Ελληνικών συμφερόντων το 21% του παγκόσμιου στόλου
Η ελληνική ναυτιλία έχει θέση ισχύος σε παγκόσμιο επίπεδο και διαδραματίζει σημαντικό της ρόλο στις διεθνείς εξελίξεις.
Η ελληνόκτητη ναυτιλία που αποτελεί το 21% του παγκόσμιου στόλου μπορεί να γίνει πιο ανταγωνιστική σε πολλά επίπεδα επισημαίνει στο μήνυμα του ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρος Βενιάμης με αφορμή την ετήσια έκθεση της ΕΕΕ για τα ναυτιλιακά δρώμενα παγκοσμίως,
Πιο συγκεκριμένα επισημαίνει:
1. Το προηγούμενο δωδεκάμηνο, οι προκλήσεις για τη ναυτιλία ήταν συνεχείς και πολυδιάστατες: γεωπολιτικές με εμπορικούς πολέμους μεταξύ σημαντικών κρατών και αυξητικές τάσεις προστατευτισμού, περιορισμένες χρηματοδοτικές πηγές για δανεισμό και κυρίως, μεγάλες πολιτικές πιέσεις για την περιβαλλοντική απόδοση των πλοίων, δυσανάλογες στην πράξη με το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του κλάδου.
Προκειμένου να ανταποκριθεί αποτελεσματικά, η ναυτιλία χρειάζεται ένα σταθερό κανονιστικό πλαίσιο με ισότιμους όρους διεθνώς όσον αφορά στον εμπορικό ανταγωνισμό αλλά και τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Επομένως, στόχος πρέπει να είναι η επίτευξη καλύτερης νομοθεσίας, “better regulation” και αυτό ανάγεται σε πρωταρχική και μέγιστη πρόκληση για τους υπεύθυνους χάραξης της ναυτιλιακής πολιτικής.
Υπό τις ανωτέρω συνθήκες, η ελληνική ναυτιλία παρέμεινε για τους εμπορικούς της εταίρους, σε κρατικό αλλά και ιδιωτικό επίπεδο, αξιόπιστος στρατηγικός πάροχος ποιοτικών θαλάσσιων μεταφορικών υπηρεσιών, αντιπροσωπεύοντας το 53% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σχεδόν 21% του παγκόσμιου στόλου σε dwt.
2. Η Ένωσiς Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) παρέμεινε στο προσκήνιο των εξελίξεων, πρωτοστατώντας σε αυτές τις εξελίξεις, με γνώμονα πάντα τη μακρά και βαθειά τεχνογνωσία και το συμφέρον των πολλών και υπηρετώντας τον θεσμικό της ρόλο. Ειδικότερα, ήταν μεταξύ των πρώτων που ανέδειξαν τις προκλήσεις του παγκόσμιου 0,5% ορίου θείου στα ναυτιλιακά καύσιμα για το 2020 καθώς και τα βασικά χαρακτηριστικά και τις ανάγκες της bulk / tramp ναυτιλίας στο πλαίσιο των συζητήσεων για τη μείωση των ατμοσφαιρικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τη ναυτιλία και θα συνεχίσει να συμβάλλει ενεργά στο σημαντικό έργο που επιτελείται στο Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών (United Nations International Maritime Organization – UN IMO) και σε άλλα fora.
Ειδικότερα, στο θέμα των νέων καυσίμων, αν και το 2020 βρίσκεται πολύ κοντά, η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία και το διεθνές εμπόριο εισέρχονται σε μια νέα εποχή χωρίς να υπάρχει ακόμη καμία εγγύηση ότι ασφαλή συμμορφούμενα καύσιμα θα υπάρχουν διαθέσιμα στις πραγματικά αναγκαίες ποσότητες παγκοσμίως. Είναι ενθαρρυντικό τουλάχιστον ότι εμπορικά συμφέροντα δεν υπερίσχυσαν των επειγουσών και πραγματικών ανησυχιών για τα ζητήματα ασφάλειας και ευθύνης που σχετίζονται με τα ναυτιλιακά καύσιμα περιεκτικότητας 0,5% σε θείο και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών αναγνώρισε τελικά πλήρως, ότι την ευθύνη για την παροχή ασφαλών συμμορφούμενων καυσίμων την έχει η αλυσίδα εφοδιασμού καυσίμων.
3. Σε εθνικό επίπεδο, η ελληνόκτητη ναυτιλία αυταπόδεικτα έχει αναγορευθεί σε εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα για τη χώρα μας και παραμένει κοινός στόχος Πολιτείας και εφοπλισμού να διατηρηθούν οι στενοί δεσμοί της με τον τόπο. Η προϋπόθεση είναι μία: πρέπει να παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική και άρα βιώσιμη. Επιπλέον, η Πολιτεία δύναται να εκμεταλλευτεί τη δυναμική της ποντοπόρου ναυτιλίας και του ευρύτερου ναυτιλιακού πλέγματος καθώς και τις οικονομικές και πολιτικές συγκυρίες στην Ευρώπη για να δημιουργήσει μία ευρύτερη, αναπτυξιακή πλατφόρμα, επιχειρηματικά ελκυστική, η οποία θα ισχυροποιήσει σημαντικά τη θέση της Ελλάδας ως διεθνούς ναυτιλιακού κόμβου, με δυνατές προοπτικές ενίσχυσης της προστιθέμενης αξίας για την οικονομία.
4. Επιπρόσθετα, προτεραιότητα της ΕΕΕ παραμένει και η αναζωπύρωση της ναυτοσύνης του λαού μας, προκειμένου να μη χάσουμε ως έθνος τη ναυτική μας ικανότητα και τεχνογνωσία.
Απαραίτητη προϋπόθεση για αυτό είναι η αναβάθμιση της εικόνας του ναυτικού επαγγέλματος στην κοινωνία, η βελτίωση του συστήματος της ναυτικής εκπαίδευσης αλλά και η προσέλκυση ικανών και κατάλληλα εκπαιδευμένων νέων στελεχών στα πλοία και στις εταιρείες. Για την επίτευξη των στόχων η ΕΕΕ έχει ένα ολιστικό πρόγραμμα δράσης, βασισμένο σε ρεαλιστικές προτάσεις, το οποίο είναι στη διάθεση της Πολιτείας.
Στο πλαίσιο αυτό, καλείται και η ελληνική ναυτεργασία και οι εκπρόσωποί της να λάβουν υπόψη τους τον παγκοσμιοποιημένο χαρακτήρα της διεθνούς ναυτιλίας και των αρχών της ανταγωνιστικότητας που ισχύουν και για τη ναυτεργασία διεθνώς, ώστε να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να δοθεί στους νέους της πατρίδας μας η επαγγελματική διέξοδος του ναυτικού επαγγέλματος.
5. Τέλος, ειδική αναφορά οφείλεται στην Εταιρεία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού «ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ», η οποία γεννήθηκε και ανδρώθηκε μέσα από τα σπλάχνα της ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας, που νιώθει σήμερα ιδιαίτερα περήφανη για το πολυδιάστατο συλλογικό έργο προσφοράς αυτής. Το προηγούμενο έτος, η ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ κλήθηκε να σταθεί αρωγός στις έκτακτες περιστάσεις από τις φονικές και καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού 2018 μέσω συγκέντρωσης κεφαλαίου ειδικού σκοπού για την υλοποίηση σειράς στοχευόμενων ενεργειών.
6.Οι ευκαιρίες που ανοίγονται για την Ελλάδα από την ελληνική εμπορική ναυτιλία είναι ποικίλες και επιβάλλεται να τις εκμεταλλευτεί, αξιοποιώντας αποφασιστικά και σε όλα τα επίπεδα την καίρια γεωπολιτική της θέση και τη μεγάλη σύγχρονη ναυτιλιακή δύναμη που διαθέτει, αναπόσπαστο στοιχείο της εθνικής της ταυτότητας και διακριτικό γνώρισμα του λαού της».