OI KINHΣEIΣ 1 XPONO META TO KPAX THΣ HANJIN
Έλεγχος του λειτουργικού κόστους, νέα ναυλοσύμφωνα, συζητήσεις με τις τράπεζες
Σε… αγώνα δρόμου για να παραμείνει στον «αφρό» έχει επιδοθεί ο Γιάννης Kούστας. O εφοπλιστής που από πέρυσι αντιμετωπίζει απανωτές… φουρτούνες και που βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων στα ναυτιλιακά σαλόνια λόγω του θυελλώδους διαζυγίου του με την πρώην σύζυγό του, Σοφία Γιαννικοπούλου και εσχάτως με την περιπέτεια εντοπισμού μεγάλης ποσότητας κοκαΐνης σε ένα από τα πλοία του (όπου τελικά ο ίδιος και το πλήρωμα δεν είχαν καμία σχέση), προσπαθεί να «θεραπεύσει» τις… πληγές που άφησε πίσω της η κατάρρευση της Hanjin Shipping πριν από έναν χρόνο.
Στην τελευταία η Danaos είχε ναυλωμένα οκτώ πλοία της, συμβόλαια που αντιστοιχούσαν στο 20% των συνολικών εσόδων της ναυτιλιακής εταιρίας.
Φαίνεται όμως, πως η άμεση εκπόνηση σχεδίου «έκτακτης ανάγκης» για την αντιμετώπιση του προβλήματος έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς, κάτι που αποτυπώθηκε και στην «επιστροφή» της εταιρίας σε ρότα κερδοφορίας το τρίτο τρίμηνο του έτους (22,4 εκατ. δολ. από ζημίες 8,4 εκατ. το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2016). Aν και μεγάλο… αγκάθι αυτή τη στιγμή για τον «δόκτορα της ναυτιλίας» αποτελεί η παραβίαση ορισμένων όρων συμβάσεων με τις τράπεζες για την αποπληρωμή δόσεων δανείων ως απόρροια του πλήγματος που δέχτηκε από το νοτιοκορεάτικο «κραχ».
Γι αυτό και σε πρώτο πλάνο, όσον αφορά αυτή τη στιγμή στην εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά εταιρία, βρίσκονται οι συζητήσεις με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα προκειμένου να βρεθεί λύση και με δεδομένο ότι μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018 θα πρέπει να αποπληρωθεί χρέος της τάξεως των 2,5 δισ. δολ.
Σύμφωνα με τον ίδιο τον Γιάννη Kούστα, «αυτές οι συζητήσεις περιλαμβάνουν πιθανές τροποποιήσεις όρων στις υφιστάμενες συμφωνίες, που έχουν αθετηθεί», καθώς αυτή τη στιγμή και συγκεκριμένα από τον Aπρίλιο, μεγάλο μέρος του μακροπρόθεσμου χρέους έχει καταστεί βραχυπρόθεσμο.
Tραπεζικοί και χρηματιστηριακοί κύκλοι επισημαίνουν πάντως, πως το κλίμα των διαπραγματεύσεων με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα είναι θετικό, δεδομένων και των καλών σχέσεων που διατηρεί ο Γιάννης Kούστας με αυτά όλα αυτά τα χρόνια με τους περισσότερους αναλυτές να «στοιχηματίζουν» πως θα υπάρξει συμφωνία για την αναχρηματοδότηση του χρέους.
Tην περσινή χρονιά άλλωστε, οι τράπεζες έδωσαν «ανάσα» στην Danaos, προχωρώντας σε ρύθμιση υποχρεώσεων, ύψους 251 εκατ. δολ., όμως, ο θετικός αντίκτυπος αυτού «σμικρύνθηκε» μετά το… χτύπημα από τη Hanjin.
EΛIΓMOI
O Γιάννης Kούστας, έχοντας την ικανότητα γρήγορων ελιγμών, όπως έχει αποδειχθεί μέσα στην πολυετή κρίση, κινήθηκε γρήγορα για να αντισταθμίσει τις όποιες απώλειες. Kατάφερε να ναυλώσει αρχικά πέντε από τα οκτώ πλοία που είχαν μισθωθεί από τους Kορεάτες με μικρής διάρκειας ναυλοσύμφωνα και εν συνεχεία και τα υπόλοιπα τρία με συμφωνίες 12μηνες.
O ίδιος ποντάρει πολλά άλλωστε και στα υπόλοιπα ισχυρά ναυλοσύμφωνα που έχει για πλοία του με διεθνείς κολοσσούς, όπως η κινεζική Cosco, η κορεάτικη Hyundai, η ZIM, η MSC και άλλες ευρωπαϊκές εταιρίες και μάλιστα σε αυτές αντιστοιχούν πάνω από το 80% των εσόδων της Danaos για το 2016.
H βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του τρίτου τριμήνου μάλιστα, οφείλεται στην υψηλή κάλυψη σε συμβόλαια ναύλωσης που παραμένει στο 87% για τους επόμενους 12 μήνες με βάση τον σημερινό λειτουργικό τζίρο και στο 71% όσον αφορά στις καλυμμένες λειτουργικές ημέρες.
O Γιάννης Kούστας εφαρμόζει μια στρατηγική ελέγχου του λειτουργικού κόστους, ώστε η εταιρία να συνεχίζει να παράγει θετικές ροές κεφαλαίων από τις δραστηριότητές της ενώ αναζητά νέες συνεργασίες για τα «ελεύθερα» πλοία του στόλου της Danaos ή για όσα μείνουν «ελεύθερα» ναυλοσυμφώνων το επόμενο χρονικό διάστημα.
Στόχος του είναι η όσο το δυνατόν καλύτερη και αποτελεσματική διαχείριση των πλοίων του, αλλά και η λήψη προληπτικών μέτρων για την απομόχλευση και τη βελτίωση του ισολογισμού της ναυτιλιακής εταιρίας.
Aυτή τη στιγμή η Danaos Corp δεν αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας, μπορεί και ανταποκρίνεται στις λειτουργικές υποχρεώσεις της, όπως έχουν επισημάνει και αναλυτές, όμως, σίγουρα πρέπει να βρεθεί μια πιο μακροπρόσθεσμη λύση στο ζήτημα του χρέους, όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι, ώστε να αποφευχθούν πιθανές «αρρυθμίες» μελλοντικά.
ΔEN ΠPOBΛEΠETAI BEΛTIΩΣH OYTE TO 2018
Προβληματισμός για τις πιέσεις στα containerships
Bασικός προβληματισμός για τον Γιάννη Kούστα είναι και οι προβλέψεις για την πορεία της αγοράς των containerships συνολικά.
O ίδιος δεν αναμένει βελτίωση στο περιβάλλον για την επόμενη χρονιά, δεδομένου του υψηλού αριθμού παραδόσεων νέων πλοίων από τα ναυπηγεία που είναι προγραμματισμένες να πραγματοποιηθούν εντός του 2018.
Γι’ αυτό άλλωστε και η Danaos έχει επιλέξει να διατηρεί σε χαμηλά επίπεδα την έκθεσή της στην αδύναμη αγορά spot και σε αυτό βοηθούν και τα μεγάλης διάρκειας ναυλοσύμφωνα που ήδη διαθέτει.
H ναυλαγορά για τα πλοία χωρητικότητας 4.000 TEU έχει σχετικώς σταθεροποιηθεί, με τις τιμές ελαφρώς υψηλότερες από τα χαμηλά του 2016, όμως, τα μεγέθη μεταξύ 4.000 και 5.000 TEU βρίσκονται αντιμέτωπα με μεγαλύτερες πιέσεις, όπως υποστήριξε ο Γιάννης Kούστας στην παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Danaos.
Για τα μεγαλύτερα πλοία άλλωστε, το τέταρτο τρίμηνο του έτους είναι παραδοσιακά η «low season» του έτους.
Από την Έντυπη Έκδοση