Πρωταθλητές για το πρώτο πεντάμηνο του 2011 αναδεικνύονται οι Έλληνες εφοπλιστές στις αγοραπωλησίες πλοίων έχοντας επενδύσει 1,9 δισ. για την αγορά 67 πλοίων σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking.
Παρά την στασιμότητα που παρατηρείται σε παγκόσμιο επίπεδο οι Έλληνες εφοπλιστές κινήθηκαν επενδυτικά και στο πρώτο πεντάμηνο του 2011, άλλαξαν χέρια συνολικά 451 πλοία, εκ των οποίων 67 απέκτησαν οι Έλληνες εφοπλιστές, 57 οι Κινέζοι και στην τρίτη θέση βρίσκονται τα αμερικάνικα συμφέροντα με 921 πλοία.
Συνολικά επενδύθηκαν 8,4 δισ. δολ., εκ των οποίων 1,9 δισ. δολ. επένδυσαν οι Ελληνες εφοπλιστές, ενώ 1,1 δισ. δολ. επένδυσαν Δανοί εφοπλιστές και 793 εκατ. δολ. Κινέζοι, σύμφωνα με τη «Ναυτεμπορική».
Τα ελληνικά συμφέροντα απέκτησαν 29 πλοία ξηρού χύδην φορτίου (740 εκατ. δολ.), 19 δεξαμενόπλοια (665,3 εκατ. δολ.) και 19 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (484,2 εκατ. δολ.).
Οι Κινέζοι ανταγωνιστές απέκτησαν 47 πλοία χύδην ξηρού φορτίου, τέσσερα δεξαμενόπλοια και τρία containerships και τρία πλοία ψυγεία.
Σε ό,τι αφορά την πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας, σύμφωνα με έκθεση της Goldman Sachs σημεία της οποίας παρουσιάζει το Tradewinds, τα καλά νέα έρχονται από τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, τομέας ο οποίος, ύστερα από μία «χαμένη δεκαετία», θα εμφανίσει τα επόμενα τρία χρόνια ανοδική πορεία, με τα ναύλα τα ξεπερνούν τα 150.000 δολ. την ημέρα, που είναι το ιστορικό – ρεκόρ.
Για τον τομέα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η Goldman Sachs εκτιμά ότι θα παραμείνει σε μία ρευστότητα, καθώς, παρά την πτώση των ναύλων, οι παραγγελίες από τους εφοπλιστές συνεχίζονται αμείωτες. Εκτιμά ότι στη γραμμή Ασίας – Ευρώπης, οι ναύλοι θα μειωθούν κατά 16% φέτος και 4% το επόμενο έτος και θα ανακάμψουν από το 2013.
Σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια, η έκθεση επισημαίνει ότι τα έσοδα θα παραμείνουν υπό πίεση για τα επόμενα δύο χρόνια.
Στο ξηρό φορτίο, τα «μαντάτα» είναι ακόμη πιο άσχημα, σύμφωνα με την Goldman Sachs, καθώς αναμένει νέες πτωχεύσεις εταιρειών, ενώ θεωρεί ότι ο ρυθμός αύξησης του παγκοσμίου στόλου θα επιβραδυνθεί από το 2013.
Πάντως, ο πρόεδρος της Star Bulk Carriers, Σπύρος Καπράλος, μιλώντας σε φόρουμ της Capital Link, εστίασε ιδιαίτερα στις επιπτώσεις που θα έχει στο ξηρό φορτίο η ανοικοδόμηση των πληγεισών από το σεισμό περιοχών της Ιαπωνίας και οι αποφάσεις για περιορισμό της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας.
Αν ορισμένες κυβερνήσεις αποφασίσουν να αποφύγουν τη χρήση πυρηνικής ενέργειας, όπως πρόσφατα ανακοίνωσε η Γερμανία, σίγουρα μέρος αυτής της κενό θα καλυφθεί από τον άνθρακα. Επίσης, συνέχισε ο κ. Καπράλος, αν η Ιαπωνία ακολουθήσει το ίδιο πρότυπο ανάκαμψης, που εφάρμοσε μετά το σεισμό στο Kobe το 1995, τότε, από το επόμενο έτος, θα αρχίσει ανασυγκρότηση των περιοχών που επλήγησαν από το φονικό σεισμό και το τσουνάμι και ως εκ τούτου, όπως είπε ο κ. Καπράλος, θα τονωθεί η ζήτηση για χάλυβα και πρώτες ύλες με θετικές επιπτώσεις για τα πλοία ξηρού χύδην φορτίου.