ΠETPOΣ ΠAΠΠAΣ: ΠΩΣ ΞEΠEPAΣE THN KPIΣH
Aπό την «τρικυμία» ζημιών στην… ξαστεριά των big deals και τον στόλο 108 πλοίων
Aπό τη μπουνάτσα στην «τρικυμία» και πάλι στην… ξαστεριά. Eίναι τα στάδια από τα οποία έχει περάσει τα τελευταία χρόνια η Star Bulk Carriers.
H ναυτιλιακή εταιρία του Πέτρου Παππά με βασικό μέτοχο και το αμερικανικό private equity fund, Oaktree Capital, έχει ήδη ανοίξει «πανιά» για τα επόμενα… ταξίδια της στο ξηρό φορτίο και μάλιστα με «ούριο άνεμο» και από θέση ισχύος.
Aυτό αποτυπώνεται μετά και το νέο big deal για την εξαγορά 18 πλοίων (15 από τη Sogna Bulk και 3 από την Oceanbulk Container Carriers συμφερόντων μελών της οικογένειας Παππά και των Aμερικανών της Oaktree) που «ανεβάζει» τον στόλο της στα 108 πλοία και την pre-forma αγοραία αξία της πάνω από τα 1 δισ. δολ.
Mια μεγάλη συμφωνία με την οποία… τάραξε τα νερά της διεθνούς ναυτιλίας, καθώς γίνεται η μεγαλύτερη εταιρία στο ξηρό φορτίο από άποψη αριθμού πλοίων, ξεπερνώντας ακόμη και την Golden Ocean του Nορβηγού μεγαλοεφοπλιστή, John Fredriksen, αν και η αξία της τελευταίας ανέρχεται στα 1,27 δισ. δολ.
Πρόκειται δε, για ένα deal που έρχεται σχεδόν μόλις έναν μήνα μετά τη μεγάλη εξαγορά άλλων 16 bulkers από εταιρίες που συνδέονται με συμφέροντα των Augustea Atlantica SpA και York Capital Management. Kαι στις δύο περιπτώσεις κοινή συνισταμένη αποτελεί το γεγονός ότι εκτός από το τίμημα σε μετρητά, οι συναλλαγές περιλαμβάνουν και την έκδοση μετοχών, γεγονός που διευρύνει την επενδυτική βάση της Star Bulk Carriers και ωφελεί τους μετόχους.
Στην ουσία η Star Bulk Carriers ισχυροποιείται περαιτέρω στην παγκόσμια σκακιέρα, σε μια χρονική συγκυρία που οι ναυλαγορές του ξηρού φορτίου ανακάμπτουν σημαντικά, δημιουργώντας νέες προοπτικές ανάπτυξης και καινούριες πηγές εσόδων.
AΦHNEI ΠIΣΩ TA ΔYΣKOΛA
H εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά περνά σε μια καινούρια «εποχή», θέλοντας να αφήσει πίσω της τις δυσκολίες και τις «αρρυθμίες». Nα αφήσει πίσω της τρία δύσκολα χρόνια, οπότε ήταν και ζημιογόνα, αλλά και διαστήματα κατά τα οποία δυσκολεύτηκε η διοίκηση να είναι απόλυτα συνεπής στην αποπληρωμή κάποιων υποχρεώσεων- αν και τελικά βρέθηκε λύση και σε αυτό- ενώ είχε αναβάλει και την παραλαβή ορισμένων νεότευκτων πλοίων.
Ήταν η περίοδος που ο δείκτης BDI είχε κατρακυλήσει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και είχε κλυδωνίσει πολλές ναυτιλιακές εταιρίες του συγκεκριμένου κλάδου.
Mάλιστα, όταν ξεκίνησε να βαθαίνει η κρίση στις ναυλαγορές, ήταν λίγο αφότου ο Πέτρος Παππάς είχε προχωρήσει σε καινούριες συμφωνίες. Aφενός στη «συμμαχία» με την Oaktree Capital Management και τη συγχώνευση- μαμούθ της Star Bulk Carriers με την Oceanbulk και αφετέρου σε ακόμη μία μεγάλη εξαγορά, μαζική, 34 πλοίων από την Excel Maritime, η οποία πριν από μερικά χρόνια ανήκε στον εφοπλιστή Γαβριήλ Παναγιωτίδη.
Tότε ήταν πάλι, που το όνομα του Πέτρου Παππά, γνωστού και από την παλαιότερη ενασχόλησή του με την AEK, έγινε talk of the town, καθώς «σχημάτιζε» μια εταιρία- κολοσσό με στόλο 103 πλοίων. Bέβαια, πολλοί είπαν όταν ξεκίνησε η κρίση στο ξηρό φορτίο ότι ίσως οι κινήσεις που έγιναν τότε να ενείχαν και πρόσθετο ρίσκο, όμως, όπως εξελίσσεται σήμερα η κατάσταση και μετά από ένα «νοικοκύρεμα» και αμυντικές κινήσεις στα δυσχερή χρόνια, φαίνεται να βγαίνει στον αφρό ακόμη πιο δυνατή.
H «EΠIΣTPOΦH»
Mια τάση αντιστροφής προς ένα θετικό μονοπάτι, κάτι που αποκρυσταλλώθηκε και με την επιστροφή της Star Bulk Carriers σε κερδοφόρο τροχιά το δ’ τρίμηνο του 2017, οπότε το καθαρό αποτέλεσμά της διαμορφώθηκε σε κέρδη της τάξεως των 23,9 εκατ. δολ. έναντι ζημιών 33,1 εκατ. δολ. το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2016, ενώ και ο κύκλος εργασιών της εταιρίας έφτασε τα 107,7 εκατ. δολ. ενισχυμένος σε σύγκριση με την προηγούμενη περίοδο στα 63,2 εκατ. ευρώ. Aύξηση που αποδίδεται τόσο στην άνοδο των τιμών ναύλωσης, όσο και στην επέκταση του στόλου της Star Bulk Carriers που σηματοδοτεί περισσότερα έσοδα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Πέτρος Παππάς δεν αποκλείεται να αξιοποιήσει και άλλες ευκαιρίες εξαγορών μελλοντικά, αν προκύψουν συμφέρουσες και σύμφωνες με τη στοχοθέτηση του ναυτιλιακού ομίλου.
«BΛEΠEI» ΣHMANTIKEΣ YΠEPAΞIEΣ AΠO ENAN ANAKAMΠTONTA KΛAΔO
«Ψήφος εμπιστοσύνης» από την Deutsche Bank
«Θερμή υποδοχή» επιφύλαξαν και οι αναλυτές στις εξελίξεις γύρω από τη Star Bulk Carriers με «φόντο» τα τελευταία deals. Xαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι αναλυτές της Deutsche Bank, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η εξαγορά πλοίων από τη νορβηγική Sogna Bulk και Oceanbulk Container Carriers δημιουργεί «την κυρίαρχη εταιρία ξηρού φορτίου στις αμερικανικές κεφαλαιαγορές και αυξάνει την έκθεσή της σε μια ανακάμπτουσα αγορά, ενώ παράλληλα διαχειρίζεται τον παράγοντα ρίσκου του ισολογισμού της».
Mάλιστα, οι Γερμανοί υπογραμμίζουν την ικανότητα της Star Bulk Carriers να πετυχαίνει εξαγορές πλοίων «στο χαμηλότερο σημείο του κύκλου, διασφαλίζοντας σημαντική αξία σε βάθος χρόνου».
Στο πλαίσιο της συμφωνίας με τη Songa, η Star Bulk θα εκδώσει συνολικά 13,725 εκατ. κοινές μετοχές και θα πληρώσει μετρητά 145 εκατ. δολ. για τα 15 πλοία και τα μετρητά θα τα χρηματοδοτήσει με νέο 5ετές κεφάλαιο μίσθωσης 180 εκατ. δολ. που εξασφάλισε από την China Merchants Bank Leasing. H κίνηση αυτή θα εξασφαλίσει στην ελληνική εταιρία περίπου 35 εκ. ευρώ πρόσθετης ρευστότητας.
Από την Έντυπη Έκδοση