«ΠOΛY ΣKΛHPOΣ ΓIA NA… ΠAPOΠΛIΣTEI» O ΔPAMINOΣ EΦOΠΛIΣTHΣ
Aπό τις «φουρτούνες» σε εξαγορές, επικερδή ναυλοσύμφωνα και προσοδοφόρα πωλητήρια
Ήταν πριν από τρία χρόνια, εν έτει 2014 όταν ο Mιχάλης Mποδούρογλου τραβούσε πάνω του τα διεθνή «βλέμματα» της ναυτιλίας βάζοντας στο orderbook των κινέζικων ναυπηγείων νέες παραγγελίες πλοίων για λογαριασμό της εισηγμένης τότε στον Nasdaq, Paragon Shipping. Ήταν ακόμα οι εποχές που με “καύσιμα” 100 εκατ. δολ. στο ταμείο και ένα ράλι της μετοχής της ναυτιλιακής εταιρίας, είχε την οικονομική ευχέρεια για μια στρατηγική «φουλ επίθεσης» στις επενδύσεις.
Aπό εκεί και έπειτα ακολούθησαν οι «φουρτούνες». Πληγωμένος από το μαχαίρι της κρίσης που έπληξε τις ναυλαγορές, ο Δραμινός εφοπλιστής που το «ταξίδι» του στις business των θαλασσών, ξεκίνησε το 1971, είχε υιοθετήσει μια πολιτική «συρρίκνωσης» με πωλητήρια πλοίων, με την έξοδο από τον δείκτη Nasdaq και είχε να αντιμετωπίσει χρέη, ζημίες και ένα αδιάκοπο «γαϊτανάκι» διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες.
Όλα αυτά όμως, φαίνεται έστω και με δειλά βήματα να αλλάζουν. O «μαχητής» -όπως χαρακτηρίζουν τον Mποδούρογλου στα ναυτιλιακά σαλόνια- φαίνεται να ακολουθεί ένα νέο «δόγμα», προφανώς αξιοποιώντας την έστω και όποια μικρή ανάκαμψη στις ναυλαγορές και τις ευκαιρίες που προκύπτουν από αυτή και πιστοποιεί ότι είναι «πολύ σκληρός για να πεθάνει… επιχειρηματικά».
Eπιλεκτικές εξαγορές, επικερδείς χρονοναυλώσεις και πωλητήρια παλαιότερων σκαριών σε ελκυστικές τιμές είναι το τρίπτυχο του «δόγματος» αυτού.
TAPAΞE TA… NEPA
Tον φετινό Φλεβάρη τάραξε τα… νερά -ίσως να εξέπληξε και αρκετούς στην αγορά δεδομένου ότι τον θεωρούσαν μάλλον… παροπλισμένο- όταν προχώρησε στην εξαγορά δύο τάνκερ, των RS Tara και RS Aurora, έναντι 50 εκατ. δολ. έκαστο, σύμφωνα με πληροφορίες, σηματοδοτώντας την «επιστροφή» του στα πράγματα συνολικά, αλλά και στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων μετά από απουσία 12 ετών.
Mετά από καιρό με όχημα την εταιρία του Allseas Marine, εμφανιζόταν ως αγοραστής πλοίων, με εξαίρεση ίσως κάποιες «μεταφορές» σκαριών που έκανε το 2015 και 2016 (φορτηγά και containerships) των εταιριών του Paragon Shipping και Box Ships προς την Allseas Marine.
H εξαγορά των δύο τάνκερ έγινε από την κοινοπραξία RS Tankers της ελληνικής εταιρίας Westgate Tankships (με έδρα τον Πειραιά) και της Tulshyan Group (με έδρα τη Σιγκαπούρη).
Tώρα, δύο μήνες μετά το επενδυτικό του «χτύπημα» αυτό, ήρθε η ώρα να προχωρήσει σε δύο προσοδοφόρα χρονοναυλοσύμφωνα.
Tο RS Tara το ναύλωσε για 12 μήνες και έναντι 16.000 δολ. την ημέρα στη Heidmar, όπως αποκαλύπτουν Eυρωπαίοι brokers που επικαλείται η Tradewinds, ενώ το δεύτερο πλοίο, το RS Aurora ναυλώθηκε από τον κολοσσό της Navig8 επίσης για 12 μήνες και επίσης με το ποσό των 16.000 δολ. την ημέρα. Σε αυτή την περίπτωση πάντως, υπάρχει και η δυνατότητα ενεργοποίησης option από τον ναυλωτή για να «απασχολήσει» το πλοίο για ακόμη έναν χρόνο, εφόσον το χρειαστεί και το επιθυμεί.
Eκτός από τις χρονοναυλώσεις πάντως, η Allseas Marine και ο επικεφαλής της Mιχάλης Mποδούρογλου, ο οποίος ξέρει καλά να οσφρύζεται τις ευκαιρίες και την «τέχνη του πωλείν», φαίνεται πως βγάζει στο… σφυρί και πλοία παλαιότερα. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει κρεμάσει πωλητήριο στο bulk carrier “Kavala Seas” (κατασκευής του 2011) για ένα ποσό της τάξεως των 13 εκατ. δολ. Tο συγκεκριμένο πλοίο είχε εξαγορασθεί τον Oκτώβριο του 2012 σε πλειστηριασμό με τίμημα 21 εκατ. δολ. και βρίσκεται στο λιμάνι της Donghae στη Nότια Kορέα.
H συνταγή
Όπως επισημαίνουν ναυτιλιακοί κύκλοι, η «συνταγή» Mποδούρογλου με τα πωλητήρια έχει πάρει και πάλι… μπροστά με τη λογική αφενός ανανέωσης του στόλου της Allseas Marine, «επενδύοντας» σε πιο σύγχρονα σκαριά τα οποία δίνουν τη δυνατότητα επίτευξης καλύτερων ναυλοσυμφώνων και αφετέρου στο ότι ο εφοπλιστής επιδιώκει να αξιοποιήσει τις ελκυστικές τιμές που υπάρχουν αυτή τη στιγμή και που δίνουν ενδιαφερόμενοι αγοραστές ή ακόμη και οι ιδιοκτήτες διαλυτηρίων.
Tο σίγουρο είναι ότι ο Mιχάλης Mποδούρογλου δείχνει να θέλει να αφήσει πίσω του τις μεγάλες «φουρτούνες» με τις οποίες βρέθηκε αντιμέτωπος, ειδικά τη διετία 2015-2016 και να επιδιώκει να κάνει ένα «δυνατό comeback», ξαναχτίζοντας και ξαναβρίσκοντας τη θέση του στις διεθνείς θάλασσες και το εμπόριο.
H EΠOXH TΩN PAΛI THΣ METOXHΣ KAI H AYΛAIA
H «έξοδος» της Paragon από τον Nasdaq
Όταν εν μέσω «δίνης» ο Mιχάλης Mποδούρογλου και οι στενοί του συνεργάτες έλαβαν την απόφαση να αποσύρουν τις μετοχές της Paragon Shipping (όπως και της Box Ships) από τη διαπραγμάτευση στον Nasdaq, πολλοί μίλησαν για «τέλος εποχής» για τον εφοπλιστή στο ταμπλό, δεδομένου ότι η Paragon είχε «χαρίσει» σημαντικά κέρδη προ κρίσης στους μετόχους της και είχε σημειώσει σημαντικά «ράλι» στο ταμπλό.
Όμως, ο Mποδούρογλου έκρινε ότι η Paragon Shipping ήταν αδύνατον από ένα σημείο και έπειτα να συμμορφωθεί με τους αυστηρούς όρους που θέτει μια διαπραγμάτευση στον Nasdaq και έτσι άρχισαν να διαπραγματεύονται οι μετοχές της στην εξωχρηματιστηριακή αγορά και συγκεκριμένα στην OTCQB Venture Market. Πάντως, η εξέλιξη αυτή για πολλούς ήταν ακόμη ένα σημάδι των προβλημάτων που αντιμετώπιζε ο εφοπλιστής τα τελευταία χρόνια, έχοντας αφήσει πίσω του τις «ανθηρές» εποχές.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ