Eπένδυση μαμούθ 2,5 εκ. δολαρίων για 11 πλοία LNG από τον Γιάννη Aγγελικούση
O Γιάννης Αγγελικούσης είναι ένας από τους θρύλους της ελληνικής ναυτιλίας. Από πολλούς θεωρείται ο μεγαλύτερος Έλληνας εφοπλιστής, ενώ αναμφισβήτητα ο όμιλος Αγγελικούση είναι ένας από τους μεγαλύτερους παγκοσμίως στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.
Σύμφωνα μάλιστα με τη Lloyd’s list θεωρείται ο έκτος ισχυρότερος άνδρας στην παγκόσμια ναυτιλία. Mε ένα συνεχές κυλιόμενο πρόγραμμα ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων και φορτηγών, ελέγχει στόλο της τάξης των 100 πλοίων. Φίλοι και εχθροί του αναγνωρίζουν τη διορατικότητά αλλά και τη δυνατότητα του να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες και ανάγκες που δημιουργούνται στην παγκόσμια αγορά.
Η πρόσφατη συμφωνία του με τα κορεάτικα ναυπηγεία Daewoo για την κατασκευή ακόμη δύο πλοίων LNG αξίας 400 εκατομμυρίων δολαρίων και η option για την κατασκευή άλλων δύο πλοίων εντάσσεται στο πλαίσιο της δυναμικής επέκτασής του στον τομέα των LNG carriers.
Mε τη συμφωνία ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις που είχε με τη Daewoo και τη Hyundai για την κατασκευή τεσσάρων LNG, που θα κατασκευαστούν για λογαριασμό της εταιρίας του Ομίλου Maran Gas.Στη Daewoo ναυπηγούνται ακόμη τρία LNG για λογαριασμό του ομίλου ενώ το συνολικό ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή 11 νέων LNG ανέρχεται σε ποσό άνω των 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Το «ειδε» νωρις
Ο Όμιλος χρησιμοποιεί σχεδόν αποκλειστικά την ελληνική σημαία και ελέγχει περισσότερο από το 20% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας ολόκληρου του υπό ελληνική σημαία στόλου. Ο Ιωάννης Αγγελικούσης, ήταν από τους πρώτους εφοπλιστές που αντιλήφθηκαν από νωρίς τις τεράστιες δυνατότητες που παρέχει ο κλάδος των LNG που βρίσκεται σε ανοδική τροχιά μετά και την έκρηξη στο πυρηνικό εργοστάσιο της Ιαπωνίας που επίσπευσε τη χρήση των πράσινων μορφών ενέργειας.
Οι αξίες των πλοίων LNG και οι ναύλοι τους παίρνουν την ανιούσα. Υπάρχουν πολύ λίγα τέτοια ποντοπόρα δεξαμενόπλοια παγκοσμίως σε αντίθεση με την υπερπροσφορά τονάζ φορτηγών και τάνκερ. Η εξέλιξη αυτή πραγματοποιείται σε μία περίοδο κατακόρυφης αύξησης της ζήτησης για φυσικό αέριο από μεγάλες οικονομίες όπως η γερμανική και η ιαπωνική, καθώς περιορίζουν δραστικά την έκθεσή τους στην πυρηνική ενέργεια.
Μάλιστα όλο και περισσότερες χώρες σχεδιάζουν να επενδύσουν στη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου. Σύμφωνα με τους αναλυτές το πυρηνικό ατύχημα της Φουκουσίμα αναμένεται να αυξήσει τη χρήση LNG μέχρι το 2020 ανά 25 εκατομμύρια τόνους τον χρόνο παγκοσμίως ώστε το 2020 να φτάσει τους 401 εκατομμύρια τόνους από 378 που είχε προβλεφθεί αρχικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Αγγλία από το 2020 θα εισάγει φυσικό αέριο για να καλύψει το 70% των ενεργειακών του αναγκών, εκ των οποίων τα δύο τρία θα είναι υγροποιημένο φυσικό αέριο. Βάσει των προβλέψεων όλων των διεθνών ενεργειακών οργανισμών, η χρήση του υγροποιημένου αερίου LNG θα γνωρίσει κατακόρυφη άνοδο τα επόμενα χρόνια.
Ταυτόχρονα οι εκτιμήσεις για τη διαμόρφωση των τιμών δείχνουν ότι η συγκεκριμένη μορφή αερίου θα είναι ευθέως ανταγωνιστική σε σχέση με το συμβατικό καύσιμο, κάτι που συμβαίνει ήδη καθώς το LNG είναι φθηνότερο στη spot αγορά σε σχέση με τα μακροχρόνια συμβόλαια προμήθειας μέσω αγωγών. Ο Αγγελικούσης ήταν από τους πρώτους Έλληνες εφοπλιστές που μπήκε στην αγορά LNG, καθώς διαπίστωσε ότι η συγκεκριμένη αγορά έχει απεριόριστες δυνατότητες. Ελέγχει τρεις ναυτιλιακές εταιρίες, μία εκ των οποίων εξειδικεύεται στη διαχείριση πλοίων μεταφοράς υγραερίου. Πρόκειται για τις εταιρίες Arangel Maritime, Maringaz και Kristen Navigation.
H οικογένεια Αγγελικούση ήταν και η πρώτη που σχεδίασε και υλοποίησε την εισαγωγή της στα ξένα χρηματιστήρια. Το 1987 με την Arangel American Shipholding Ltd σε συνεργασία με τηνAmerican Express Bank εισήγαγαν μετοχές της εταιρίας στα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης και του Λουξεμβούργου.
Προσκληση των εφοπλιστων απο παμπουκη
Mε «ορεκτικό» τα λιμάνια στο τραπέζι των αποκρατικοποιήσεων
Γέφυρα επικοινωνίας επικοινωνίας με τους Ελληνες εφοπλιστές « ρίχνει» ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης κ. Χάρης Παμπούκης, προκειμένου να δραστηριοποιηθούν τόσο στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων όσο και στο ευρύτερα επιχειρηματικό ,σε μία περίοδο που η χώρα αναζητά τον δρόμο προς την ανάπτυξη.Μάλιστα εκτιμάται ότι σημαντικό ρόλο σε αυτή την κατεύθυνση θα παίξει το σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί στη Βουλή και θα προβλέπει την ολική άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων που βρίσκονται σε όλο το φάσμα της δημόσιας διοίκησης Αλλωστε αυτή είναι και η βάση προϋπόθεση που θέτει ο εφοπλιστικός κόσμος προκειμένου να αρθούν εμπόδια στο βασικό εργαλείο που χρησιμοποιεί ο εφοπλισμός παγκοσμίως και που είναι οι off shore εταιρείες.
Αρκετοί Ελληνες εφοπλιστές βλέπουν θετικά την είσοδό τους στις αποκρατικοποιήσεις συμμετέχοντας κυρίως στους διαγωνισμούς για τα λιμάνια, τις μαρίνες και σε άλλους τομείς της οικονομίας.Ο κ.Παμπούκης μέσα στις επόμενες ημέρες θα έχει διαδοχικές συναντήσεις με τα συλλογικά όργανα του εφοπλισμού και με μεμονωμένους εφοπλιστές για να διερευνήσει τις προθέσεις τους για το πόσο είναι διατεθειμένοι να συνδράμουν στην εθνική προσπάθεια για τη διάσωση της εθνικής οικονομίας.
Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αναδειχθεί πρώτοι στις αγορές πλοίων από την δευτερογενή αγορά αφού επί συνόλου 256 αγοραπωλησιών μεταχειρισμένων πλοίων έχουν αποκτήσει τα περισσότερα. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες έχουν αποκτήσει 29 πλοία και βρίσκονται στην κορυφή της σχετικής κατάταξης ενώ ακολουθούν με 24 οι Κινέζοι και έπονται με μόλις 13 οι Νορβηγοί, με 12 οι Γερμανοί και με 7 οι νοτιοκορεάτες. Τα στοιχεία αυτά αφορούν μόνον το πρώτο δίμηνο και εκτιμάται ότι έχουν βελτιωθεί ακόμα περεταίρω τα μερίδια των Ελλήνων τους επόμενους μήνες . Εξάλλου πρωταγωνιστές είναι και στην αγορά των νέων παραγγελιών με το μερίδιο του λέοντα να έχουν τα containerships. Με το πλήθος των παραγγελιών να είναι παρόμοιο πρακτικά οι Έλληνες αγοράζουν ένα ποντοπόρο πλοιο κάθε ημέρα