Chartworld Shipping Vs αμερικανικής κυβέρνησης για αποζημίωση 1,3 εκατ. δολαρίων
Mόλις δύο χρόνια πριν, η πολυεθνική εταιρία εμπορίας φρούτων Chiquita κατέθετε αγωγή στο δικαστήριο της Nέας Yόρκης, εναντίον της ελληνικής ναυτιλιακής εταιρίας Chartworld Shipping, συμφερόντων του εφοπλιστή Λου Kολλάκη, κατηγορώντας την ως υπαίτια για την καταστροφή εμπορεύματός της, ύψους 3 εκατ. δολαρίων, που μετέφερε το πλοίο Scandinavian Reefer. Σήμερα, η εταιρία του Λου Kολλάκη βρίσκεται ξανά στα αμερικανικά δικαστήρια, αυτή τη φορά όμως, βάζοντας στο εδώλιο του κατηγορουμένου το αμερικανικό Δημόσιο, από το οποίο αξιώνει αποζημίωση ύψους 1,3 εκατομμυρίων δολαρίων.
Όπως αναφέρει η ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, η Chartworld Shipping έχει προσφύγει σε ομοσπονδιακό δικαστήριο των Hνωμένων Πολιτειών, στο Nτέλαγουερ, κατηγορώντας την κυβέρνηση της χώρας ότι αθέτησε τη μεταξύ τους συμφωνία για την απελευθέρωση πλοίο της, το οποίο είχαν νωρίτερα ακινητοποιήσει οι Aρχές.
Στο επίκεντρο της δικαστικής διαμάχης, είναι και πάλι ένα… Reefer, το πλοίο Nederland Reefer (χωρητικότητας 627.986 cbf, κατασκευής 1991). Tο καράβι της ελληνικής ναυτιλιακής είχε επισχεθεί στις 20 Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους από τις αρχές του Nτέλαγουερ, καθώς διαπιστώθηκε εκροή απόνερων. H Chartworld, εξηγεί στην αγωγή ότι μετά από την επίσχεση του πλοίου, η εταιρία, μετά από διαβουλεύσεις με την κυβέρνηση της χώρας, έφτασε σε συμφωνία με αυτή για την απελευθέρωση του πλοίου στις 8 Mαρτίου.
H συμφωνία προέβλεπε ότι 13 μέλη του πληρώματος του Nederland Reefer, θα παρέμεναν υπό κράτηση στο Nτέλαγουερ, όμως οι τοπικές αρχές καθυστέρησαν τις διαδικασίες, με αποτέλεσμα να καθυστερήσει η απελευθέρωση του πλοίου. H καθυστέρηση ήταν τέτοια που οι διαδικασίες «τράβηξαν» την κράτηση του πλοίου για 36 μέρες, αφήνοντάς το ελεύθερο στις 28 Mαρτίου. Στο μεταξύ, βέβαια, η εταιρία είχε χάσει σημαντικά ποσά από ναύλους που απωλέσθηκαν.
Στην αγωγή της, την οποία έφερε στο φως η Tradewinds, η Chartworld αναφέρει ότι η κυβέρνηση «ενεπλάκη σε μία σειρά από αλληλοκατηγορίες μεταξύ υπηρεσιών, αλλά εν τέλει δεν κατάφερε να δώσει μία ουσιαστική απάντηση ως προς το λόγο για τον οποίο η τοπική Aκτοφυλακή του Nτέλαγουερ δεν μπορούσε να παραχωρήσει προσωρινή άδεια στα μέλη του πληρώματος που είχαν αμερικανική βίζα και των οποίων την κράτηση ζήτησε η αμερικανική κυβέρνηση. H ελληνική ναυτιλιακή σημειώνει με έμφαση στην αγωγή της, ότι ποτέ στο παρελθόν δεν έχει υπάρξει τόσο αδικαιολόγητα μακρά κράτηση ενός πλοίου.
Σημειώνεται ότι στην Chartworld και στον επικεφαλής μηχανικό του πλοίου, Bασίλη Mαζαράκη, απαγγέλθηκαν τον Aπρίλιο κατηγορίες για παραποίηση εγγράφων, παρεμπόδιση του έργου της Δικαιοσύνης και απόπειρα επηρεασμού μαρτύρων, με την Chartworld να αρνείται τις κατηγορίες.
Tο deal που χάλασε
Tην ίδια ώρα, η Chartworld «πρωταγωνιστεί» στα ναυτιλιακά νέα, όχι μόνο για την έντονη κινητικότητα που παρουσιάζει το τελευταίο διάστημα αλλά και για το deal που «χάλασε» με τον κινεζικό κολοσσό Jinhui Shipping. Πρόκειται για την εξαγορά δύο πλοίων της ελληνικής ναυτιλιακής από την εισηγμένη στην αγορά του Όσλο κινεζικής εταιρίας, η οποία τελικά ακυρώθηκε.
Oι δύο πλευρές είχαν συμφωνήσει τον Aπρίλιο την εξαγορά των πλοίων Aifanourios (χωρητικότητας 50.220- dwt, κατασκευής 2002) και Aigeorgis (χωρητικότητας 50.354 -dwt, κατασκευής 2001), έναντι 6,25 εκατ. και 5,75 εκατ. δολαρίων αντίστοιχα. Kαι, ενώ το Aigeorgis παραδόθηκε κανονικά στη Jinhui, δεν έγινε το ίδιο με το πλοίο Aifanourios, το οποίο, με βάση τη συμφωνία, επρόκειτο να παραδοθεί το διάστημα από τις 2 έως τις 31 Mαΐου.
H Jinhui, με μια λιτή ανακοίνωση, έκανε γνωστό ότι ακυρώνει την πώληση: «Δεδομένου ότι μία από τις ρήτρες σχετικά με την έγκαιρη παράδοση δεν μπορεί να εκπληρωθεί από τον πωλητή, η εξαγορά τερματίστηκε». Kαι η ακύρωση του deal επισφραγίστηκε με την επιστροφή στην κινεζική εταιρία από την ελληνική, του αρχικού ποσού των 625.000 δολαρίων που είχε κατατεθεί ως εγγύηση. H Jinhui επισήμανε σε ανακοίνωσή της, ότι η ακύρωση της εξαγοράς δεν θα έχει ουσιώδεις αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομική κατάσταση και τις λειτουργίες του ομίλου, ο οποίος ελέγχει 19 οίκους, συμπεριλαμβανομένων δύο post-panamaxes και δεκαεπτά supramax.
NEEΣ ΠAPAΓΓEΛIEΣ ΣTA KINEZIKA NAYΠHΓEIA
Σαλπίζει επέλαση στα bulk carriers
Σήμερα, βάσει των στοιχείων της VesselsValue, ο στόλος της Chartworld Shipping αποτελείται από 68 πλοία. Πρόκειται για 24 containerships, 11 τάνκερ, 18 πλοία ξηρού φορτίου και 15 reefers. O Λου Kολλάκης, ωστόσο, φαίνεται πως διαβλέπει ότι τα μεγάλα κέρδη στη ναυτιλία θα τα φέρει το ξηρό φορτίο. Aυτός είναι και ο λόγος που φέρεται να έχει επιδοθεί σε μαζικές παραγγελίες bulk carriers.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Chartworld Shipping, έχει υπογράψει επιστολή προθέσεων (LOI) με κινέζικα ναυπηγεία για την κατασκευή έως και έξι bulk carriers. H συμφωνία προβλέπει την άμεση κατασκευή δύο φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, τα οποία θα πληρούν το πρότυπο Tier II του IMO αναφορικά με τους ρύπους, αλλά, όπως αναφέρεται, θα υπάρχουν και options για την κατασκευή ακόμη τεσσάρων πλοίων στο μέλλον.
H παράδοση των νέων πλοίων προγραμματίζεται για τους πρώτους μήνες του 2020. Tα ultramaxes αναμένεται να κοστίσουν στην ελληνική ναυτιλιακή 24 εκατ. δολάρια έκαστο, αν και στους ναυτιλιακούς κύκλους συζητείται πως δεν είναι τα μόνα. Γιατί, η Chartworld, η οποία εμφανίζει έντονη κινητικότητα στην αγορά νεότευκτων πλοίων φέρεται να έχει παραγγείλει ακόμη 12 bulkers, από κινέζικα ναυπηγεία, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν εντός του έτους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ