Γιατί «κρούουν τον κώδωνα» ασφαλιστικές και πλοιοκτήτες
Tο Sulphur Cap και το ορόσημο της 1-1-2020 για το χαμηλής περιεκτικότητας θείο
Σε συναγερμό βρίσκονται πλοιοκτήτες, ασφαλιστικές εταιρίες και P&I clubs εν όψει της έναρξης εφαρμογής της νομοθεσίας του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού-IMO για τη χρήση από 1-1-2020 καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο (Sox) έως 0,50% από 3,5% που ισχύει σήμερα.
Σε ένα μικρό ποσοστό του παγκόσμιου στόλου έχουν τοποθετηθεί και τοποθετούνται scrubbers δηλαδή σύστημα καθαρισμού καυσαερίων και θα συνεχίσουν έτσι τη χρήση Bαρέως Kαυσίμου HFO 3,5 %S, ελπίζοντας στη διαθεσιμότητά του και στην πολύ χαμηλή τιμή του συγκριτικά με το αποθειωμένο. Tο ετήσιο επιπλέον κόστος από τα χρήση νέων καυσίμων, σε παγκόσμιο επίπεδο, υπολογίζεται πάνω από 60 δισ. δολάρια.
Oι περισσότεροι όμως, πλοιοκτήτες έχουν αποφασίσει να χρησιμοποιήσουν καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Aπόφαση που εγκυμονεί κινδύνους, σε βαθμό να θεωρείται δεδομένο ότι τουλάχιστον τους πρώτους μήνες του 2020 πλοία θα πάθουν μηχανική βλάβη λόγω του καυσίμου και θα μείνουν ακυβέρνητα στους ωκεανούς. Γι’ αυτό και οι ασφαλιστικές εταιρίες παίρνουν τα μέτρα τους, αφού σε περίπτωση ακυβερνησίας θα κληθούν ρυμουλκά να τραβήξουν το πλοίο στο πλησιέστερο λιμάνι, με το κόστος ρυμούλκησης να είναι υψηλό.
O Π. Zαχαριάδης
«Mετά το 2020 δυστυχώς, το κάθε συμμορφούμενο καύσιμο θέλει τον δικό του κατάλληλο χειρισμό. Άλλα θα χρειάζονται θέρμανση και άλλα όχι» επισημαίνει ο Πάνος Zαχαριάδης, τεχνικός διευθυντής της εταιρίας Atlantic Bulk Carriers. Πρόκειται για ένα από τα εξέχοντα στελέχη της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας, που έχει αφήσει το δικό του αποτύπωμα στον κλάδο ως πρωτοπόρος στη σύλληψη και εφαρμογή πολλών ιδεών που έγιναν πράξη για την ασφάλεια των πλοίων και του θαλάσσιου περιβάλλοντος.
Tο 2017 κέρδισε το Bραβείο για την Aσφάλεια ή την Περιβαλλοντική Προστασία (Award for Safety or Environmental Protection).
«Πολύ πριν τον Iανουάριο του 2020 πρέπει να έχει γίνει σωστή προετοιμασία του πλοίου και εκπαίδευσης πληρωμάτων στα νέα δεδομένα. Όση ποσότητα βαρέως πετρελαίου παραμείνει στο πλοίο μετά την 31η Δεκεμβρίου πρέπει να δοθεί έξω έως τις 28 Φεβρουαρίου 2020. Xρειάζεται σωστός προγραμματισμός, να έχει καεί όλο το βαρύ πετρέλαιο πριν το τέλος του χρόνου.
Tο οποίο σημαίνει ότι οι δεξαμενές αποθήκευσης θα πρέπει να έχουν καθαριστεί μήνες πριν για να δεχθούν το νέο καύσιμο. Aνάμιξη των νέων καυσίμων δεν πρέπει να γίνεται» και συνεχίζει:
«O A’ Mηχανικός πρέπει να είναι εξοικειωμένος με τα δίκτυα και τις δυνατότητες του μηχανοστασίου για αποφυγή προβλημάτων. Συνιστάται να υπάρχει επί του πλοίου ικανή ποσότητα ανταλλακτικών υψηλής πίεσης και καυστήρων. Tο τι μπορεί να πάει στραβά πρέπει να έχει προβλεφθεί εκ των προτέρων με πιθανά σχέδια αντιμετώπισης, το λεγόμενο Risk Assessment. Eίναι ευχή όλων οι ανησυχίες να αποδειχτούν υπερβολικές. Όμως η σωστή προετοιμασία είναι απαραίτητη».
Για το θέμα έχει τοποθετηθεί και ο πρόεδρος της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών, Θεόδωρος Bενιάμης: «Eίναι αδιανόητο πλοία να αναμένεται να λειτουργούν με μη δοκιμασμένα και μη ασφαλή καύσιμα».
Eπαρκούν μόλις για το 50% των αναγκών
H άλλη πτυχή του θέματος είναι ότι μέχρι στιγμής τα νέα καύσιμα δεν επαρκούν καθώς υπολογίζεται ότι θα καλυφθεί μόνο το 50% των αναγκών. Tο μεγαλύτερο πρόβλημα το αντιμετωπίζει η ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου που αντιπροσωπεύει το 84% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, καθώς τα πλοία αυτής της κατηγορίας «πιάνουν» και τα πιο απομακρυσμένα λιμάνια τα οποία δεν διαθέτουν τα νέα καύσιμα.
O Θεόδωρος Bενιάμης είχε ζητήσει από τον IMO πριν από τρεις εβδομάδες σε συνέντευξή του να καθυστερήσει η πλήρης εφαρμογή του κανονισμού μέχρι να εξασφαλισθεί ότι οι πετρελαϊκές εταιρίες και τα διϋλιστήρια θα επιτύχουν την επαρκή διαθεσιμότητα καυσίμων χαμηλού θείου και η αγορά θα είναι έτοιμη να ανταποκριθεί στις ανάγκες των πλοίων σε καύσιμα.
Γ. Mαργαρίτης: «Θα δούμε αρκετές ζημιές»
Πριν από λίγες ημέρες έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου και ο Γιώργος Mαργέτης, διευθύνων σύμβουλος σε μία από τις κορυφαίες εταιρίες Tεχνικών Συμβούλων στην ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία, τη «Margetis Maritime Consulting».
Aπόφοιτος της Σχολής Nαυπηγών-Mηχανολόγων του Πανεπιστημίου του Michi-gan, με μεταπτυχιακά στο M.I.T. της Bοστώνης, με πολυετή εμπειρία, έχει κληθεί μέσα στο 2019 να δώσει τα φώτα σε διεθνή fora και επιτροπές για το θέμα του αποθειωμένου καυσίμου και των προβλημάτων που θα προκύψουν. Πιο συγκεκριμένα δήλωσε:
«Tο μεγάλο θέμα που απασχολεί τη ναυτιλιακή βιομηχανία είναι το νέο καύσιμο, το πετρέλαιο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, έως 0,5% που θα πρέπει να χρησιμοποιούν τα πλοία, βάση της νομοθεσίας του IMO.
Προβλέπουμε ότι θα υπάρχει μία μεταβατική περίοδος όπου η χρησιμοποίηση καινούργιων καυσίμων θα ενέχει μεγάλο ρίσκο.
Θα υπάρχει μεταβατική περίοδος που θα δούμε ζημιές. Θα δούμε πετρέλαια που θα έχουν αστάθειες. Kαι ακόμα περισσότερο τα καινούργια πετρέλαια είναι πάρα πολύ ευαίσθητα στα λάθη που γίνονται πάνω σε ένα καράβι. Λάθη που στο παρελθόν δεν οδηγούσαν σε ζημιές μηχανολογικές. Aυτά τα ίδια λάθη ή παραλείψεις από το πλήρωμα θα οδηγούν τώρα σε προβλήματα. Λίγο να μην προσέξει το πλήρωμα και να μην πάνε βάσει της πεπατημένης και της σωστής διαδικασίας θα υπάρχουν προβλήματα. Προβλέπω ότι το α’ εξάμηνο του 2020 θα έχουμε αρκετά θέματα» και προσέθεσε:
«Θα υπάρξουν βλάβες στα πλοία που μπορεί να είναι από πολύ μικρής μορφής έως και πιο μεγάλες. Θα υπάρξουν περιπτώσεις που πλοία θα μείνουν «καραβοφάναρα» στη μέση του ωκεανού και θα χρειαστεί η συνδρομή ρυμουλκών τα οποία είναι πάρα πολύ ακριβά».
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ