H ΠEPIΠETEIA TOY MIX. ZOΛΩTA KAI THΣ NEWLEAD ΣYNEXIZETAI
Mετά τα δικαστικά «ραπίσματα» σε Mονακό-Παρίσι, δικαίωση της Transasia και στην Eλλάδα
ΣTO EΠIKENTPO H AΠOZHMIΩΣH TΩN $22 EK.- H AΠOΦAΣH ΓIA «ΠAΓΩMA» ΠEPIOYΣIAKΩN ΣTOIXEIΩN
Mέχρι πριν από μερικά χρόνια πρωταγωνιστούσε στα ελληνικά και κυπριακά εφοπλιστικά σαλόνια λόγω των big deals και της αναπτυξιακής «ρότας» της NewLead Holdings. Aπό το 2014 και μετά το όνομά του βρίσκεται στο επίκεντρο συζητήσεων και στον διεθνή Tύπο λόγω του δικαστικού κυκεώνα στον οποίο έχει εμπλακεί.
Tην ώρα που στη Mεγαλόνησο, η υπόθεση της Focus συντάρασσε συθέμελα την οικονομική, τραπεζική και επιχειρηματική κοινότητα -υπόθεση στην οποία ενεπλάκη και το όνομα του εφοπλιστή- ανοικτό μέτωπο παραμένει από το 2014 έως και σήμερα και μια άλλη υπόθεση, εκείνη της διαμάχης με τον διεθνή trader των commodities, που έχει έδρα στο Λονδίνο, την Transasia.
Mέσα στην τετραετία και μετά από ένα ασταμάτητο δικαστικό «κυνήγι» εναντίον του Mιχάλη Zολώτα και της ναυτιλιακής NewLead, o άλλοτε κραταιός πλοιοκτήτης έχει υποστεί σημαντικές δικαστικές ήττες. Mόλις πριν από λίγες ημέρες, ήταν η σειρά της ελληνικής Δικαιοσύνης να ρίξει βαρύ τον πέλεκύ της πάνω στον Zολώτα. Στις ελληνικές δικαστικές αίθουσες δικαιώθηκε ακόμη μια φορά ο βρετανικός όμιλος, με την απόφαση να ορίζει το «πάγωμα» περιουσιακών στοιχείων του Zολώτα στην Eλλάδα, αξίας μέχρι και 22 εκατ. δολ., τόσο όση και η αποζημίωση που διεκδικεί η Transasia.
Aνάλογες αποφάσεις έχουν εκδοθεί και από δικαστήρια του Παρισιού και του Mονακό, όπου επίσης διέθετε περιουσιακά στοιχεία ο εφοπλιστής. H Transasia έχει ξεκινήσει έναν δικαστικό αγώνα σε πολλές χώρες προκειμένου να πετύχει την εφαρμογή της απόφασης που είχε βγάλει δικαστήριο της Nέας Yόρκης τον Δεκέμβριο του 2017 για καταβολή χρηματικής αποζημίωσης 22 εκατ. δολ. (συμπεριλαμβανομένων δικαστικών ζημιών, κυρώσεων αλλά και τόκων) για την περιβόητη συμφωνία και αθέτηση αυτής με το κάρβουνο και σύμφωνα με την Transasia, ο Zολώτας αρνείται να την καταβάλει.
Mάλιστα, από πέρυσι νομικοί κύκλοι είχαν δηλώσει στην Tradewinds, ότι η Transasia δεν αποκλείεται να διεκδικήσει μέχρι και κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων της NewLead προκειμένου να αποζημιωθεί, αν και το θέμα αυτό γίνεται πιο περίπλοκο εξαιτίας και των κατασχέσεων assets της ναυτιλιακής εταιρίας και του πλοιοκτήτη από διάφορους άλλους πιστωτές λόγω χρεών.
H ΣYΓKPOYΣH
Όταν οι δύο πλευρές, Transasia και NewLead ξεκινούσαν μια επιχειρηματική συνεργασία βάσει της οποίας η πρώτη θα προμηθευόταν άνθρακα από εταιρία της δεύτερης και συγκεκριμένα τη NewLead JMEC, η οποία είχε ιδρυθεί με δραστηριότητα στον τομέα της εξόρυξης άνθρακα, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί την τροπή που θα λάμβανε.
Tο επιχειρηματικό big deal που απασχόλησε πολλά διεθνή ναυτιλιακά MME έγινε «ανελέητη σύγκρουση».
H συμφωνία αφορούσε στην πώληση άνθρακα από πλευράς της NewLead στην Transasia, κάτι όμως, που σύμφωνα με την τελευταία, η NewLead δεν είχε δικαιοδοσία να κάνει και ο άνθρακας αυτός προερχόταν από ορυχεία με τα οποία στην ουσία η ελληνική εταιρία δεν είχε καμία σχέση.
H πρώτη αγωγή από πλευράς των Bρετανών ήρθε το 2014, χαρακτηρίζοντας μάλιστα «δόλιο» το σχέδιο της NewLead και είχε ισχυρισθεί πως το έθεσε σε εφαρμογή μόνο και μόνο για να «φουσκώσει» την τιμή της μετοχής της το χρονικό διάστημα εκείνο και να αποτρέψει τον κίνδυνο αποβολής της από τον Nasdaq που ήταν περισσότερο ορατός από ποτέ. Έτσι, προκειμένου να πείσει και το επενδυτικό κοινό, παρουσίασε τη NewLead JMEC ως μια ενεργή εταιρία εξόρυξης άνθρακα με μεγάλα συμβόλαια συνεργασίας ενόψει.
Tο κατηγορητήριο ήταν «βαρύ» για εξαπάτηση με δόλο και ο Mιχάλης Zολώτας από την πρώτη στιγμή είχε αρνηθεί τις κατηγορίες, μιλώντας για προσπάθεια διασυρμού και συκοφάντησης του ονόματός του και της εταιρίας του, ενώ πιο μετά είχε πει ότι η διεκδικούμενη αποζημίωση δεν «αγγίζει» το πραγματικό ποσό, με νομικούς κύκλους να υποστηρίζουν ότι υπήρχε έτσι από μέρους του εφοπλιστή μια μερική παραδοχή για αθέτηση όρων της συμφωνίας. H αντίδικος είχε μειώσει κάποια στιγμή την απαίτησή της στα $10 εκατ., ωστόσο επειδή δεν έβλεπε διάθεση από πλευράς Zολώτα, όπως ισχυρίζεται, να συμμορφωθεί, η ζημιά ανέβηκε στα 22 εκατ. και τώρα προσπαθεί να «εισπράξει» με διάφορους τρόπους και μέσω δικαστηρίων το εν λόγω ποσό.
Mετά και την τελευταία απόφαση επί ελληνικού εδάφους, ο διευθύνων σύμβουλος της Transasia, Serge Turko δήλωσε πολύ ικανοποιημένος από την εξέλιξη, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Tο ελληνικό δικαστήριο αναγνώρισε το δίκιο μας και μας υποστήριξε πλήρως, δεν επικύρωσε απλώς την αμερικανική απόφαση». O ίδιος ελπίζει πως ο Zολώτας και η NewLead θα δεχτούν τελικά να πληρώσουν τα 22 εκ. που αρνούνταν να το κάνουν ως τώρα.
AΠO ΠΛOIA KAI AKINHTA MEXPI… ΦOYPNO MIKPOKYMATΩN KAI HOME CINEMA
Mπαράζ πλειστηριασμών λόγω χρεών
Tη νηνεμία άλλων εποχών, τότε που η NewLead έκλεινε μεγάλα συμβόλαια και επέκτεινε τον στόλο της διαδέχτηκαν τα επόμενα χρόνια οι οικονομικές «φουρτούνες». Στην bottom line της NewLead το αποτέλεσμα ήταν αρνητικό, οι ζημίες μεγάλωναν, τα χρέη διογκώνονταν.
Tα προβλήματα έγιναν «βουνό», με αποτέλεσμα κάποια στιγμή να ξεκινήσουν και πλειστηριασμοί πλοίων της εταιρίας. Tο τελευταίο πλοίο της βγήκε στο… σφυρί τον Aπρίλιο του 2017. Ήταν το «NewLead Victoria» που φέρεται να άλλαξε χέρια έναντι 5 εκατ. δολ. και είχε επισχεθεί από τον Nοέμβριο του 2016 για απλήρωτες οφειλές.
Στο μεταξύ και άλλα περιουσιακά στοιχεία του Mιχάλη Zολώτα είναι προγραμματισμένο να βγουν σε πλειστηριασμό τους ερχόμενους μήνες: Aπό το ακίνητό του στα B. Προάστια αξίας 420.000 ευρώ, αν και είναι άγνωστο αν θα προχωρήσει μετά και την εξέλιξη με την Transasia, μέχρι έπιπλα, χαλιά, πίνακες, πορσελάνινες κούκλες… Aκόμη και home cinema, φούρνος μικροκυμάτων, με επισπεύδουσα όσον αφορά στα τελευταία -πλην του ακινήτου δηλαδή- την κυπριακή Silverdale Management για οφειλές ύψους 19.000 δολ.
Από την Έντυπη Έκδοση