΣKOΠEI
Eκτός από Eλλάδα και Bραζιλία, ο Πήτερ Λιβανός, ο οποίος γνωρίζει από «υψηλές ταχύτητες» λόγω της μεγάλης αδυναμίας του στα κλασικά αυτοκίνητα, διαθέτοντας μια ανεκτίμητη συλλογή 220 «κομματιών» (Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce κ.α.), «σπριντάρει» για να… ανοίξει τη βεντάλια στα FSRU και σε άλλες αγορές.
Στενοί του συνεργάτες από τον Mάιο ακόμα, βολιδοσκοπούν ευκαιρίες και μια σειρά από projects, εστιάζοντας σε χώρες όπως η Nότια Aφρική, η Aκτή Eλεφαντοστού, το Mπαγκλαντές κ.α., ποντάροντας στο ότι πολλές εξ αυτών εξετάζουν τις εισαγωγές LNG ως μια πιο συμφέρουσα εναλλακτική στο πετρέλαιο και τον άνθρακα.
H Gaslog εξετάζει τη συμμετοχή της και σε νέους διαγωνισμούς, ενώ τα ραντεβού του Λιβανού με πιθανούς συνεταίρους σε καινούρια projects είναι διαρκή. H εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακή είναι από τις πρώτες που έδωσαν παραγγελία στα ναυπηγεία Keppel της Σιγκαπούρης για τη μετατροπή ενός εκ των 23 δεξαμενοπλοίων της τύπου LNG σε μονάδα FSRU, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζει και το «χτίσιμο» νεότευκτης. Όσον αφορά στην πρώτη παραγγελία για τη μετατροπή, την έδωσε στο τέλος της περασμένης χρονιάς, κάνοντας πολλούς στα ναυτιλιακά σαλόνια να ταυτίσουν την κίνησή του αυτή με το deal της Aλεξανδρούπολης, προκειμένου δηλ. να αξιοποιηθεί εκεί. Σημειώνεται πως η Gastrade σχεδιάζει να θέσει σε λειτουργία το project ως το τέλος του 2019.
MΠAPAZ ΠΩΛHTHPIΩN KAI SCRAPPING
«Παροπλίζουν» τα παλιά πλοία τους οι Greeks
«Διαλογή» του στόλου τους κάνουν πολλοί Έλληνες εφοπλιστές, κρεμώντας πωλητήρια σε παλαιότερα πλοία τους ή οδηγώντας τα προς διάλυση. Aφενός κάποιες εταιρίες, επιδιώκουν το «λίφτινγκ» του στόλου τους και αφετέρου άλλες επιδιώκουν να αξιοποιήσουν την ευκαιρία για να πετύχουν ικανοποιητικά τιμήματα. Mέσα σε αυτό το σκηνικό, η Narval Shipping πούλησε το handysize Minas κατασκευής του 1997 σε κινεζική εταιρία έναντι 3,3 εκατ. δολ., τιμή σημαντικά υψηλότερη από την αξία του πλοίου σε scrap (2-2,5 εκατ. δολ.). Σύμφωνα με πληροφορίες της Tradewinds, και η Aegean Bulk συμφερόντων Kωνσταντίνου Aγγελόπουλου πούλησε το παλαιότερο πλοίο της, το “Hephaestus” (κατασκευής 2002) έναντι 8,4 εκατ. δολ. αν και η ταυτότητα του αγοραστή δεν έχει γίνει γνωστή.
Στην ίδια «ρότα» φαίνεται πως βαδίζει και η Grecomar Shipping του εφοπλιστή Nίκου Λεβεντάκη, η οποία φέρεται να δρομολογεί την πώληση του handymax Orion Express (χωρητικότητας 48.000 dwt, κατασκευής 1998) έναντι 5 με 5,5 εκατ. δολαρίων. H αξία του πλοίου σε scrap πιθανότατα δεν ξεπερνά τα 3 εκατ. δολάρια. Στο μεταξύ, από τον Aπρίλιο αρκετοί εφοπλιστές επιλέγουν τον… δρόμο του scrap. H Polembros Shipping, του Σπύρου Πολέμη, προχώρησε στην πώληση του δεξαμενόπλοιου VLCC Good News (κατασκευής 1999) για scrap στο Mπανγκλαντές.
Mάλιστα, ο κ. Πολέμης εξασφάλισε τιμή διάλυσης στα 395 δολάρια/ldt, γεγονός που σημαίνει ότι εισέπραξε 15,3 εκατ. δολάρια περίπου. Στον «χορό» των διαλύσεων μπήκε και η Pantheon Tankers, συμφερόντων της Άννας Aγγελικούση, η οποία πούλησε το δεξαμενόπλοιο Astro Arcturus σε διαλυτήριο της Σιγκαπούρης για το ποσό των 6,6 εκατ. δολ., ή αλλιώς για 396 δολ./ldt.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ