ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΑΛΑΦΟΥΖΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ OKEANIS ECO TANKERS
Μετά από την ένταξη στη Merkur και στην αγορά του Όσλο, «κοιτάζει» την Αμερική
Η Okeanis Eco Tankers έχει γράψει ήδη ιστορία. Είναι η πρώτη ναυτιλιακή της οικογένειας Αλαφούζου, η οποία εισήχθη σε χρηματιστηριακή αγορά (παρά την εμπειρία στις δημόσιες εγγραφές και τις εισηγμένες από την «Καθημερινή»). Το πρώτο βήμα που σχεδίασε ο Γιάννης Αλαφούζος, ήταν η είσοδος στην αγορά Merkur και το δεύτερο, η μεγαλύτερη αγορά του Όσλο. Ωστόσο, στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα συζητείται ότι η ελληνική ναυτιλιακή έχει χαράξει «ρότα» για την κορυφαία αγορά του κόσμου, το NYSE.
Από τον Ιούνιο του 2018, η Okeanis Eco Tankers έχει εισέλθει στο χρηματιστήριο της Νορβηγίας, αντλώντας, μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, 100 εκατ. δολάρια. Αρκετές φορές, έχει πέσει στο «τραπέζι» της οικογένειας η ιδέα της πρόσβασης σε εναλλακτικές πηγές κεφαλαίων, όμως πάντα επικρατούσε το βασικό κίνητρο: Η εξεύρεση νέων ιδεών για την αύξηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας της οικογένειας.
Ο εφοπλιστής –ο οποίος δεν ήταν διαθέσιμος για σχόλιο στη “Deal”- έχει ξεκαθαρίσει για το μέλλον, πως «εάν προκύψουν ευκαιρίες για περαιτέρω ανάπτυξη ή συσσώρευση, θα τις εξετάσουμε προσεκτικά, λαμβάνοντας υπόψη ότι μας ενδιαφέρει περισσότερο η νομισματική απόδοση της επένδυσης από το να κτίσουμε μία αυτοκρατορία». Ο ίδιος άλλωστε ξέρει ότι η εκμετάλλευση των κύκλων της ναυτιλιακής αγοράς, που έχει εκμεταλλευθεί η οικογένεια, πουλώντας αρκετά πλοία με μεγάλο περιθώριο κέρδους, είναι κάτι ευκαιριακό. «Αυτή είναι μία συγκεκριμένη ευκαιρία που θα διαρκέσει για λίγα χρόνια και μετά θα τελειώσει», έχει εξηγήσει ο Γιάννης Αλαφούζος. Άραγε τώρα, ο επικεφαλής της Okeanis, βλέπει την αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά ως την επόμενη ευκαιρία;
Τα καλά νέα
«Σύμμαχος» σε ένα τέτοιο σενάριο για τη ναυτιλιακή, η οποία ανήκει κατά 55% στην οικογένεια Αλαφούζου (άλλοι μέτοχοι είναι οι State Street Bank and Trust Comp, Credit Suisse Securities, Brown Brothers Harriman και Euroclear Bank) είναι και η καλή απόδοση που έχει η Okeanis. Η ελληνική ναυτιλιακή, έχει έναν στόλο τριών τάνκερ aframaxes και τεσσάρων suezmaxes, ενώ «έτρεξε», προβλέποντας νωρίς τους περιορισμούς στις εκπομπές θείου, ώστε να είναι η πρώτη εισηγμένη στην αγορά των τάνκερ που προσάρμοσε scrubbers σε ολόκληρο τον στόλο της, καθώς περιμένει τους επόμενους μήνες και την παράδοση των νέων παραγγελιών της, οκτώ VLCCs.
Η εταιρία, από συστάσεώς της, το καλοκαίρι του 2018, έχει αντλήσει 130 εκατομμύρια δολάρια σε μετοχές, έχει εξασφαλίσει τραπεζική χρηματοδότηση ύψους 233 εκατ. δολαρίων, ενώ έχει απελευθερώσει ρευστότητα 18 εκατ. δολαρίων μέσω μίας συμφωνίας sale and leaseback με την Ocean Yield για την αναχρηματοδότηση του M/T Milos.
Σε ό,τι αφορά τα τελευταία της αποτελέσματα, για το τελευταίο τρίμηνο του 2018, η Okeanis έκλεισε με καθαρές ζημίες ύψους 600.000 δολαρίων (0,02 δολάρια ανά μετοχή), τα έσοδά της από ναυλώσεις ανήλθαν σε 12,4 εκατ. δολάρια, με μέση τιμή ναύλωσης για τα suezmaxes της τα 20.260 δολάρια ημερησίως και για τα aframaxes της τα 21.060 δολάρια ημερησίως. Το προσαρμοσμένο EBITDA της εταιρίας έφτασε στα 7,4 εκατ. δολάρια, με τον Γ. Αλαφούζο να εκφράζει την ικανοποίηση και την αισιοδοξία του για τα αποτελέσματα, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν συγκρίσιμα μεγέθη προηγούμενων ετών, αφού η εταιρία ιδρύθηκε μόλις πέρυσι.
Την ίδια ώρα, η Okeanis Eco Tankers δεν κρύβει την αισιοδοξία της για το μέλλον στην αγορά των VLCCs φέτος, εκτιμώντας ότι ο παγκόσμιος στόλος των πλοίων αυτής της κατηγορίας θα αυξηθεί φέτος κατά μόλις 10 πλοία, εάν ληφθούν υπόψη και οι αναμενόμενες διαλύσεις. Για μια εταιρία που θα κατέχει τα 8 από τα 10 αυτά πλοία, η μικρή προσφορά στην συγκεκριμένη αγορά, δεν μπορεί παρά να κρύβει μόνο ευκαιρίες…
ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗ – ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
«Ευκαιρία» η Κίνα για τους Έλληνες εφοπλιστές
Δέκα χρόνια μετά από το ξέσπασμα της κρίσης, οι Έλληνες εφοπλιστές όχι μόνο δεν έχασαν έδαφος, όπως προέβλεπαν οι Κασσάνδρες, αλλά μεγάλωσαν την κυριαρχία τους στις παγκόσμιες θάλασσες και άνοιξαν την ψαλίδα ανάμεσα σε αυτούς και τους Κινέζους και Ιάπωνες συναδέλφους τους. Μπορεί το “boom” της Κίνας, τώρα, να τους απειλήσει;
Δύο πανίσχυροι Έλληνες εφοπλιστές, ο Γιώργος Προκοπίου και ο Παναγιώτης Λασκαρίδης, λένε πως η Κίνα δεν κρύβει κινδύνους για τους εφοπλιστές, αλλά ευκαιρίες. «Η Κίνα είναι η λύση», λέει ο Γ. Προκοπίου όταν ακούει φοβικές τοποθετήσεις για την αυξανόμενη επιρροή των Κινέζων στην ποντοπόρο ναυτιλία και τυχόν επιπτώσεις στην κυριαρχία των Ελλήνων εφοπλιστών.
«Οι Κινέζοι έχουν τεράστιες ποσότητες φορτίων που πρέπει να μεταφερθούν, έχουν τεράστια ναυπηγεία και οι Έλληνες είναι οι καλύτεροι πελάτες», εξηγεί, τονίζοντας ότι “the way forward”, ο δρόμος μπροστά μας, είναι η σύσταση joint ventures Ελλήνων και Κινέζων εφοπλιστών, που θα προσφέρουν υψηλές υπηρεσίες μάνατζμεντ και θα έχουν χαμηλό λειτουργικό κόστος. Επισημαίνοντας ότι ήδη η εταιρία του έχει συστήσει δύο joint ventures με τις κινεζικές Sinotrans και China LNG, αναφέρει ότι «καινοτομία, συνέργειες και Κίνα είναι η λύση».
Απολύτως σύμφωνος με το δόγμα ότι «οι Κινέζοι είναι καλοί φίλοι της Ελλάδας, και έτσι πρέπει να τους δούμε», ο πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών, Πάνος Λασκαρίδης. Ο οποίος δεν παραλείπει να κάνει μια πρόβλεψη: Ότι ούτε στα επόμενα δεκαπέντε χρόνια δεν πρόκειται να ξεπεράσει κανείς τον ελληνικό στόλο…
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ