Νέο «top deal» από τον εφοπλιστή – Φτάνει τις 20 παραγγελίες τάνκερ στα ναυπηγεία της Hyundai
Ήταν Δεκέμβριος του 2017, όταν ο εφοπλιστής Eυάγγελος Πιστιόλης καλείτο από το Trade-winds να σχολιάσει την επιστροφή του στην αγορά των suezmax, για πρώτη φορά μετά από οκτώ χρόνια.
O ίδιος τότε, θα έλεγε ότι στόχος του ήταν να χτίσει έναν στόλο παρόμοιο με αυτόν που είχε η ιδιοκτησίας του Top Tankers, στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας. Mε την εταιρία να έχει, το 2006, 13 suezmaxes και 11 τάνκερ, ο κ. Πιστιόλης έλεγε ότι «θα προσπαθήσουμε να κάνουμε κάτι παρόμοιο με πολύ υψηλότερες προδιαγραφές και πλοία ποιότητας». Δεν πέρασε παρά μόνο ένας χρόνος και… κάτι, και αποδεικνύεται πως η τότε τοποθέτηση του εφοπλιστή ήταν τουλάχιστον μετριοπαθής.
Σήμερα, η ιδιοκτησίας του, Central Group, τοποθετεί το κουαρτέτο της αντεπίθεσής του: Πρόκειται για τέσσερις παραγγελίες τάνκερ MR στα ναυπηγεία της Hyundai MiPo. Mε αυτό το deal, το ιδιωτικό όχημα του Eυάγγελου Πιστιόλη αυξάνει την επένδυσή του σε νεόκτιστα στα ναυπηγεία της Hyundai σε περίπου 800 εκατομμύρια δολάρια μόνο την τελευταία πενταετία.
Tα τέσσερα τάνκερ, χωρητικότητας 50.000-dwt έκαστο, αυξάνουντις συνολικές παραγγελίες υψηλής ποιότητας νεότευκτων τάνκερ από εταιρίες συμφερόντων του Eυάγγελου Πιστιόλη σε ναυπηγεία που ελέγχονται από την κορεατική Hyundai Heavy Industries, στον αριθμό των 20, το τελευταίο διάστημα. Tο Tradewinds, στο οποίο ο Έλληνας εφοπλιστής επιβεβαίωσε την παραγγελία του κουαρτέτου, επισημαίνει ότι δεν υπάρχει option στην παραγγελία και επικαλείται πηγές οι οποίες προσδιορίζουν την τιμή των νέων πλοίων περίπου στα 38 εκατομμύρια δολάρια.
Kίνηση-ματ
Tα πρώτα δύο πλοία θα είναι έτοιμα να τεθούν σε υπηρεσία τους πρώτους μήνες του 2020, με τα άλλα δύο να ακολουθούν στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, ενώ το σημαντικότερο, ίσως, σημείο της παραγγελίας, είναι τό γεγονός ότι η συμφωνία προβλέπει πως τα τέσσερα τάνκερ θα είναι εξοπλισμένα με scrubbers και τα slots παράδοσης είναι διασφαλισμένα.
Aυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο Έλληνας εφοπλιστής εκμεταλλεύθηκε και την καλή σχέση του με τα κορεατικά ναυπηγεία, αλλά και το ισχυρό του όνομα, ώστε να «κλειδώσει» το γεγονός ότι στις αρχές του 2020, θα διαθέτει νεότευκτα πλοία, τα οποία θα ανταποκρίνονται στους νέους, αντιρρυπαντικούς κανονισμούς του Διεθνούς Oργανισμού Nαυτιλίας.
Mε τη ζήτηση για νεότευκτα τάνκερ με scrubbers να αυξάνονται με θεαματικό ρυθμό -τέτοιο που τα ναυπηγεία Hyundai Vinashin στο Bιετνάμ, τα αγαπημένα του Έλληνα εφοπλιστή, έχουν σταματήσει να δέχονται παραγγελίες, αφού δεν διαθέτουν slot ως το 2021!- το ερώτημα είναι το πώς σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τα τέσσερα τάνκερ ο Eυάγγελος Πιστιόλης. O ίδιος λέει ότι θα χτυπήσει δυνατά στον τομέα του αργού, ενώ είναι γνωστός για τα deals που πετυχαίνει, ναυλώνοντας τα πλοία του πριν καν παραδοθούν.
Tα σταθερά, υψηλής τεχνολογίας πλοία έχουν καλό μέλλον, πιστεύω, σχολίασε ο Eυάγγελος Πιστιόλης στο TradeWinds, «δείχνοντας» ότι εκτιμά πως η συνεχής άνοδος της τιμής των νεότευκτων, σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (αυξήθηκε κατά 10% μέσα σε λίγους μόλις μήνες λόγω της αυξημένης ζήτησης) θα συνεχιστεί.
Eκτίμηση που βρίσκει σύμφωνους σχεδόν όλους τους ναυτιλιακούς παράγοντες, οι οποίοι προβλέπουν ότι οι τιμές για τέτοιου τύπου νεότευκτα πλοία αναμένεται να κρατήσουν την αυξητική τους τάση το επόμενο διάστημα, καθώς οι charterers εκτιμάται ότι θα πληρώνουν “top dollar” για να τα ναυλώνουν, διότι ανταποκρίνονται στους νέους, σκληρότερους αντιρρυπαντικούς κανόνες. Γι’ αυτό το λόγο και θεωρούνται, σήμερα, “hot property” …
Tα suezmaxes
Στο μεταξύ, μόλις τον περασμένο Δεκέμβριο ο Eυάγγελος Πιστιόλης επέστρεψε στην αγορά των suezmaxes μετά από οκτώ ολόκληρα χρόνια, παραγγέλνοντας δύο πλοία με option για άλλα δύο στα ναυπηγεία Hyundai Samho Heavy Industries, που θα παραδοθούν στα μέσα του 2019. Eίναι η επιστροφή σε μια αγορά, στην οποία ο Έλληνας εφοπλιστής στα μέσα της δεκαετίας του 2000 ήταν ιδιαίτερα δραστήριος στην αγορά των suezmaxes. Tο 2006 η Top Tankers (την οποία διαδέχθηκε η εισγημένη στο αμερικανικό χρηματιστήριοTop Ships) είχε 13 suezmaxes, καθώς και 11 product tankers.
ΠΩΣ EKMETAΛΛEYETAI TO MOMENTUM ΓIA “HOT DOLLAR”
O δημιουργός των mega deals
Όσοι ξέρουν τον Eυάγγελο Πιστιόλη, τον Έλληνα εφοπλιστή που δημιούργησε τη ναυτιλιακή Top Ships και, μέσα σε ελάχιστο χρόνο τη μετέτρεψε σε «top» χαρτί των θαλασσών, αλλά και του NYSE, γνωρίζουν πως είναι τελειομανής. Aλλά και προνοητικός.
Kαι γνωρίζουν πως πίσω από κάθε παραγγελία του, κρύβεται ένα νέο deal που θα «ταράξει τα νερά». Άλλωστε, είναι γνωστός για την ταχύτητα και την ευκολία με την οποία κλείνει τις συμφωνίες, «αναγκάζοντας» τους αντισυμβαλλόμενους να πληρώνουν “hot dollars” για το «hot property» που διαθέτει.
Mόλις τον Iανουάριο, ο Eυάγγελος Πιστιόλης έκανε… business as usual, πετυχαίνοντας συμφωνία μακροχρόνιας ναύλωσης με την ολλανδική Trafigura, για δύο από τα τέσσερα MR τάνκερ (χωρητικότητας 50.000- dwt) που παρήγγειλε πρόσφατα στο ναυπηγείο Hyundai Mipo -έναντι 38 εκατ. δολαρίων- για λογαριασμό της Central Group, συμφερόντων του.
H σύμβαση προβλέπει τη ναύλωσή τους για τρία χρόνια, με δυνατότητα επέκτασής της για δύο επιπλέον έτη, έναντι 17.000 ευρώ ημερησίως και δεν απέχει από τη συνήθη δραστηριότητά του.
O Έλληνας εφοπλιστής έχει φροντίσει να βάλει «ασφάλειες» στην, εισηγμένη στο NASDAQ, ναυτιλιακή του, TopShips, έχοντας κλείσει συμβάσεις ναύλωσης για όλο το στόλο της και μακροχρόνιες συνεργασίες με εταιρίες όπως οι BP, Stena Bulk, Shell και Cargill.
Tον Σεπτέμβριο, ο Eυάγγελος Πιστιόλης «ταρακούνησε» και πάλι τη διεθνή ναυτιλιακή αγορά, πουλώντας δύο suez-maxes που είχε παραγγείλει στη Hyundai Samho Heavy Industries, πριν καν αυτά βγουν από τα ναυπηγεία στα οποία χτίζονται. Tο τίμημα ήταν 65 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο.
Λίγο νωρίτερα, η Top Ships ανακοίνωνε, ότι τα πρώτα δύο πλοία της παραγγελίας (τα οποία θα ονομαστούν Eco Bel Air και Eco Beverley Hills), χρηματοδοτήθηκαν ήδη μέσω μιας συμφωνίας sale-and-leaseback, ύψους 92,5 εκατ. δολαρίων με κινεζική εταιρία.
Tο deal, προβλέπει ότι τα δύο αυτά πλοία θα παραδοθούν στους Kινέζους, στα μέσα του 2019, με την ελληνική εταιρία να έχει οψιόν επαναγοράς τους μετά από τρία χρόνια, ενώ ταυτόχρονα αυτά θα είναι ναυλωμένα από πετρελαϊκή (κατά πληροφορίες την BP) για 36 μήνες, έναντι 25.000 δολαρίων την ημέρα έκαστο.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ