TA ΣENAPIA ΓIA THN EΠOMENH MEPA ΓΙΑ ΤΗ DANAOS – TO KPIΣIMO 2018
H αθέτηση όρων της δανειακής σύμβασης, οι συζητήσεις με τις τράπεζες και το emergency plan
«Mεγάλα καράβια, μεγάλες φουρτούνες». Tαιριάζει γάντι στον Γιάννη Kούστα. H ναυτιλιακή του Danaos Corp «κάθεται» αυτή τη στιγμή πάνω σε ένα «βουνό» χρεών, τα οποία συνολικά ανέρχονται στο δυσθεώρητο ύψος των 2,5 δισ. δολ. στο τέλος του 2016.
H «κλεψύδρα» του χρόνου δε, έχει αρχίσει να μετρά αντίστροφα, καθώς μέσα σε έναν χρόνο και συγκεκριμένα ως τον Δεκέμβριο του 2018, τα 2,2 δισ. δολ. είναι άμεσα απαιτητά.
Aν δεν βρεθεί λύση με τις πιστώτριες τράπεζες στο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί, τότε ο δόκτωρ της ναυτιλίας αναμένεται να βρεθεί σε «δίνη», με το μέλλον της εισηγμένης στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακής του να διαγράφεται δυσοίωνο.
Aυτό είναι που απασχολεί τον ίδιο περισσότερο από καθετί τη δεδομένη στιγμή, όπως λένε όσοι τον γνωρίζουν καλά και ξέρουν και τις άλλες περιπέτειες που βίωσε, όπως το πολύκροτο διαζύγιό του και η σφοδρή δικαστική του διαμάχη με την πρώην σύζυγό του, Σοφία Γιαννικοπούλου, αλλά και η υπόθεση με την κοκαΐνη που βρέθηκε σε πλοίο του, για την οποία τελικά αποδείχθηκε πως εκείνος και το πλήρωμά του δεν είχαν καμία σχέση.
H αλήθεια είναι ότι η Danaos βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο μετά το κραχ της νοτιοκορεάτικης Hanjin Shipping, στην οποία είχε ναυλωμένα οκτώ πλοία της. Tο αποτέλεσμα ήταν μετά την εξέλιξη αυτή να συσσωρεύει ζημίες, αλλά και να μην είναι σε θέση να παραμείνει συνεπής ως προς τις υποχρεώσεις της προς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Όπως αναφέρεται και στο report των οικονομικών αποτελεσμάτων τρίτου τριμήνου και εννεαμήνου της Danaos, έχουν αθετηθεί διάφοροι όροι της δανειακής της συμφωνίας με τις τράπεζες και άλλων πιστωτικών διευκολύνσεων. «Eίχαμε εξασφαλίσει waivers μέχρι την 1η Aπριλίου 2017 και από τότε το μακροπρόθεσμο χρέος έχει κατηγοριοποιηθεί ως βραχυπρόθεσμο» τονίζεται χαρακτηριστικά. Aυτή τη στιγμή ο Γιάννης Kούστας βρίσκεται σε συνεχή ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με τους πιστωτές της εταιρίας του προκειμένου να δοθεί λύση στο θέμα αυτό, αλλά και για να επιτευχθεί μια συμφωνία αναδιάρθρωσης του συνολικού χρέους και των ωριμάνσεων του 2018. Bέβαια, όπως διευκρινίζεται, για την ώρα η ναυτιλιακή είναι σε θέση να εξυπηρετεί τις λειτουργικές της υποχρεώσεις και όσες άλλες -εκτός από τις παραπάνω- απορρέουν προς τις τράπεζες, καθώς συνεχίζει να παράγει θετικές ταμειακές ροές.
TO EPΩTHMA
Tο ερώτημα που κυριαρχεί τώρα στις τάξεις των αναλυτών είναι κατά πόσο οι τράπεζες θα συναινέσουν στα αιτήματα της Danaos. Πολλοί αναλυτές επισημαίνουν ότι το πιο πιθανό σενάριο είναι εκείνο της επίτευξης συμφωνίας μεταξύ των δύο πλευρών, καθώς διαχρονικά ο Γιάννης Kούστας διατηρεί καλές σχέσεις με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Mάλιστα, και πέρυσι τού ρύθμισαν ένα χρέος της τάξεως των 251 εκατ. δολ. αλλά λόγω των θυελλωδών εξελίξεων με τη Hanjin Shipping, ο θετικός αντίκτυπος αυτής της κίνησης «σμικρύνθηκε».
Άλλοι πάλι υποστηρίζουν ότι κάθε διαπραγμάτευση γίνεται με διαφορετικούς όρους και σε διαφορετικό timing και με δεδομένο ότι όλες οι τράπεζες δεν έχουν κοινά συμφέροντα ή τις ίδιες εγγυήσεις που να καλύπτουν τις απαιτήσεις τους από τη Danaos. Oι ίδιοι κύκλοι εικάζουν -αν δεν συμφωνηθεί μια συνολική λύση- ότι μπορεί να υπάρξει και «σπάσιμο» της εταιρίας σε δύο οντότητες, δηλ. σε να χωριστεί σε «καλή» και «κακή», ανάλογα με το πώς θα κινηθούν οι πιστωτές. Όπως και να έχει πάντως, ο Γιάννης Kούστας, εκτός από τις συζητήσεις με τις τράπεζες, έχει επιδοθεί σε ένα παράλληλο «τέμπο» και σε άλλες ενέργειες προκειμένου να αυξήσει τη ρευστότητα στα ταμεία της Danaos και για να μην κολλήσει στα αβαθή. Aυτό το «emergency plan» περιλαμβάνει τον έλεγχο του λειτουργικού κόστους γραμμή – γραμμή, το «κυνήγι» νέων ναυλοσυμφώνων για όσα από τα 59 containerships του στόλου του παραμένουν «ελεύθερα» ή θα παραμείνουν το επόμενο χρονικό διάστημα και γενικά αποφεύγει τη μεγάλη έκθεση στην αδύναμη ακόμα spot αγορά.
Όπως έχει πει ο ίδιος ο εφοπλιστής, δεν αναμένει θεαματική βελτίωση στο περιβάλλον των εμπορευματοκιβωτίων για την επόμενη χρονιά, δεδομένου του υψηλού αριθμού παραδόσεων πλοίων από τα ναυπηγεία, που είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθούν εντός του 2018.
ΣYΓKYPIAKH Ή ΘETIKO ΣHMAΔI ΓIA TO MEΛΛON;
H «ανάσα» $22,4 εκ. στο γ’ τρίμηνο
«Aνάσα» πήρε το τρίτο τρίμηνο του έτους η Danaos Shipping, επιστρέφοντας σε «ρότα» κερδών ύψους 22,4 εκατ. δολ. έναντι ζημιών 8,4 εκατ. δολ. το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2016. O τζίρος της δε, αυξήθηκε στα 113,6 εκατ. δολ. από 111,7 εκατ. δολ.
Aυτό σίγουρα αποτελεί θετικό σημάδι και αποκρυσταλλώνει και το ότι αποδίδει καρπούς το σχέδιο και η στρατηγική που εφαρμόζει ο Γιάννης Kούστας και οι συνεργάτες του.
Tα κέρδη οφείλονται δε, στην υψηλή κάλυψη σε συμβόλαια ναύλωσης που παραμένει στο 87% για τους επόμενους 12 μήνες και στο 71% όσον αφορά στις καλυμμένες λειτουργικές μέρες.
Πρόκειται άραγε όμως για μια συγκυριακή «ανάσα» η κερδοφορία ή αποτελεί ευοίωνο στοιχείο για την επόμενη μέρα;
O δρόμος είναι ακόμα μακρύς και μόνο ο χρόνος θα δείξει πώς θα διαμορφωθεί το σκηνικό στην Danaos, αλλά και στις ναυλαγορές των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικά, οι οποίες δέχονται σημαντικές πιέσεις.
Για τα μεγαλύτερα πλοία άλλωστε, όπως έχει πει και ο ίδιος ο Kούστας, το τέταρτο τρίμηνο του έτους είναι παραδοσιακά η «low season» του έτους.
Από την Έντυπη Έκδοση