Στην τρίτη θέση έπεσε η Ελλάδα, πέρυσι, από την πρώτη που ήταν το 2009, στην κατάταξη των ευρωπαϊκών προορισμών που προσείλκυσαν τον μεγαλύτερο αριθμό επισκέψεων από επιβάτες κρουαζιερόπλοιων, ενώ μειώθηκε και το οικονομικό όφελος από τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας.
Αυτό αναφέρει στην “Καθημερινή” ο κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ταξιδιωτικού οργανισμού Ναvigator Travel & Tourist Services αποκλειστικού αντιπροσώπου σε Ελλάδα και Κύπρο της Royal Caribbean International επικαλούμενος στοιχεία έρευνας τα οποία παρουσιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα στο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας (ΕCC) στις Βρυξέλλες.
O κ. Στυλιανόπουλος, ο οποίος εκπροσώπησε στο συνέδριο και τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας αποδίδει την πτώση στα γεγονότα που διαδραματίστηκαν, πέρυσι, με τις απεργίες και τους αποκλεισμούς κρουαζιερόπλοιων.
Η Ελλάδα κατέλαβε την τρίτη θέση με 4,5 εκατ. αφίξεις επιβατών, καταλαμβάνοντας μερίδιο 17,8% της ευρωπαϊκής αγοράς. Την πρώτη θέση κατέλαβε η Ιταλία με 5,4 εκατ. επιβάτες (μερίδιο 21,4%) και τη δεύτερη θέση η Ισπανία με 4,9 εκατ. επιβάτες (μερίδιο 19,5%).
Σε σχέση με το 2011, μεταφέρει ο κ. Στυλιανόπουλος, οι εκπρόσωποι των εταιρειών κρουαζιέρας παρ’ ότι δηλώνουν πως η Ελλάδα είναι αγαπητός προορισμός, παρατηρούν με μεγάλη προσοχή τις κινητοποιήσεις που πραγματοποιούνται. Σε ό,τι αφορά την προοπτική να καταστεί η χώρα μας από ομίλους κολοσσούς της παγκόσμιας κρουαζιέρας προορισμός home porting, δηλαδή ως βάση αφετηρίας και κατάληξης των κρουαζιερόπλοιων τους, εκτιμά ότι είναι οριακά χαμένο και το 2013 εξαιτίας του τρόπου α λα ελληνικά που επελέγη να γίνει η άρση του καμποτάζ.
Κατά την περυσινή σεζόν, η Ελλάδα βρέθηκε στην 6η θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη των προορισμών με τα περισσότερα οικονομικά οφέλη από την κρουαζιέρα, καταγράφοντας όμως απώλειες. Ειδικότερα, το οικονομικό όφελος για τη χώρα από τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας μειώθηκε κατά 3% φθάνοντας στα 580 εκατ. ευρώ.
Συνολικά, υπολογίζεται ότι στην κρουαζιέρα άμεσα ή έμμεσα απασχολούνται 11.600 εργαζόμενοι στη χώρα μας. Η Ιταλία που βρίσκεται στην πρώτη θέση, είχε οικονομικό όφελος 4,5 δισ. ευρώ το 2010 (αύξηση 4,8% σε σχέση με το 2009) από την κρουαζιέρα με 99.057 εργαζόμενους. Ακολουθεί η Αγγλία με οικονομικό όφελος 2,6 δισ. ευρώ (αύξηση 6,7%) και 58.604 εργαζόμενους, η Γερμανία με 2,3 δισ. ευρώ (αύξηση 20,2%) και 36.000 εργαζόμενους, η Ισπανία με 1,2 δισ. ευρώ (αύξηση 1,2 δισ. ευρώ).
Στην κατάταξη των λιμανιών με τις περισσότερες αφίξεις επιβατών το 2010, πρώτο κατετάγη το λιμάνι της Βαρκελώνης και ακολούθησαν της Σιβιταβέκιας (Ρώμης), της Βενετίας, της Πάλμα ντε Μαγιόρκας (Ισπανίας) και του Πειραιά. Συνολικά σε 250 ευρωπαϊκά λιμάνια καταγράφηκαν 25 εκατ. αφίξεις επιβατών (αύξηση κατά 6% σε σχέση με το 2009).
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας, το 2010 ο τζίρος που πραγματοποιήθηκε από τη βιομηχανία της κρουαζιέρας έφθασε σε 35,2 δισ. ευρώ στην Ευρώπη. Οι θέσεις εργασίας ξεπερνούν τις 300.000. Πέρυσι, περισσότεροι από 5,5 εκατ. Ευρωπαίοι πραγματοποίησαν μία κρουαζιέρα εμφανίζοντας αύξηση κατά περίπου 10% σε σχέση με το 2009. Επίσης, 5,2 εκατ. επιβάτες ξεκίνησαν μία κρουαζιέρα από ευρωπαϊκό λιμάνι (αύξηση 7,6% σε σχέση με το 2009). Εξ αυτών τα 4 εκατ. ήταν Ευρωπαίοι και το 1,2 εκατ. από άλλες αγορές.
Η Ευρώπη κατέχει το 30% της παγκόσμιας αγοράς κρουαζιέρας.
Το 2010, 45 εταιρείες κρουαζιέρας είχαν βάση την Ευρώπη, με στόλο 132 κρουαζιερόπλοιων δυναμικότητας 137.100 κλινών. Επίσης, άλλα 66 κρουαζιερόπλοια με 81.000 κλίνες μη ευρωπαϊκών εταιρειών ήταν δρομολογημένα πέρυσι σε ευρωπαϊκούς προορισμούς.