O υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης μιλώντας στην 4η Ευρω – Αραβική Διάσκεψη τόνισε πως η Ελλάδα βρίσκεται επικεφαλής της ναυτιλίας παραδοσιακά είναι μια χώρα φιλική προς τον αραβικό κόσμο.
Παράλληλα, ο κ. Πλακιωτάκης ανέφερε πως η οικονομία είναι στενά συνδεδεμένη με τη ναυτιλία, η οποία αποτελεί ένα σημαντικό κλάδο για την ελληνική οικονομία. Όπως υπογράμμισε ο υπουργός «οι εθνικοί λιμένες αποτελούν σημαντικό βραχίονα ανάπτυξης της χώρας μετά την έξοδό της από την κρίση. Η εθνική λιμενική πολιτική αναθεωρείται και θα προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση για τα 10 περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας (Αλεξανδρούπολης, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Κέρκυρας, Καβάλας, Βόλου, Πάτρας και Ηρακλείου)».
Σύμφωνα με τον κ. Πλακιωτάκη η περίπτωση κάθε λιμένα θα εξεταστεί ξεχωριστά, έτσι ώστε, πάντα με γνώμονα τα δημόσια έσοδα, να αποφασιστεί το σωστό μοντέλο ιδιωτικοποίησης και ανάπτυξης.Στόχος είναι να παρουσιαστούν νέες προτάσεις, με βάση και το ενδιαφέρον υποψηφίων επενδυτών, σε ποια λιμάνια πρέπει να πωληθούν οι οργανισμοί, σε ποια να παραχωρηθούν όλες οι δραστηριότητες και σε ποια να παραχωρηθούν ορισμένες εξ’ αυτών.
Σύμφωνα με τον κ. Πλακιωτάκη «τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας στη Βόρεια Ελλάδα και τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας στη Δυτική Ελλάδα έχουν αναμφισβήτητα έναν ισχυρό ρόλο να διαδραματίσουν, συμβάλλοντας στην αναβάθμιση των υποδομών της χώρας και εάν εξεταστούν από κοινού με το σύμπλεγμα σιδηροδρόμων και οδικών μεταφορών που επίσης αναπτύχθηκε, η Ελλάδα μετατρέπεται σε πύλη μεταφορών και εμπορίου προς την Ευρώπη».
Παράλληλα ο υπουργός Ναυτιλίας έκανε ειδικά αναφορά στο λιμάνι του Πειραιά, λιμάνι που αποτελεί έναν κόμβο που οδηγεί στις αγορές της Ευρώπης και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης το οποίο εξελίσσεται, αναβαθμίζει τις λιμενικές του εγκαταστάσεις, συνδέεται με σιδηροδρομικά δίκτυα ανοίγοντας νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες. Ο κ. Πλακιωτάκης πρόσθεσε πως από το 2020 αλλάζουν πολλά στην ποντοπόρο ναυτιλία λόγω του νέου κανονιστικού πλαισίου και των νέων καυσίμων.
Παράλληλα τόνισε πως «μπορεί η άνοδος της τεχνολογίας να έχει βοηθήσει στην ανάπτυξη του κλάδου, ωστόσο έχουν αυξηθεί οι κυβερνοεποθέσεις που δημιουργούν νέες προκλήσεις που πρέπει να απαντηθούν». Κλείνοντας, ο υπουργός Ναυτιλίας ανέφερε πως «η Ελλάδα ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία, και πλέον έχει μια κυβέρνηση που είναι φιλική προς τις επενδύσεις. Αναβαθμίζει τις υποδομές της, μετεξελίσσεται σε ενεργειακό κόμβο και αλλάζει τα δεδομένα στην ευρύτερη περιοχή».
Ο Khalid Hanafy, Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Αραβικών Επιμελητηρίων και β’ Πρόεδρος του Ιρακινού Εμπορικού Επιμελητηρίου ανέφερε πως η Ελλάδα αποτελεί κόμβο για διείσδυση σε άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες. Πρόσθεσε πως θα πρέπει να υπάρξει μια λειτουργία ομαδοποιημένων λιμένων με σαφή στρατηγική για την ανάπτυξη του εμπορίου και των επενδύσεων.
Παράλληλα ο κ. Hanafy πρόσθεσε πως η κινεζική πρωτοβουλία «Belt Road» δημιουργεί νέες ευκαιρίες, ωστόσο είναι απαραίτητη η ανάπτυξη των logistics για μεγιστοποίηση του οφέλους και την μείωση του κόστους. Βασικός παράγοντας, σύμφωνα με τον κ. Hanafy, είναι να υπάρξουν στρατηγικές συμμαχίες και οι χώρες να σκέπτονται και να λειτουργούν συλλογικά, έτσι ώστε να υπάρξουν τα μέγιστα οφέλη. «Να μην υπάρχει κατακερματισμένη αλλα ολιστική προσέγγιση» προσέγγιση όπως τόνισε χαρακτηριστικά.
Κλείνοντας, τόνισε πως «η πλήρης εναρμόνιση των κανόνων Ναυτιλίας από τον οργανισμό IMO θα δημιουργήσει μια “κοινή γλώσσα” και θα δώσει λύση σε αρκετά δομικά προβλήματα».
Ο Mohamed Dawood, Επίτιμος Πρόεδρος Ναυτιλιακών Σχέσεων, Αραβικής Ακαδημίας Επιστημών, Τεχνολογίας και Ναυτιλιακών Μεταφορών της Αιγύπτου ανέφερε πως το 90% των εμπορευμάτων μεταφέρεται δια θαλάσσης, γεγονός που καθιστά τη ναυτιλία βασικό παράγοντα για την παγκόσμια οικονομία.
Σύμφωνα με τον κ. Dawood η ναυτιλία περνάει στην νέα εποχή, όπου κυρίαρχο ρόλο θα διαδραματίσει η τεχνολογία, η ψηφιοποίηση αλλά και η διαχείριση πλοίων χωρίς πληρώματα. Οι επικοινωνίες θα γίνονται με τηλε-διαχείριση. «Η χρησιμοποίηση των νέων τεχνολογιών συνεπάγεται την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων από το εργατικό δυναμικό, ενώ παράλληλα θα μειώσει τα ατυχήματα και θα μειώσει το κόστος μεταφοράς αλλάζοντας πλήρως το μοντέλο των θαλάσσιων μεταφορών τα επόμενα χρόνια» υπογράμμισε ο κ. Dawood.
Επίσης τόνισε πως χρειάζεται ολιστική συνεργασία στη ναυτιλία προκειμένου ο κλάδος να ανταπεξέλθει στις νέες προκλήσεις.