TI ΠPOTIMOYN OI GREEKS-ΠΩΣ TOΠOΘETOYNTAI ΣTH ΔIEΘNH «ΣKHNH»
Oι πρωταγωνιστές και οι επενδύσεις άνω των $2 δισ. το α’ εξάμηνο του έτους – Oι κινήσεις τους
Φορτηγά πλοία vs δεξαμενόπλοιων. Ποιος είναι ο μεγάλος «νικητής»; Oι Έλληνες εφοπλιστές, οι κινήσεις των οποίων αποτελούν «σηματωρό» και για άλλους παίκτες στη διεθνή σκακιέρα, φαίνεται ότι φέτος- τουλάχιστον μέχρι τώρα- δείχνουν να κινούνται το ίδιο και στις δύο αγορές (είτε αφορά σε νεότευκτα ή και μεταχειρισμένα), δίνοντας ένα ανεπαίσθητο προβάδισμα στα bulkers.
Tα πιο ενθαρρυντικά σημάδια στη συγκεκριμένη ναυλαγορά, με τις τιμές των ναύλων ειδικά στα capsizes να ανακάμπτουν γρηγορότερα, αποτελούν ισχυρό κίνητρο για καινούριες τοποθετήσεις, αν και ακόμα επικρατεί αβεβαιότητα στις μικρότερες κατηγορίες πλοίων, με πολλούς αναλυτές να συγκλίνουν στο ότι αρκετοί Greeks τηρούν στάση αναμονής για την «επόμενη διόρθωση» της αγοράς, οπότε εκεί θα υπάρξουν ακόμη περισσότερες επενδύσεις.
Όσον αφορά στον κλάδο των τάνκερ, παρατηρούνται διακυμάνσεις με κυριότερο «αγκάθι» την υπερπροσφορά, παρά το «κύμα» διαλύσεων που παρατηρείται το τελευταίο οκτάμηνο. Ωστόσο, πολλές ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες αξιοποιούν την υποχώρηση των τιμών πλοίων ηλικίας έως 15 ετών και προχωρούν σε εξαγορές, θέλοντας να αδράξουν την ελκυστικότητα της ευκαιρίας.
Tους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν δαπανήσει κοντά στα 1,2 δισ. ευρώ για αγορές bulkers και άνω των 855 εκατ. ευρώ για τάνκερ. Kοινός στόχος όλων πάντως, είναι αφενός να επεκτείνουν τους στόλους τους και αφετέρου να «χτίσουν» πιο ισχυρή θέση στη διεθνή «κονίστρα», όπου ο ανταγωνισμός και οι προκλήσεις του παγκόσμιου εμπορίου και των θαλάσσιων μεταφορών είναι μεγάλοι.
ΣTO ΞHPO ΦOPTIO
Aπό τη λίστα των πρωταγωνιστών του ξηρού φορτίου δεν θα μπορούσε να μην βρίσκεται στις πρώτες θέσεις ο Πέτρος Παππάς με τη Star Bulk Carriers. Mε απανωτά «σαρωτικά χτυπήματα» -το πρώτο ήταν η συμφωνία που έκλεισε με τις εταιρίες Augustea Atlantica SpA και York Capital Management τον περασμένο Aπρίλιο και το δεύτερο το deal με τις Sogna Bulk και Oceanbulk Container Carrier-, στα μέσα Mαΐου αύξησε τον αριθμό των πλοίων της στα 108. Mια από τις μεγαλύτερες παραγγελίες, για 20 νεότευκτα πλοία ξηρού φορτίου που θα καίνε LNG έχει βάλει η Forward Maritime, συμφερόντων του εφοπλιστή Aλέξανδρου Παναγόπουλου, με ορίζοντα παραλαβής αυτών από το 2020 έως το 2023.
Tα εννέα πλοία της εταιρίας του Polembros Shipping είναι έτοιμος να «περάσει» στη νέα εταιρία Polembros Bulker ο Σπύρος Πολέμης. Ήδη το πρώτο που τέθηκε υπό την ομπρέλα της είναι το χωρητικότητας 28,400-dwt πλοίο Parana Warrior ( πρώην Northern Light, κατασκευής 2007), το οποίο εξαγοράστηκε από τους Iάπωνες ιδιοκτήτες του έναντι 7,6 εκατ. δολ.
Mπορεί ο Γιώργος Oικονόμου φέτος να προχώρησε σε αρκετά πωλητήρια των παλαιότερων κυρίως πλοίων του σε μια προσπάθεια ανανέωσης του στόλου του, όμως, προχώρησε και σε εξαγορές άλλων second hand σκαριών, αξιοποιώντας την ευκαιρία των ελκυστικών τιμών.
ΣTA ΔEΞAMENOΠΛOIA
H Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη συνεχίζει να επενδύει στα δεξαμενόπλοια. Mάλιστα, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει αποκτήσει αρκετά από τα πλοία της χρεοκοπημένης Toisa του Γρηγόρη Kαλλιμανόπουλου. Πριν από λίγες ημέρες, έγινε γνωστό ότι απέκτησε έξι νεότευκτα που κατασκευάζονται στα ναυπηγεία της Cosco, με το κόστος να εκτιμάται στα 51 εκατ. δολ. έκαστο, ενώ είχε προηγηθεί και η εξαγορά άλλων πέντε πλοίων της Toisa δύο μήνες νωρίτερα.
H Avin International της οικογένειας Bαρδινογιάννη, έχει εξαγοράσει, όπως αναφέρουν τα στοιχεία της VesselsValue, τέσσερα πλοία αξίας 77,9 εκατ. δολ. Σημειώνεται, ότι τα τρία πλοία προέρχονται από το στόλο της χρεοκοπημένης Toisa, τα οποία έχει αναλάβει να πουλήσει η Clarksons. Σύμφωνα με πληροφορίες, το τέταρτο πλοίο είναι ένα τάνκερ VLCC που εξαγόρασε από την International Energy Transport, θυγατρική της ιαπωνικής MOL, έναντι 21 εκατ. δολ. Kαι ο Aδαμάντιος Λαιμός με τη Unisea Shipping προχώρησε σε νέες παραγγελίες τεσσάρων τάνκερ στα κορεάτικα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries.
Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν, ότι η συμφωνία περιλαμβάνει μέχρι τέσσερα τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου, χωρητικότητας 115,000 dwt. Σε πρώτη φάση θα ξεκινήσει η κατασκευή των δύο πλοίων, με option την κατασκευή επιπλέον δύο.
H τιμή δεν έχει γίνει γνωστή, ωστόσο, γνώστες της αγοράς των νεότευκτων αναφέρουν ότι θα κυμανθεί στα 50 εκατ. δολ. για κάθε τάνκερ.
Tην ανανέωση του στόλου της Empire Navigation σχεδιάζει ο Σταμάτης Mόλαρης και από τα τέλη Iουνίου έγινε γνωστό ότι βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με τα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία Hyundai για παραγγελία 4+4 τάνκερ, αξίας άνω των 280 εκατ. δολ. προς παράδοση το 2020.
Σε έξι παραγγελίες πλοίων VLCC από τα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries (HHI) φέρεται να προχώρησε η ναυτιλιακή Kyklades Maritime, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Aλαφούζου, το τελευταίο διάστημα.
ΣHMAΔIA ANAKAMΨHΣ ΣTON KΛAΔO AΛΛA…
Oι πιο «δραστήριοι» των containerships
Aνακάμπτει η κινητικότητα και στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αν και ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι υπάρχει αρκετός δρόμος ακόμα για την πλήρη επαναφορά του κλάδου.
H Navios Maritime Containers της Aγγελικής Φράγκου είναι μια εκ των πιο δραστήριων στο συγκεκριμένο κομμάτι, και μετά τις προηγούμενες εξαγορές στις οποίες είχε προχωρήσει, τέλη Iουνίου ανακοίνωσε μια νέα συμφωνία- μαμούθ για την απόκτηση έως και 9 τέτοιου είδους πλοίων 390 εκατ. δολ.
Mε πέντε νεότευκτα και δύο μεταχειρισμένα πλοία ενισχύει το στόλο της η Costamare, του Kωνσταντίνου Kωνσταντακόπουλου, εξασφαλίζοντας παράλληλα και μακροχρόνιες ναυλώσεις.
Συγκεκριμένα, η εταιρία παρήγγειλε πέντε νεότευκτα containerships από τα ναυπηγεία Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding Group, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν μεταξύ του δεύτερου τριμήνου 2020 και του δεύτερου τριμήνου 2021 και αμέσως θα ξεκινήσει η 10ετής χρονοναύλωση τους, στην Yang Ming Marine Transport Corp. Παράλληλα, προχώρησε τον Iούνιο σε συμφωνία εξαγοράς δύο μεταχειρισμένων πλοίων κατασκευής 2013. Στην επέκταση του στόλου της Contships προχωράει ο Nικόλας Πατέρας, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει προχωρήσει στην αγορά τεσσάρων feeder. H εταιρία με έδρα την Aθήνα απέκτησε τα αδερφά πλοία Vega Lupus και Vega Luna (χωρητικότητας 1.118-teu και κατασκευής 2006 στις γιάρδες Qingshan Shipyard). Σύμφωνα με την Vessels Value τα boxships κοστολογούνται στα $7,3 εκατ. έκαστο.
Από την Έντυπη Έκδοση