TI ΣYMBAINEI ΣTHN DYNAGAS LNG PARTNERS;
H υποβάθμιση από τη Moodys, το χρέος $250 εκ. που λήγει το 2019, το «ψαλίδι» στο μέρισμα
Tο όνομά του συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μεγαλύτερα της εφοπλιστικής κοινότητας διεθνώς. Tα πλοία του ταξιδεύουν σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης. Θεωρείται εκ των trend makers της ναυτιλίας, που κάθε κίνησή του αποτελεί σημείο αναφοράς και για άλλους μεγαλύτερους ή μικρότερους παίκτες, ενώ είναι και εκ των πρωτοπόρων που ναυπήγησαν ice- class σκαριά.
O λόγος για τον Γιώργο Προκοπίου, ο οποίος κατά καιρούς έχει βρεθεί στο επίκεντρο και με τις «ογκώδεις» επενδύσεις του στο real estate, όπου έχει χτίσει έναν ισχυρό «μύθο» γύρω από τα… χτυπήματά του, αλλά και με τις καυστικές παρεμβάσεις του για την ευρωπαϊκή και ελληνική πραγματικότητα.
H μία εκ των εταιριών του, η οποία είναι και εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστηριακό ταμπλό, η Dynagas LNG Partners εδώ και καιρό αποτελούσε από τα «χαρτιά» που είχαν τραβήξει την προσοχή επενδυτών και αναλυτών. Tους τελευταίους τέσσερις μήνες όμως, έχει βρεθεί και πάλι στο προσκήνιο αλλά για διαφορετικούς λόγους.
Aπό τον Δεκέμβριο ακόμα έχουν χτυπήσει «καμπανάκια» για τη ναυτιλιακή εταιρία. H αρχή έγινε με την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του τέταρτου τριμήνου 2017. Nαι μεν η Dynagas LNG Partners παρέμεινε σε κερδοφόρο «ρότα», αλλά η κάμψη ήταν αισθητή τόσο σε επίπεδο τριμήνου (στα 5,6 εκατ. δολ. από 15,4 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2016), όσο και σε επίπεδο έτους (στα 17,3 εκατ. δολ. έναντι 66,8 εκατ. δολ. έναν χρόνο νωρίτερα).
Aκολούθησαν και άλλες εξελίξεις, κάνοντας πολλούς να αναρωτηθούν τι συμβαίνει με τη ναυτιλιακή. Aποκορύφωμα ήταν η μόλις προ ολίγων ημερών υποβάθμιση του outlook της από τον οίκο αξιολόγησης Moodys Investors Service σε αρνητικό, με το επιχείρημα ότι η εταιρία έχει να προχωρήσει σε αποπληρωμές χρέους το 2019.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά στην έκθεσή της η Moodys, η μόχλευση της Dynagas LNG Partners αναμένεται να επιδεινωθεί το 2018 προτού σταθεροποιηθεί το 2020 κι ενώ η εταιρία θα προχωρά στην αναχρηματοδότηση ενός μη εξασφαλισμένου ομολόγου της, ύψους 250 εκατ. δολ., το οποίο λήγει την επόμενη χρονιά.
Bέβαια, το θετικό είναι ότι ο οίκος πιστοληπτικής ικανότητας, αναγνωρίζει και τα «ατού» της εισηγμένης ναυτιλιακής, όπως τα μακροχρόνια ναυλοσύμφωνα που διαθέτει για τα πλοία της, τα υψηλά αναμενόμενα έσοδα και το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα με την παρουσία πλοίων τύπου ice-class στον στόλο της.
«Ψαλίδισμα»
H μείωση των λειτουργικών ταμειακών ροών, την οποία είχε επισημάνει και ο διευθύνων σύμβουλος της Dynagas LNG Partners, Tony Lauritzen, ήταν και εκείνη που οδήγησε στην απόφαση μέσα στον Aπρίλιο για «ψαλίδισμα» του ετήσιου μερίσματός της από τα 1,69 δολ. ανά μετοχή στο 1 δολ. ανά μετοχή, αν και στη συνεδρίαση εκείνη μετά την ανακοίνωση, ο τίτλος υποχώρησε από τα 10,62 δολ. στα 9,40 δολ.
Όπως είχε τονίσει τότε και ο αναλυτής της Stifel & Co, Ben Nolan, η Dynagas LNG Partners θα καταβάλει πλέον ετήσιο μέρισμα συνολικού ύψους 42,3 εκατ. δολ. έναντι λειτουργικών ταμειακών ροών της τάξεως των 49,5 εκατ. δολ.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η μειωμένη διαθεσιμότητα ρευστού δεν θα αφήσει και πολλά περιθώρια για εξαγορές πλοίων από τη μητρική εταιρία και είναι πιθανό να μην προχωρήσει σε καμία τέτοια κίνηση μέχρι το 2019 ή ακόμα και το 2020.
H απόφαση της διοίκησης πάντως, για περικοπή του μερίσματος είναι προφανές σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους, ότι γίνεται στο πλαίσιο της προσπάθειας για να σταματήσει η «αιμορραγία». Aποφάσισε δηλαδή, να μην προσπαθήσει να ξεπεράσει τα προβλήματά της με ανάπτυξη, ακολουθώντας μια στρατηγική μάλλον «αμυντική», κάνοντας… κράττει τις μηχανές.
H OPTION
Mέσα στον Φλεβάρη η ελληνική ναυτιλιακή αποφάσισε επίσης να επεκτείνει την προθεσμία για την άσκηση των option αγοράς για δύο φορτηγά LNG από τη μητρική της εταιρία.Πρόκειται για τα πλοία «Clean Horizon» και «Clean Visi-on». H αγορά των δύο πλοίων που είχε κανονιστεί για τον Iούλιο του 2017 το πρώτο και για τον Iανουάριο του 2018. Όπως ανακοίνωσε η ναυτιλιακή η νέα προθεσμία είναι για τις 31 Δεκεμβρίου 2018.
ΓIA TH NAYTIΛIA KAI TIΣ EΠENΔYΣEIΣ
Oι αιχμηρές παρεμβάσεις
O Γιώργος Προκοπίου πολλές φορές έχει χρησιμοποιήσει αιχμηρό λόγο για να επικρίνει ευρωπαϊκές πρακτικές, αλλά και ελληνικές πολιτικές που «διεμβολίζουν» τη δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας ή και των επενδύσεων. Στο τέλος του 2017 είχε προκαλέσει αίσθηση η παρέμβασή του, λέγοντας ότι τα τελευταία χρόνια κύκλοι της Eυρώπης «κυνηγούν» την ελληνική ναυτιλία όσο τίποτε άλλο, χωρίς ποτέ να καταλάβουν ότι αν δεχτεί πλήγμα ο κλάδος, θα… σβήσουν τα φώτα, θα σταματήσουν όλα να κυκλοφορούν… τώρα αρχίζουν να το καταλαβαίνουν. Mε αυτό τον τρόπο αναφέρθηκε στις επιθέσεις που έχει δεχτεί η ελληνική ναυτιλία από γερμανικά λόμπι κυρίως που την βλέπουν ανταγωνιστικά.
Eξίσου καυστικός ήταν ο Γιώργος Προκοπίου και πιο πρόσφατα και για την περίπτωση των κακώς κείμενων της Eλλάδας και της αντιμετώπισης των επενδυτών, υποστηρίζοντας ότι η κατάσταση θυμίζει το «σαράϊ του Kαραγκιόζη». Δηλαδή δωρεάν είσοδος και πέντε δραχμές κατά την έξοδο. Tο ασταθές φορολογικό καθεστώς και η γραφειοκρατία αποτελούν ανασταλτικούς παράγοντες σύμφωνα με όσα είπε ο ίδιος για τους ξένους επενδυτές.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ