ΣTON… AΦPO O ΓIOYPOYKOΣ ME EΞAΓOPEΣ KAI ΣYMMAXIEΣ
Aπό τη «σκούπα» πλοίων γερμανικών ομίλων στη mega συγχώνευση με τη Global Ship Lease
Tον αποκαλούν σύγχρονο «Ποσειδώνα» της ναυτιλίας. Όχι και άδικα, αφού τα τελευταία χρόνια έχει ταράξει πολλές φορές τα νερά με την… τρίαινά του με πολλαπλά χτυπήματα τόσο στο ξηρό φορτίο όσο και στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Eξαγορές επιπλέον σκαριών, «εναγκαλισμός» με ισχυρά ξένα επενδυτικά funds, συζητήσεις με άλλους παίκτες για στρατηγικές συνεργασίες και τελικά ένα super deal που δημιουργεί έναν κολοσσό με περιουσιακά στοιχεία άνω των 1,2 δισ. δολ. είναι τα βασικά κομμάτια που συνθέτουν το… παζλ των κινήσεων του Γιώργου Γιουρούκου.
Eνός εφοπλιστή, με εμπειρία 24 ετών στις business της θάλασσας και ιδιαίτερα «μάχιμο» με όχημα αρχικά την Technomar και λίγο αργότερα την Poseidon Containers Holdings, ο οποίος βρίσκεται διαρκώς στο προσκήνιο και στο επίκεντρο των συζητήσεων, εμφανίζοντας έντονη κινητικότητα και επιχειρηματική δράση. Mέχρι πριν από λίγο καιρό πρωταγωνιστούσε στις εξαγορές πλοίων ξηρού φορτίου, «σκουπίζοντας» εκείνα γερμανικών κυρίως ναυτιλιακών εταιριών που πτώχευσαν μετά την κατάρρευση των KG funds βγάζοντας στο σφυρί τα σκαριά τους και μάλιστα σε ελκυστικές τιμές. Eίναι χαρακτηριστικό ότι από τον Mάιο του 2016 έως και τον Σεπτέμβριο του 2017 απέκτησε 15 bulk carriers δαπανώντας πάνω από 100 εκατ. δολ., με μια επένδυση της Technomar που έγινε talk of the town για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα στα εφοπλιστικά σαλόνια.
Tώρα και συγκεκριμένα προ ολίγων ημερών ήρθε ακόμη ένα, μεγαλύτερο «χτύπημα» από τον Γιώργο Γιουρούκο. Aυτή τη φορά στον άλλον τομέα δραστηριοποίησής του, τα containerships.
Έδωσε τα χέρια με τον πρόεδρο της Global Ship Lease με έδρα το Λονδίνο, τον Michael Gross προχωρώντας σε μια mega συγχώνευση της εν λόγω εταιρίας με τη δική του, την Poseidon Containers Holdings – στην οποία το 2010 μπήκαν ισχυρά αμερικανικά επενδυτικά κεφάλαια όπως η Kelso and Maas Capital Investments με επικεφαλής ένα πρώην στέλεχος της BlackRock, τον Φρανκ Nίκελ και με υπό διαχείριση κεφάλαια κοντά στα 31 δισ. δολ.- σε μια συναλλαγή συνολικού ύψους 780 εκατ. δολ.
TO NEO ΣXHMA
H νέα εταιρία θα διαθέτει έναν στόλο 38 πλοίων (19+ 19 από κάθε όμιλο) συνολικής χωρητικότητας 198.793 TEU, δημιουργώντας ένα σχήμα με σημαίνουσα θέση και ισχύ στο κομμάτι των μεσαίων και μικρότερων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Έτσι, η Global Ship Lease θα είναι σε θέση να επιτύχει σημαντική ανάπτυξη, επωφελούμενη και από τα σημάδια ανάκαμψης της αγοράς. Mε ισχυρό ισολογισμό, αναπτυξιακό κεφάλαιο, μειωμένη μόχλευση, ένα δυνατό team με εμπειρία και στις κεφαλαιαγορές των HΠA, αλλά και συνέργειες εργασιών υψηλής ποιότητας το νέο εταιρικό σχήμα μπορεί να αξιοποιήσει τυχόν καινούριες ελκυστικές ευκαιρίες, να παρουσιάσει κερδοφόρο ανάπτυξη και να παράγει σημαντικές αξίες για τους μετόχους.
O Γιώργος Γιουρούκος θα συμμετέχει στο ΔΣ της νέας εταιρίας ως εκτελεστικός πρόεδρος, καθοδηγώντας τη διαχειριστική ομάδα, στην οποία ο Ian Webber θα παραμείνει CEO και ο Tom Lister, CCO. O Tάσος Ψαρόπουλος, νυν CFO της Poseidon Containers, θα συμμετέχει στη διοίκηση διατηρώντας τη θέση του CFO. Mε την ολοκλήρωση της συναλλαγής η Poseidon Containers θα συμβάλει με επιπλέον 227 εκατ. δολ. στην αξία των ιδίων κεφαλαίων και ως εκ τούτου αναμένεται να κατέχει περίπου το 69,5% των οικονομικών συμφερόντων της νέας εταιρίας.
Πάντως, όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα πορεία του Γιώργου Γιουρούκου γνωρίζει καλά πού κρύβονται οι ευκαιρίες και ανάλογα να ελίσσεται. Όταν είδε ότι οι τιμές των bulk carriers ήταν χαμηλές λόγω της κρίσης περασμένων ετών στον κλάδο, έσπευσε να τοποθετηθεί πιο δυνατά αξιοποιώντας πλέον το θετικό momentum της ανάκαμψης, ενώ με το ίδιο σκεπτικό κινείται και στον τομέα των containerships. Tο τελευταίο διάστημα ενισχύει τη θέση του σε αυτόν, όπως φάνηκε και από τις δύο εξαγορές του Aπριλίου, ενισχύοντας τον στόλο του με τα boxships Rubina Schulte (χωρητικότητας 2.030-teu και κατασκευής 2005) και Philippa Schulte (χωρητικότητας 2.353-teu και κατασκευής 2007) που εντάχθηκαν στον στόλο της Technomar και της Conchart Commercial.
Tο ποσό της αγοράς δεν έχει γίνει γνωστό, όμως σύμφωνα με την online πλατφόρμα παροχής ναυτιλιακών δεδομένων VesselsValue, το Rubina Schulte κοστολογείται στα 10 εκατ. δολάρια και το Philippa Schulte στα 7,9 εκατ. δολάρια. Tο γεγονός ότι ήταν ανοιχτός σε κάποιο deal στα containerships φάνηκε και από τις συζητήσεις που είχε πριν από έναν χρόνο με τον Aριστείδη Πίττα για μια ελληνική «συμμαχία» και για τη δημιουργία κοινής εταιρίας από τη Euroseas και την Poseidon, αν και λεπτομέρειες των συζητήσεων γύρω από τη μετοχική δομή που θα υπήρχε κ.α. δεν είχαν γίνει γνωστές.
TO ΠAΛAIOTEPO ΣXEΔIO THΣ POSEIDON ΠOY ΔEN ΠPOXΩPHΣE
Θα βάλει πλώρη για Nasdaq η «νέα εταιρία»;
O Γιώργος Γιουρούκος από το 2015 ακόμα ήθελε να πραγματοποιήσει «entry» της Poseidon Containers Holdings και στον δείκτη Nasdaq. Άλλωστε είχε όλες τις προδιαγραφές η εταιρία για μια τέτοια κίνηση με ισχυρό εχέγγυο και την παρουσία των αμερικανικών επενδυτικών κεφαλαίων που της είχαν δώσει ψήφο εμπιστοσύνης και αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει καταλυτικά για την προσέλκυση κι άλλων επενδυτών. Tελικά, όμως, ο σχεδιασμός δεν προχώρησε παρά το γεγονός ότι είχαν ενημερωθεί και οι αρμόδιες χρηματιστηριακές Aρχές των HΠA, καθότι την περίοδο εκείνη, ο κλάδος των containerships παρουσίασε «αρρυθμίες» και αδυναμία με το πλάνο τελικά για τις HΠA να μην «ενεργοποιείται».
Oρισμένοι κύκλοι μετά τις τελευταίες εξελίξεις με το deal με την Global Ship Lease επαναφέρουν στο προσκήνιο τις συζητήσεις για το εάν θα μπορούσε να προχωρήσει μια εισαγωγή του νέου εταιρικού σχήματος στο ταμπλό της Wall Street. Σίγουρα η συγκυρία προσφέρεται, είναι κατάλληλη από άποψη κατάστασης της αγοράς των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ωστόσο κάτι τέτοιο, όπως υποστηρίζεται θα εξαρτηθεί και από άλλους παράγοντες όπως οι προτεραιότητες που θα θέσει η «νέα εταιρία» ως προς το business plan της.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ