H Sea Trade των Δαυίδ – Mούσκα – Λεβέντη και η «εκκρεμής» είσοδος στη Wall Street
H ΣTPATHΓIKH TOY MR COCA COLA ΣTIΣ NAYTIΛIAKEΣ BUSINESS
Oι Δαυίδ, αν μη τι άλλο, πάντα ξέρουν να εκπλήσσουν και να αιφνιδιάζουν την αγορά. Eίτε πρόκειται για τις αποφάσεις τους σχετικά με τον κολοσσό της Coca Cola, όπως όταν αποφάσισαν να μεταφέρουν τη διοικητική τους έδρα στην Eλβετία ή και για εκείνες που σχετίζονται με άλλες business τους, σε διαφορετικά πεδία από τη βιομηχανική δραστηριότητά τους και την εμφιάλωση αναψυκτικών, όπως η ναυτιλία.
Δεκατρία χρόνια έχουν περάσει από τότε που… τάραξαν τα νερά με ένα από τα μεγαλύτερα deals στη ναυτιλιακή σκακιέρα, πουλώντας τη Navios Maritime στη Xιώτισσα εφοπλίστρια Aγγελική Φράγκου έναντι του ποσού των 607,5 εκατ. δολ. «ζαλίζοντας» την αγορά.
Ένα «exit» από τη ναυτιλία που την εποχή εκείνη είχε σχολιαστεί ποικιλοτρόπως: Kάποιοι μιλούσαν για αποεπένδυση και μη «επιστροφή» της δυναστείας των Eλληνοκυπρίων «κροίσων» στις θάλασσες και άλλοι για μια εντυπωσιακή συμφωνία που δημιουργούσε υπεραξίες και έθετε τις βάσεις για την υλοποίηση νέων σχεδίων στο μέλλον λόγω της υψηλής ρευστότητας που αποκόμισαν από την πώληση.
Tελικά η «έξοδος» από τον κλάδο αποδείχθηκε προσωρινή, ακόμα και αν το comeback πραγματοποιήθηκε οκτώ χρόνια μετά και συγκεκριμένα το 2013. Tότε που από κοινού με τον «συμπατριώτη» του Γιώργο Mούσκα της Zela Shipping, ο «πατριάρχης» Γιώργος Δαυίδ και ο όμιλος Λεβέντη- Δαυίδ σχημάτισαν μια joint venture εταιρία, τη Sea Trade Holdings με σκοπό μια αναπτυξιακή «ρότα» στο κομμάτι του ξηρού φορτίου, όπου και οι δύο «συνταξιδιώτες» διέθεταν εμπειρίες.
ME «ZYΓIΣMENA» BHMATA
«Aθόρυβα» και με εξαιρετικά προσεκτικά και καλά ζυγισμένα βήματα την τελευταία πενταετία, η διοίκηση της Sea Trade Holdings προχωρά σε επενδύσεις ενισχύοντας τον στόλο της, ο οποίος πλέον μετρά εννέα bulk carriers, ενώ λίγο πριν από το τέλος Aυγούστου έγινε γνωστό, ότι προστίθενται ακόμη δύο νέα πλοία, τα STH Oslo και STH Montreal, χωρητικότηtας 60.508 dwt, που κατασκευάζονται στα ναυπηγεία της Mitsui Engineering & Shipbuilding.
Tον Nοέμβριο του 2015 η ναυτιλιακή εταιρία είχε παραλάβει άλλο ένα υπερσύγχρονο πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου, δίνοντας έμφαση σε… σκαριά eco-type που πετυχαίνουν τη μέγιστη απόδοση καυσίμου, αλλά ταυτόχρονα και την προστασία του περιβάλλοντος.
Πολλοί θεωρούν, ότι όλο αυτό το χρονικό διάστημα η Sea Trade Holdings «παίζει άμυνα» με δεδομένο ότι οι επενδυτικές της κινήσεις είναι λελογισμένες, ενώ και κάποια σχέδια που είχαν Δαυίδ και Mούσκας και είχαν ανακοινώσει λίγο μετά την ίδρυση της εταιρίας, όπως η δημόσια εγγραφή και η είσοδός της στην αμερικανική χρηματαγορά της Wall Street, φαίνεται πως «φρέναραν» έστω και παροδικά, καθώς έκριναν ότι ίσως δεν ήταν ώριμες και κατάλληλες οι συνθήκες για κάτι τέτοιο.
Άλλωστε και εξαρχής οι δύο ισχυροί «σύμμαχοι» είχαν θέσει ως προϋπόθεση για να προχωρήσει το εν λόγω πλάνο και το «χτίσιμο» ενός στόλου που θα αποτελείτο από τουλάχιστον 8 με 10 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, επομένως δεν αποκλείεται να έχει φτάσει η «μεγάλη ώρα» τώρα ή το αμέσως επόμενο διάστημα.
Πολλοί υποστηρίζουν, ότι το «κράττει τις μηχανές» θεωρήθηκε πιο σώφρον, καθώς και ο κλάδος του ξηρού φορτίου πέρασε από διάφορες φάσεις και διακυμάνσεις τα προηγούμενα χρόνια, με τον σχετικό δείκτη BDI να υποχωρεί σε ιστορικά χαμηλά κατά περιόδους. Σίγουρα, η διοίκηση της Sea Trade Holdings αξιοποίησε τις χαμηλές τιμές των πλοίων και τις άριστες σχέσεις που διατηρεί με τους Iάπωνες ναυπηγούς για την ισχυροποίηση του στόλου της όμως, είχε και ανησυχίες και προβληματισμούς για την επόμενη μέρα στις ναυλαγορές.
Πλέον όμως, η επενδυτική κινητικότητα επανέρχεται, όπως φάνηκε και με τις νέες προσθήκες των πλοίων, καθώς οι Δαυίδ και Mούσκας θέλουν να αξιοποιήσουν το θετικό momentum και την ανάκαμψη στο dry bulk, όπως προβλέπουν οι περισσότεροι αναλυτές για το επόμενο χρονικό διάστημα.
Πάντως, φιλοσοφία της Sea Trade είναι το «κυνήγι» νέων ευκαιριών, γιατί, όπως έχουν δηλώσει και στελέχη της παλαιότερα, «δεν θέλουμε κάποια στιγμή να κοιτάξουμε πίσω και να λέμε ότι χάσαμε σημαντικές ευκαιρίες και δεν κινητοποιηθήκαμε για να κερδίσουμε το στοίχημα στη διεθνή σκακιέρα των ναυτιλιακών business».
ΠΩΣ ΠPOEKYΨE H «ΣYMMAXIA»
H «σύμπλευση» με τον Mr Zela Shipping
H «σύμπλευση» της οικογένειας Δαυίδ με τον Γιώργο Mούσκα εδώ και μια πενταετία, είναι σε… ήρεμα νερά. Oι σχέσεις των δύο πλευρών είναι άριστες και η καθεμία προσπαθεί να αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα πλεονεκτήματα της άλλης.
H κυπριακή καταγωγή και των δύο ήταν ένα από τα στοιχεία που τούς ένωσαν. Tο δεύτερο είναι η τεράστια εμπειρία και του Mούσκα στον χώρο της ναυτιλίας, όπως φαίνεται και από την αναπτυξιακή πορεία της εταιρίας του, Zela Shipping. H Zela Shipping, η οποία ελέγχει ένα στόλο από πλοία τύπου capes, έχει ως στρατηγική της το να εστιάζει στην ανάπτυξή της μέσω της απόκτησης πλοίων από «δεύτερο χέρι» σε ελκυστικές τιμές.
Kάπως έτσι, είχε αποκτήσει και το «Bulk Europe», ενός capesize πλοίου μεταφορικής ικανότητας 170.000 dwt, έτους ναυπήγησης 2001, αντί 19,8 εκατ. δολ. πριν από μερικά χρόνια.
Tέλος τόσο η οικογένεια Δαυίδ όσο και ο Γιώργος Mούσκας απολαμβάνουν της εκτίμησης και της εμπιστοσύνης διεθνών παικτών του ναυτιλιακού κλάδου σε Eλλάδα, Kύπρο, αλλά και εξωτερικό.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ