Πρωτιά στις αγορές πλοίων και εντυπωσιακή δραστηριότητα στις νέες ναυπηγήσεις έχουν να επιδείξουν οι Ελληνες εφοπλιστές στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2010, καθώς επένδυσαν πάνω από 12 δισ. δολ. για αγορές πλοίων second hand και νέες παραγγελίες, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη και κινήσεις στις οποίες δεν έγιναν γνωστές οι τιμές.
Ειδικότερα, από τις αρχές του έτους μέχρι και το Νοέμβριο, οι Ελληνες πλοιοκτήτες επένδυσαν περισσότερα από 5,6 δισ. δολ. για την αγορά 219 πλοίων, με τη μερίδα του λέοντος, περίπου 47%, να αφορά πλοία ξηρού φορτίου.
Οι Ελληνες εφοπλιστές, με την επίδοσή τους αυτή, βρίσκονται με διαφορά πρώτοι μεταξύ όλων των πλοιοκτητών παγκοσμίως, αντιπροσωπεύοντας το 17% των συνολικών αγορών, με τους Κινέζους να ακολουθούν με 12%, σύμφωνα με συγκεντρωτικά στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny. Οπως σημειώνεται, η δραστηριότητα στον τομέα αγοραπωλησιών αυξήθηκε κατά 12% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Περισσότερο θετικές είναι οι επιδόσεις τους στις νέες ναυπηγήσεις. Η δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών αυξήθηκε κατά 555% στη διάρκεια του 2010. Οπως εκτιμά ο ναυλομεσιτικός οίκος, οι παραγγελίες για νεότευκτα πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών έφθασαν τις 247, συνολικής αξίας στα επίπεδα των 6,6 δισ. δολ.
Την ίδια στιγμή, ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς (ΒDI) ακολουθεί χαμηλή πτήση και πλησιάζει τα «χαμηλά» του τρέχοντος έτους. Χθες, Δευτέρα, έκλεισε κάτω από τις 2.000, στις 1.955, ενώ σημειώνεται ότι το χαμηλότερο έτους κατεγράφη στις 15 Ιουλίου και ήταν 1.700 μονάδες.
Οπως σημειώνει η Golden Destiny, πολλοί αναλυτές της διεθνούς ναυτιλίας ανέμεναν ότι ενδεχομένως και το τέταρτο τρίμηνο του 2010 θα επαναλαμβανόταν η περυσινή εικόνα, όταν, το Νοέμβριο του 2009, ο BDI ήταν πάνω από τις 4.000 μονάδες. Ωστόσο, προς το παρόν, «φλερτάρει» με τον περασμένο Ιούλιο.
Η πορεία των κινεζικών εισαγωγών σε σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα και η συμφόρηση σε λιμάνια της Ινδίας και Ινδονησίας θα επηρεάσουν την αγορά και το 2011 σε συνδυασμό με την αναμενόμενη αυξητική τάση που θα παρατηρηθεί στις παραδόσεις νέων πλοίων.
Το 2011, εκτιμά η Golden Destiny, θα είναι ένα δύσκολο έτος, καθώς η αύξηση της προσφοράς νέας χωρητικότητας θα επηρεάσει την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης.