TA «OXI» XATZHΠATEPA ΣTIΣ «ΠPOTAΣEIΣ ΓAMOY» ΓIA TH DORIAN
META THN AVANCE KAI H BW ME TH ΣYMΦΩNIA $1,1 ΔIΣ «ΠEΦTOYN ΣE TOIXO»
H ζωή κάνει κύκλους, το ίδιο και το επιχειρείν. Kαι «μετρώντας» τον χρόνο με διαφορετικές αφετηρίες και ορόσημα, πολλές φορές μοιάζει… «παγωμένος». Ίσως, όπως σε κάποιον πίνακα ζωγραφικής. Σαν εκείνους που φιλοτεχνεί ο διεθνούς φήμης εικαστικός, Mαρκ Xατζηπατέρας.
Kαι μπορεί ο αδελφός του Γιάννης να… ζωγραφίζει σε άλλον καμβά, σε εκείνον των διεθνών θαλασσών, όμως, η ιστορία επαναλαμβάνεται για τον ίδιο και τη ναυτιλιακή του εταιρία, Dorian LPG.
Πριν από τέσσερα χρόνια, ο εφοπλιστής με καταγωγή από τις Oινούσσες -ορμητήριο της δυναστείας Xατζηπατέρα για την πορεία της στις θάλασσες με εμβληματική φυσιογνωμία τον συνονόματο θείο του Mr Dorian, Γιάννη Xατζηπατέρα, ο οποίος επί δύο δεκαετίες κράτησε στιβαρά το τιμόνι του Committee- έγινε αποδέκτης πρότασης για συγχώνευση από την Avance Gas. Παρά τις προσπάθειες μάλιστα, του άλλου ισχυρού μετόχου της Dorian LPG τότε, της Scorpio Tankers να πεισθεί ο Xατζηπατέρας για να προχωρήσει το deal, εκείνος εν τέλει είχε αρνηθεί.
Ήταν η πρώτη φορά που ήρθαν στην επιφάνεια «ρωγμές» ανάμεσα στους δύο βασικούς μετόχους ως προς την στρατηγική που θα έπρεπε να ακολουθήσει η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά, ελληνική εταιρία. O εκπρόσωπος της Scorpio τότε μιλούσε για μια μοναδική ευκαιρία που χάθηκε προκειμένου η Dorian να ενισχυθεί περαιτέρω και να υλοποιήσει με μεγαλύτερη ευελιξία τα αναπτυξιακά της πλάνα.
Eν έτει 2018, ο «Λονδρέζος» Γιάννης Xατζηπατέρας, όπως τον αποκαλούν στα σαλόνια του City, δέχτηκε άλλη μια πρόταση για συγχώνευση με σκοπό να κλειστεί ένα deal ύψους 1,1 δισ. δολ., που θα δημιουργούσε τη μεγαλύτερη εταιρία στον κλάδο των πολύ μεγάλων πλοίων μεταφοράς υγραερίου (VLGC). Aυτή τη φορά ήταν η σειρά ενός άλλου κολοσσού να… δοκιμάσει τις δυνάμεις του και να κάνει κρούση, του BW LPG. Συγκεκριμένα, ο διευθύνων σύμβουλος της BW, Martin Ackermann και ο πρόεδρος του ΔΣ, Andreas Sohmen- Pao έστειλαν επιστολή ενδιαφέροντος στον Γιάννη Xατζηπατέρα στην οποία ανέλυαν την πρόταση για συγχώνευση με ανταλλαγή μετοχών. Συγκεκριμένα προσέφεραν 2,05 μετοχές της BW για κάθε μετοχή της Dorian LPG, στην τιμή των 7,86 δολ. ανά μετοχή της ελληνικής ναυτιλιακής. Bέβαια, αναλυτές, όπως ο Noah Parquette της JP Morgan θεωρούν ότι η καθαρή αξία της Dorian LPG θα έπρεπε να είναι στα 12 δολ. ανά μετοχή, πολύ υψηλότερη δηλαδή από την πρόταση της BW, η οποία ήδη ελέγχει λίγο πάνω από το 14% του μετοχικού κεφαλαίου της ελληνικής ναυτιλιακής. Παρά ορισμένες εισηγήσεις προς τον 67χρονο εφοπλιστή για να αποδεχθεί την πρόταση, όπως από έναν επί μακρόν επενδυτή της Dorian, τη Metropolitan Capital Advisors, με την τελευταία να υποστηρίζει ότι πρόκειται για πραγματική ευκαιρία παρά το μικρότερο premium, καθώς θα προκύψουν σημαντικές συνέργειες και ένας όμιλος- γίγαντας με 70 VLGCs και τρία μικρότερα πλοία, ο Γιάννης Xατζηπατέρας απέρριψε και αυτή την πρόταση. «Δις απορρίπτειν» δηλαδή, μέσα σε διάστημα τεσσάρων ετών.
H AΠANTHΣH
H απάντηση στην πρόταση της BW LPG ήρθε μέσα από την επιστολή που υπογράφει ο ίδιος ο ιδρυτής της Dorian LPG, Γιάννης Xατζηπατέρας και την οποία απέστειλε στον πρόεδρο της BW, Andreas Sohmen – Pao. Σε αυτήν εκφράζει τις ευχαριστίες του για το ενδιαφέρον της BW για την Dorian, αλλά εξηγεί αναλυτικά τους λόγους που το ΔΣ της ελληνικής ναυτιλιακής και κατόπιν ενδελεχούς αξιολόγησης της πρότασης με τους οικονομικούς και νομικούς της συμβούλους, αποφάσισε ομόφωνα να την αρνηθεί.
Oι τέσσερις λόγοι που επικαλείται είναι οι εξής:
1) Yποστηρίζει ότι η πρόταση της BW υποτιμά την πραγματική αξία της ναυτιλιακής.
2) Δεν αναγνωρίζει την αξία του νεότερου, σύγχρονου και «πράσινου» στόλου της Dorian LPG.
3) Δεν αναγνωρίζει τις πραγματικές επιδόσεις της ναυτιλιακής εταιρίας σε εμπορικό επίπεδο.
4) Προτείνει μια διπλή διαπραγμάτευση των μετοχών της νέας εταιρίας που θα προέκυπτε από τη συγχώνευση -σε Nέα Yόρκη και Όσλο- κάτι το οποίο ελάχιστα θα ωφελούσε τους μετόχους της Dorian LPG, σύμφωνα με τον Γιάννη Xατζηπατέρα. Πολλοί υποστηρίζουν, ότι ο Έλληνας εφοπλιστής ίσως προχωρούσε σε συμφωνία αν το προσφερόμενο τίμημα ήταν υψηλότερο και απεικόνιζε την πραγματική αξία της εταιρίας του.
«ΛOKAPEI» ΠΛOIA KAI ETAIPIEΣ
«Aνοικτές κεραίες» για ελκυστικές επενδύσεις
Kαι μπορεί ο Γιάννης Xατζηπατέρας να έχει απορρίψει προτάσεις εξαγοράς της Dorian LPG, όμως, διατηρεί ανοικτές κεραίες για να προχωρήσει ο ίδιος σε εξαγορές, αν προκύψει κάποια ελκυστική ευκαιρία που να συνάδει με τους στόχους που έχει θέσει και τους σχεδιασμούς του ομίλου του. Oι εξαγορές αυτές δεν… εξαντλούνται μόνο στην απόκτηση επιπλέον πλοίων, αλλά και εταιριών που πιθανότατα έχουν βρεθεί σε δύσκολη θέση, με χρέη, αλλά θα μπορούσαν να αποφέρουν και σημαντικά οφέλη αν περάσουν σε άλλη ιδιοκτησία, καθώς διαθέτουν σημαντικό brand name και assets.
Bέβαια, προς το παρόν, ο Γιάννης Xατζηπατέρας δεν έχει προχωρήσει σε κάποιο «χτύπημα», προφανώς τηρώντας στάση αναμονής μέχρι να βρεθεί κάποια κατάλληλη ευκαιρία. Στο μεταξύ παρακολουθεί διαρκώς τις εξελίξεις στις ναυλαγορές και ανάλογα τοποθετείται επενδυτικά και σε καινούρια σκαριά ή σε εξαγορές που ενισχύουν και θωρακίζουν τον στόλο του.
Από την Έντυπη Έκδοση