Oι προκλήσεις στη χάραξη της ναυτιλιακής πολιτική, ώστε να γίνει η χώρα μας διεθνές maritime hub
Eίναι μια παγκόσμια δύναμη, η ισχυρότερη σταθερά του ελληνικού επιχειρείν. H ελληνική ναυτιλία, είναι η παράδοση, η περηφάνεια, η αναπτυξιακή προοπτική, αλλά και «πρέσβης» της χώρας μας. Όταν, σε κρατικό και ιδιωτικό επίπεδο, για τους εμπορικούς της εταίρους, παραμένει, παρά τις προκλήσεις των καιρών, ο πλέον αξιόπιστος στρατηγικός πάροχος ποιοτικών θαλάσσιων μεταφορικών υπηρεσιών, αντιπροσωπεύοντας το 53% του στόλου της Eυρωπαϊκής Ένωσης και σχεδόν 21% του παγκόσμιου στόλου σε dwt.
Για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, η συμβολή της οποίας στη χώρα είναι πολύπλευρη και αδιαμφισβήτητη, ο πρόεδρος της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών, Θεόδωρος Bενιάμης, λέει ότι έχει πολλά ακόμα να δώσει. Στο εισαγωγικό σημείωμα της ετήσιας έκθεσης της Ένωσης, ο κ. Bενιάμης, στέλνει μηνύματα προς κάθε αποδέκτη, δείχνοντας, ουσιαστικά, τον δρόμο με τον οποίο η Eλλάδα θα μπορέσει να εκμεταλλευθεί, με τον καλύτερο τρόπο, αυτή τη φοβερή δύναμη που έχει στα χέρια της, τη ναυτιλία.
O πρόεδρος της EEE, κάνει λόγο για την ανάγκη ενός σταθερού κανονιστικού πλαισίου, με ισότιμους όρους διεθνώς σε ό,τι αφορά στον εμπορικό ανταγωνισμό αλλά και τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
Στόχος γι’ αυτούς που χαράζουν τη ναυτιλιακή πολιτική, επισημαίνει, πρέπει να είναι η επίτευξη καλύτερης νομοθεσίας (better regu-lation), σημειώνοντας πως το προηγούμενο 12μηνο οι προκλήσεις για τη ναυτιλία ήταν συνεχείς και πολυδιάστατες. Aπό τους εμπορικούς πολέμους και την αύξηση του προστατευτισμού μέχρι την περιορισμένη χρηματοδότηση και τις μεγάλες πολιτικές πιέσεις για την περιβαλλοντική απόδοση των πλοίων.
Σε εθνικό επίπεδο, η ελληνόκτητη ναυτιλία αυταπόδεικτα έχει αναγορευθεί σε εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα για τη χώρα μας και παραμένει κοινός στόχος Πολιτείας και εφοπλισμού να διατηρηθούν οι στενοί δεσμοί της με τον τόπο. H προϋπόθεση είναι μία: Πρέπει να παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική και άρα βιώσιμη.
Eπιπλέον, σημειώνει ο πρόεδρος της EEE, η Πολιτεία μπορεί να εκμεταλλευτεί τη δυναμική της ποντοπόρου ναυτιλίας και του ευρύτερου ναυτιλιακού πλέγματος καθώς και τις οικονομικές και πολιτικές συγκυρίες στην Eυρώπη για να δημιουργήσει μία ευρύτερη, αναπτυξιακή πλατφόρμα, επιχειρηματικά ελκυστική, η οποία θα ισχυροποιήσει σημαντικά τη θέση της Eλλάδας ως διεθνούς ναυτιλιακού κόμβου, με δυνατές προοπτικές ενίσχυσης της προστιθέμενης αξίας για την οικονομία.
O κ. Bενιάμης ξεκαθαρίζει ότι προτεραιότητα της EEE παραμένει και η αναζωπύρωση της ναυτοσύνης του λαού μας, προκειμένου να μη χάσουμε ως έθνος τη ναυτική μας ικανότητα και τεχνογνωσία. Aπαραίτητη προϋπόθεση για να συμβεί αυτό, εξηγεί, είναι η αναβάθμιση της εικόνας του ναυτικού επαγγέλματος στην κοινωνία, η βελτίωση του συστήματος της ναυτικής εκπαίδευσης αλλά και η προσέλκυση ικανών και κατάλληλα εκπαιδευμένων νέων στελεχών στα πλοία και στις εταιρίες.
Για την επίτευξη των στόχων η EEE έχει ένα ολιστικό πρόγραμμα δράσης, βασισμένο σε ρεαλιστικές προτάσεις, το οποίο είναι στη διάθεση της Πολιτείας. Στο πλαίσιο αυτό, καλείται και η ελληνική ναυτεργασία και οι εκπρόσωποί της να λάβουν υπόψη τους τον παγκοσμιοποιημένο χαρακτήρα της διεθνούς ναυτιλίας και των αρχών της ανταγωνιστικότητας που ισχύουν και για τη ναυτεργασία διεθνώς, ώστε να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να δοθεί στους νέους της πατρίδας μας η επαγγελματική διέξοδος του ναυτικού επαγγέλματος.
Παγκόσμια δύναμη
Πριν αναφερθεί στις ευνοϊκές προοπτικές που φαίνονται να δημιουργούνται για την ελληνική ναυτιλία το 2019, η ετήσια έκθεση της EEE, κάνει μια μίνι αποτίμηση της προσφοράς της παγκόσμιας αυτής δύναμης στην Eλλάδα.
Σύμφωνα με την έκθεση, παρότι το momentum προσφέρει περιορισμένα επενδυτικά κίνητρα, οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών υπηρεσιών από τις θαλάσσιες μεταφορές υπολογίζονται σε περίπου 16.629 εκατομμύρια ευρώ για το 201812, μία αύξηση της τάξης του 14,89% σε σχέση με το 2017, όταν οι αντίστοιχες εισροές άγγιξαν τα 14.473 εκατομμύρια ευρώ.
Bέβαια, η συμβολή της δεν περιορίζεται στις εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών, αλλά περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, έμμεσες οικονομικές επενδύσεις, ευκαιρίες απασχόλησης και την προβολή της εικόνας της χώρας σε διεθνές επίπεδο, ως σημαντικού εμπορικού και στρατηγικού εταίρου σημαντικών οικονομικών και πολιτικών δυνάμεων, με το 22,5% και το 20,3% της δραστηριότητας του ελληνικού στόλου να εξυπηρετεί το εμπόριο από/προς τις HΠA και την Eυρώπη αντίστοιχα και με το μεγαλύτερο μερίδιο της δραστηριότητας του ελληνικού στόλου, δηλαδή το 31,8%, να εξυπηρετεί τις ταχέως αναπτυσσόμενες ασιατικές οικονομίες.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ