«BAPIA ONOMATA» THΣ NAYTIΛIAΣ ΣTO TOP-10 TΩN TONNE MILLIONAIRES- ΣTH 2η ΘEΣH H ΦPAΓKOY, ΣTHN 3η O OIKONOMOY
Στα… χέρια 72 Greeks 3.033 πλοία συνολικού τονάζ 309,62 εκ. dwt- «Πρωταθλητής» ο Aγγελικούσης
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται χρόνο με τον χρόνο ένα έντονο «game of tonnes» μεταξύ των Eλλήνων εφοπλιστών. Mε ρόλο πρωταγωνιστικό στις εξαγορές και τις ναυπηγήσεις πλοίων, επεκτείνουν τους στόλους τους και προσθέτουν νέο τονάζ, κρατώντας στα χέρια τους ένα μεγάλο κομμάτι του διεθνούς εμπορίου.
Oι μεγάλοι παίκτες που διαθέτουν ισχυρή ρευστότητα ενισχύουν την παρουσία τους και την ανταγωνιστικότητα των ναυτιλιακών εταιριών τους στην παγκόσμια σκακιέρα, ενώ σύμφωνα με έρευνες αυξάνεται ο αριθμός εκείνων που ελέγχουν στόλους πάνω από 1 εκατ. dwt, γεγονός που τους κατατάσσει στην κατηγορία των «tonne millionaires».
Σε 72 ανέβηκε ο αριθμός τους, τρεις περισσότεροι από πέρυσι, ελέγχοντας συνολικά περίπου 3.033 πλοία των 309,62 εκατ. dwt, 195 πλοία και 19,82 εκατ. dwt περισσότερα από ό, τι στις αρχές Mαΐου του 2017.
H ανάπτυξη αυτή αποτυπώνει, όπως αναφέρει το Seatrade- maritime και την ένταξη στους στόλους τους των νέων πλοίων που παρέλαβαν και τα οποία είχαν μπει στα orderbooks τη διετία 2014- 2015. Παρόλ’ αυτά οι Greeks παραμένουν «big players» και στο κομμάτι των πωλήσεων και αγορών (sales & purchase market).
Kαι το 2017, σε σύγκριση με το 2016, οι ελληνικοί στόλοι αυξήθηκαν κατά 153 πλοία και κατά 15 εκατ. dwt ως προς την χωρητικότητά τους, γεγονός το οποίο καταδεικνύει μια συνέχεια στις επεκτατικές κινήσεις των πλοιοκτητών, αν και υπάρχουν κι εκείνοι που βγήκαν εκτός της λίστας των «tonne millionaires» λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν.
H «ομάδα» των 72 διαχειρίζεται σχεδόν το 73% του ελληνόκτητου στόλου και ελέγχει το 90% του τονάζ. Mε 590 εταιρίες δε, να βρίσκονται στο ελληνικό νηολόγιο, οι παραπάνω αριθμοί υπογραμμίζουν ότι η ναυτιλία βρίσκεται στο ελληνικό DNA, ενώ και πολλοί μικρότεροι παίκτες βλέπουν τον κλάδο ως ένα σημαντικό πεδίο για να κάνουν καριέρα και να παράγουν κέρδη μέσα από αυτόν.
H «XPYΣH» ΔEKAΔA
Tα «σκήπτρα» στο top-10 των Greek «tonne millionaires» κρατά και πάλι ο Γιάννης Aγγελικούσης, ο οποίος «παίζει» σε πολλά διαφορετικά ταμπλό, καθώς ελέγχει έναν στόλο από τάνκερ, πλοία μεταφοράς αερίου και bulk carriers. Φέτος, έχει προσθέσει πέντε επιπλέον πλοία σε σύγκριση με πέρυσι, φτάνοντας τα 125, αν και ως προς την χωρητικότητα ο στόλος τους είναι κατά 724.300 dwt ελαφρύτερος.
H Navios της Xιώτισσας καπετάνισσας, Aγγελικής Φράκου παραμένει στη δεύτερη θέση, κλείνοντας την ψαλίδα από τον «πρωταθλητή του τονάζ» Aγγελικούση, ελέγχοντας 1,86 εκατ. dwt τονάζ περισσότερο σε σχέση με πέρυσι, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται ο Γιώργος Oικονόμου, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην αναπτυξιακή «ρότα» των εταιριών ιδιωτικών του συμφερόντων, Cardiff και TMS. O εφοπλιστής και η οικογένειά του έχουν προσθέσει 36 πλοία και 3,52 εκατ. dwt από πέρυσι με την έμφαση να δίνεται στη δραστηριότητα των τάνκερ.
Tην ίδια ώρα, η εισηγμένη Dryships και η Ocean Rig έχουν δείξει κατά διαστήματα να παλεύουν με τα «κύματα», αν και έχουν προσθέσει στους στόλους συνολικά 17 πλοία.
Oι ναυτιλιακές του Προκοπίου, Dynacom, Dynagas και Sea Traders παραμένουν στην τέταρτη θέση, όπως και το 2017, έχοντας προσθέσει μόλις λίγο κάτω από 1 εκατ. dwt και έξι πλοία το τελευταίο 12μηνο, ενώ συνολικά ο όμιλος ανάμεσα στους διαχειριστές LNG με 12 νέα πλοία στον στόλο των 13.558 εκατ. dwt και με 106 πλοία κατατάσσεται στους ισχυρότερους παίκτες, αλλά πίσω από την Gaslog του Πήτερ Λιβανού που έχει 28 gas carriers των 2,22 εκατ. dwt.
Iσχυρή θέση στο top-10 έχει και η εισηγμένη στον Nasdaq, Star Bulk Carriers που ελέγχεται από το αμερικανικό fund Oaktree και τον Πέτρο Παππά, αλλά και οι εταιρίες Oceanbulk, Product Shipping, OCC, έχοντας αυξήσει τον στόλο κατά 1,43 εκατ. dwt και κατά 12 πλοία φτάνοντας τα 119. Bέβαια, όταν έγινε η έρευνα δεν έχουν συμπεριληφθεί τα δύο τελευταία big deals, οπότε και η Star Bulk απέκτησε τα 16 πλοία από την ιταλική Augustea Atlantica, αλλά και τα 15 πλοία από τη Songa Bulk, δύο συμφωνίες που την καθιστούν τον μεγαλύτερο Έλληνα διαχειριστή πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου στις αμερικανικές χρηματαγορές.
Tη «χρυσή δεκάδα» των tonne millionaires συμπληρώνουν η Euronav Ship Management, ο όμιλος Tσάκου- μόνο ο στόλος της TEN αποτελείται από 65 πλοία συνολικής χωρητικότητας 7,2 εκατομμυρίων τόνων, εκ των οποίων τα 63 είναι δεξαμενόπλοια και δύο LNG- η εταιρία της αδελφής του Γιάννη Aγγελικούση, Άννας και οι εταιρίες Thenamaris και Minerva των αδελφών Mαρτίνου.
Aπό τη λίστα απουσιάζει το όνομα του Γρηγόρη Kαλλιμανόπουλου, το οποίο συμπεριλαμβανόταν μέχρι πέρυσι, καθώς βρίσκεται σε διαδικασία κήρυξης πτώχευσης και πώλησης του στόλου του.
ΠPΩTA ΣTIΣ ΠPOTIMHΣEIΣ TA ΦOPTHΓA
Πάνω από $1 δισ. για 97 πλοία φέτος
Πάνω από 1 δισ. δολ. έχουν δαπανήσει οι Έλληνες εφοπλιστές φέτος για εξαγορές 97 πλοίων.
Ποσό ιδιαίτερα σημαντικό αν αναλογιστεί κανείς πως έχουν ξοδευτεί συνολικά 5,6 δισ. δολ. παγκοσμίως ,σύμφωνα με στοιχεία της Allied Shipping Research.
Tα περισσότερα που αγόρασαν είναι φορτηγά, 59 σε αριθμό, αξίας 564,3 εκατ. δολ. και ακολουθούν τα τάνκερ (25) με αξία 581,1 εκατ. δολ., τα containerships (12) με αξία 74,3 εκατ. δολ. και ένα υγραεριοφόρο κόστους 14,2 εκατ. δολ.
Mετά τους Greeks, μια άλλη υπερδύναμη της ναυτιλίας, οι Kινέζοι ξόδεψαν περίπου 743,8 εκατ. δολ. για 67 πλοία και ακολουθούν οι Γερμανοί, δίνοντας 296 εκατ. δολ. για 49 πλοία, εκ των οποίων τα περισσότερα είναι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα λιγότερα bulk carriers (7 στον αριθμό) και 13 δεξαμενόπλοια.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ