ΠΟΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΦΟΠΛΙΣΤΕΣ ΕΧΟΥΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙ ΣΕ ΑΥΤΑ
Οι ναύλοι των υπερδεξαμενοπλοίων αυξάνονται διαρκώς και οι ιδιοκτήτες τους… μετράνε κέρδη
«Δεν μετανιώνω για τίποτα που έχω κάνει επιχειρηματικά, ωστόσο θα έκανα τα πάντα διαφορετικά. Ωστόσο, με βάση τους τωρινούς ναύλους για VLCC πλοία, θα έπρεπε να είχα αγοράσει μερικά». Τα λόγια αυτά, βγαίνουν από τα χείλη ενός κορυφαίου Έλληνα εφοπλιστή. Του ιδρυτή, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της Dryships, Γιώργου Οικονόμου.
Ο πλοιοκτήτης είναι ένας από αυτούς που παρατηρούν την καλή πορεία της ναυλαγοράς για τα VLCCs και το τεράστιο potential που φαίνεται ότι έχουν τα υπερδεξαμενόπλοια.
Και, αν οι κυρώσεις στην Cosco που έσπασε το αμερικανικό εμπάργκο στο Ιράν, μεταφέροντας πετρέλαιο, αύξησε τους ναύλους στα VLCCs, οι μεταφορικές ανάγκες αυξάνονται διαρκώς ακόμα και… από την ίδια τη ναυτιλία. Κι αυτό γιατί τα διυλιστήρια προμηθεύονται μεγάλες ποσότητες πετρελαίου ώστε να μπορούν να τις επεξεργαστούν και να προσφέρουν το νέο αποθειωμένο καύσιμο του οποίου η ζήτηση θα εκτοξευχθεί, καθώς αλλάζει το καθεστώς με τους κανονισμούς του ΙΜΟ. Η σχεδόν… ασταμάτητη ανοδική τάση που δείχνουν οι ναύλοι των Very Large Crude Carriers αυξάνει παράλληλα και την αξία τους, με τους εφοπλιστές που έχουν επενδύσει σε αυτά να βγαίνουν κερδισμένοι χάρη στην προνοητικότητά τους. Ποιοι είναι όμως αυτοί;
Οι Έλληνες
Μια ματιά στα στοιχεία ως προς το ποιοι Έλληνες είναι οι πιο κερδισμένοι από το «ράλλυ» των VLCCs μας επιτρέπουν να ρίξουμε τα στατιστικά στοιχεία του διεθνούς ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons, από τα οποία προκύπτουν οι Greeks οι οποίοι είναι οι ιδιοκτήτες των υπερδεξαμενοπλοίων, χωρητικότητας μεγαλύτερης των 300.000 dwt.
Στην κορυφή της λίστας, βρίσκεται ο Γιάννης Αγγελικούσης. Ο εφοπλιστής, έχει στον όμιλό του 52 δεξαμενόπλοια εκ των οποίων τα 42 είναι VLCCs. Στη δεύτερη θέση, βρίσκεται ο Γιώργος Προκοπίου, με την εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Dynacom που έχει 16 VLCCs και -συνδυαστικά οι εταιρίες του Dynagas, Dy-nacom, Sea Trades- 65 δεξαμενόπλοια. Ακολουθεί η Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη με 10 κομμάτια, ενώ από 9 VLCCs κατέχουν η ναυτιλιακή EasterMed του Θανάση Μαρτίνου και το Embiricos Group της οικογενείας Εμπειρίκου.
Οκτώ Very Large Crude Carriers κατέχει η ναυτιλιακή Alpha Tankers της Άννας Αγγελικούση (αδελφής του Γιάννη Αγγελικούση, που χώρισαν τους επαγγελματικούς δρόμους τους από το 2000), ενώ επτά VLCCs έχει η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου. Η Kyklades Maritime, του Γιάννη Αλαφούζου, έχει επενδύσει σε έξι VLCCs, σε έναν συνολικό στόλο 17 δεξαμενοπλοίων. Ο Γιώργος Οικονόμου μάλλον έχει δίκιο που… μετανιώνει που δεν επένδυσε στα υπερδεξαμενόπλοια, καθώς ο στόλος του διαθέτει τρία πλοία τέτοιου τύπου (τα δύο ανήκουν στην Cardiff και το ένα στη, μέχρι πρότινος εισηγμένη στο Nasdaq, Dryships).
Στα πλοία αυτού του τύπου επένδυσαν (έχοντας δύο στον στόλο του Ομίλου Τσάκου) ο καπετάν Παναγιώτης και ο γιος του Νίκος Τσάκος, όπως και η Cetrofin του Δημήτρη Προκοπίου, αλλά και μια άλλη παραδοσιακή δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, η Chandris Group. Δυνατά στα VLCCs μπαίνει η Navios Maritime της Αγγελικής Φράγκου, η οποία πούλησε δύο πλοία τέτοιου τύπου, έχει παραγγείλει τρία VLCCs που θα της παραδοθούν το 2020 και το 2021, ενώ βρίσκεται σε συζητήσεις για αγορά και άλλων, μεταχειρισμένων υπερτάνκερ.
Πόσο;
Το ερώτημα βέβαια, δεν είναι μόνο το τι έχουν κερδίσει ως τώρα οι Greeks που έχουν επενδύσει στα υπερδεξαμενόπλοια, αλλά και τι έχουν λαμβάνειν. Και, ένα παράδειγμα μπορεί να μας δώσει η «έκρηξη» κατά 100% στους ναύλους των VLCCs στις αρχές Οκτωβρίου, όταν η «μίνι κρίση της Cosco» εκτόξευσε τους ναύλους στα 120.000 δολάρια ημερησίως από 60.000 που ήταν λίγες ημέρες νωρίτερα.
Σήμερα, οι ναύλοι των VLCCs έχουν διαμορφωθεί ως εξής: Η χρονοναύλωση ενός έτους, στοιχίζει περίπου 50.000 δολάρια τη μέρα (38% αύξηση σε επίπεδο μήνα και 82% σε ετήσια βάση), η τριετής ναύλωση στοιχίζει 40.000 δολάρια (55% αύξηση σε ετήσια βάση), ενώ η πενταετής ναύλωση 39.000 δολάρια τη μέρα (53% ετήσια αύξηση).
ΕΡΕΥΝΑ ΤΗΣ CLEAVES SECURITIES
Μεγάλα κέρδη σε βάθος διετίας
Είναι όμως πρόσκαιρη η αύξηση των ναύλων, ή τα υπερδεξαμενόπλοια είναι μια επένδυση, η οποία θα αποδώσει ακόμα δυνατότερα μελλοντικά; Ο επικεφαλής έρευνας της Cleaves Securities, Joakim Hannisdahl, με έκθεσή του προβλέπει ότι η αξία των VLCC θα αυξηθεί έως και κατά 50% μέσα στην επόμενη διετία, συνεπεία των διαρκώς αυξανόμενων τιμών χρονοναύλωσης. Η μέση τιμή ναύλωσης ενός VLCC για έναν χρόνο στο διάστημα αυτό, θα διαμορφωθεί το 2020 στα 51.000 δολάρια ημερησίως και το 2021 στα 57.000 δολάρια ημερησίως. Συνακόλουθα, θα αυξηθεί η αξία των πλοίων αυτών και η Cleaves Securities προβλέπει αύξηση της τάξεως του 50% στον δείκτη των μετοχών τάνκερ της μέσα στο επόμενο έτος και της τάξεως του 85% σε βάθος διετίας.
Προς το παρόν, σύμφωνα με τα στοιχεία της Cleaves, ένα νεότευκτο πλοίο VLCC χωρίς scrubbers (η αξία του οποίου μειώνεται χωρίς την προσθήκη του συστήματος αντιρρυπαντικής τεχνολογίας) κοστολογείται στα 93 εκατ. δολάρια. Αντίστοιχα, σύμφωνα με την ίδια εταιρία, ένα VLCC ηλικίας πέντε ετών, κοστολογείται στα 67 εκατ. δολάρια. Αυτό σημαίνει ότι η τιμή πώλησης για ένα VLCC πενταετίας μπορεί να διαμορφωθεί στα 96 εκατ. δολάρια. Οι τιμές των πλοίων έχουν ήδη αρχίσει να κινούνται ανοδικά και αυτό αποδεικνύεται από την αγορά την ίδια. Όχι τυχαία, μόλις μια εβδοάδα πριν, η Ridgebury φέρεται να πούλησε τρία VLCCs κατασκευής 2001 έναντι 98 εκατ. δολαρίων αθροιστικά, τιμή κατά 27% μεγαλύτερη από την εκτίμηση της Cleaves.
Από την ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ