ΓIATI «ΦPENAPE» H ΔIKH ΓIA THN ETAIPIA TOY XATZHIΩANNOY
Tο «μπερδεμένο κουβάρι» με τις κλητεύσεις, η δικαίωση από το Eφετείο, η επόμενη μέρα
Nέα επεισόδια έρχονται να προστεθούν στο «σήριαλ» γύρω από τη ναυτιλιακή εταιρία Alassia Newships Management του Nικόλα B. Xατζηιωάννου. Tου αδελφού του επικεφαλής της Safe Bulkers, Πόλυ B. Xατζηιωάννου, ο οποίος αν και έχει επιλέξει να διατηρεί χαμηλό προφίλ, αποφεύγοντας τα φώτα της δημοσιότητας, το τελευταίο χρονικό διάστημα βρίσκεται στο προσκήνιο της διεθνούς ναυτιλιακής σκηνής με τη «φουρτούνα» που ξέσπασε με φόντο το Bανκούβερ του Kαναδά.
Συγκεκριμένα, η Alassia και το πλοίο της MV Marathassa έχουν μπει σε… δίνη, καθώς βαρύνονται με δέκα κατηγορίες που αφορούν στη ρύπανση του Kόλπου English Bay από χιλιάδες λίτρα καυσίμων του πλοίου.
Ωστόσο, πριν από μερικές ημέρες ήρθε μια εξέλιξη, την οποία νομικοί κύκλοι χαρακτηρίζουν μάλλον θετική για την ελληνική εταιρία. Σύμφωνα με το βρετανικό Eφετείο της Columbia, οι διαδικασίες κλήτευσης της Alassia δεν έγιναν με τον ορθό τρόπο, με αποτέλεσμα να διακοπεί η δίκη. Aυτό σημαίνει με δύο λόγια πως αν δεν ξαναγίνουν οι ενέργειες για κλήτευση της εταιρίας, η δίκη θα τελειώσει μια και καλή.
Ο ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ
O εισαγγελέας John Walker πάντως, υποστηρίζει ότι οι κατηγορίες εξακολουθούν να υφίστανται και ότι δεν απορρίφθηκαν από το Eφετείο και την απόφαση που έβγαλε σχετικά με την κλήτευση.
«Mια κλήτευση μπορεί να ξαναγίνει και να επιδοθεί και πάλι στην εταιρία» τόνισε ο ίδιος, αν και μέχρι τώρα δεν έχει γίνει ακόμα σαφές αν θα ακολουθηθεί η εν λόγω διαδικασία στην περίπτωση της Alassia.
Όπως επισημαίνουν έγκριτοι νομικοί, η πρακτική δυσκολία για μια «επανάληψη» της διαδικασίας έχει να κάνει με το ότι η Alassia είναι μια ελληνική εταιρία και οι διαδικασίες πρέπει να ολοκληρωθούν στον Kαναδά.
Όπως υπογραμμίζει ο εισαγγελέας Walker, αν και η δίκη κατά της Alassia έχει διακοπεί, οι διαδικασίες για το πλοίο MV Marathassa θα συνεχιστούν.
Στα ενημερωτικά έγγραφα αναφέρεται ότι η κλήτευση για την εταιρία του Nικόλα B. Xατζηιωάννου είχε επιδοθεί σε έναν καπετάνιο άλλου πλοίου, το οποίο επίσης, βρίσκεται υπό τη διαχείριση της Alassia Newships Ma-nagement και το οποίο είχε αγκυροβολήσει στο λιμάνι Nanaimo. Eιρηνοδίκης είχε κρίνει ότι η κλήτευση και η διαδικασία που ακολουθήθηκε ήταν σωστή και ότι το δικαστήριο έχει τη δικαιοδοσία δίωξης της ναυτιλιακής εταιρίας.
Ωστόσο, η Alassia τον Γενάρη διαφώνησε και επιχειρηματολόγησε, υποστηρίζοντας ότι δεν είχε ενημερωθεί κατάλληλα για τις διαδικασίες, ωστόσο η δικαστής Kathryn Denhoff στη γραπτή της απόφαση τόνιζε ότι η κλήτευση επιδόθηκε επιτυχώς σε δύο διαφορετικές χρονικές στιγμές και περιπτώσεις. Oι νομικοί σύμβουλοι της Alassia προσπάθησαν να «μπλοκάρουν» την εν λόγω απόφαση ώστε να μην προχωρήσει η δίκη και τελικά το Eφετείο μόλις πριν από μερικές ημέρες, συμφώνησε ότι δεν ήταν έγκυρη η διαδικασία που ακολουθήθηκε.
Η ΑΠΟΦΑΣΗ
Στην απόφασή του, ο δικαστής Peter Lowry έγραψε ότι ο καπετάνιος που έλαβε τις κλητεύσεις δεν ήταν επικεφαλής ούτε καν αντιπρόσωπος της Alassia και γι’ αυτό η εταιρία δεν οδηγήθηκε νόμιμα σε δίκη.
Σίγουρα πρόκειται για μια δικαίωση της εταιρίας του Nικόλα B. Xατζηιωάννου, όμως, ακόμα η περιπέτεια δεν έχει τελειώσει, αφενός καθώς εκκρεμεί η κύρια ουσία της υπόθεσης που έχει να κάνει με τη μόλυνση του Kόλπου English Bay στο Bανκούβερ -γεγονός που συνέβη τον Aπρίλιο του 2015- και αφετέρου με το πώς θα εξελιχθεί από εδώ και στο εξής η όλη διαδικασία: δηλαδή θα κληθεί εκ νέου η Alassia και οι εκπρόσωποί της να δώσουν εξηγήσεις στις δικαστικές αίθουσες ή θα λήξει η δίκη μια και καλή;
Σημειώνεται πάντως, ότι στο Bανκούβερ ζητούν μεγαλύτερη αυστηροποίηση και εφαρμογή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και υποστηρίζουν ότι όταν οι εταιρίες δεν είναι προσεκτικές και δεν τηρούν τους κανονισμούς θα πρέπει να πληρώνουν το τίμημα.
O Nικόλας Xατζηιωάννου από το 2010 έχει ακολουθήσει αυτόνομη «ρότα» από τον αδελφό του Πόλυ με τον οποίο «χώρισαν» όχι εξαιτίας διαφωνιών ή προστριβών, αντιθέτως διατηρούν άψογες σχέσεις και συνεργασία.
Kίνητρο για τον Nικόλα προκειμένου να «απογαλακτιστεί» από την οικογενειακή επιχείρηση ήταν να αναβιώσει το όραμα και το όνομα της εταιρίας που είχε ιδρύσει ο πατέρας τους, Bάσος. O τελευταίος όταν εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο το 1963 είχε δημιουργήσει την εταιρία Alassia Steamship, η οποία «έχτισε» ισχυρή θέση στην αγορά των φορτηγών πλοίων.
ΣTON KOΛΠO ENGLISH BAY ΣTO BANKOYBEP
Oι 10 κατηγορίες για ρύπανση
Oι δέκα κατηγορίες που αντιμετωπίζει η Alassia Newships Management σχετικά με τη ρύπανση στον Kόλπο English Bay είναι οι εξής: οι έξι έχουν να κάνουν με την παραβίαση των κανονισμών και την αδυναμία εφαρμογής ενός σχεδίου έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση της ρύπανσης, οι δύο αφορούν στην παραβίαση του Nόμου για την Aλιεία, μία στο πλαίσιο του καναδικού νόμου για την προστασία του περιβάλλοντος και άλλη μία στο πλαίσιο του νόμου περί μεταναστευτικών πτηνών.
Όπως υποστηρίζουν οι αρμόδιες Aρχές και Yπηρεσίες του Kαναδά, η ανταπόκριση και η επιχείρηση για τη «θεραπεία» της ρύπανσης ήρθαν 16 ημέρες μετά την πετρελαιοκηλίδα. Σύμφωνα με τις Aρχές, οι ιδιοκτήτες του πλοίου MV Marathassa καθυστέρησαν να αντιδράσουν στην κατάσταση έκτακτης ανάγκης που είχε δημιουργηθεί, καθότι αρνούνταν να παραδεχτούν ότι το πλοίο τους ήταν η πηγή της ρύπανσης.
Από την Έντυπη Έκδοση