Οι νέοι κανόνες και οι προκλήσεις
Υπέρογκα ποσά σε πρόστιμα θα καλούνται να πληρώνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες οι οποίες δεν θα συμμορφώνονται με τους νέους κανόνες για την ασφάλεια ζωής στη θάλασσα και την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία.
Πλέον μπαίνουν νέοι κανόνες αναφορικά με τα ναυτιλιακά καύσιμα όπου τα πλοία θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές αέριων ρύπων.
Στο πλαίσιο αυτό το πετρέλαιο που χρησιμοποιούν θα πρέπει να περιέχει χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο. Μάλιστα από την πρώτη του νέου έτους το νέο όριο καθορίζεται στο 0,5%.
Πρώτη στο «χορό» η Ελλάδα
Από τους πρώτους που μπαίνουν στο «χορό» είναι και η χώρα μας η οποία, μέσω των Υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ναυτιλίας, με νομοσχέδιο που κατέθεσαν την περασμένη Παρασκευή στη Βουλή, υποχρεώνουν ουσιαστικά τους προμηθευτές καυσίμων να παραδίδουν πετρέλαιο με βάση τις νέες απαιτήσεις. Σε διαφορετική περίπτωση τόσο με πρόστιμα όσο και με αναφορά στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
Συγκεκριμένα, το σχετικό άρθρο 24 που προτείνει το νομοσχέδιο παραπέμπει σε πρόστιμα που αναλύονται στον νόμο 3054/2002 περί αγοράς πετρελαιοειδών τα οποία ανέρχονται και σε 1,5 εκατ. ευρώ.
Πέραν αυτού με τις ίδιες διατάξεις εξουσιοδοτούνται τα υπουργεία Περιβάλλοντος – Ενέργειας και Ναυτιλίας – Νησιωτικής Πολιτικής στην έκδοση κοινής απόφασης με την οποία θα ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες για τις κυρώσεις αλλά και της αναφοράς των παραβατών στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Προβληματισμένη η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα
Έντονος είναι ο προβληματισμός και στην διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα καθώς δεν έχει λάβει καμία διαβεβαίωση για την επάρκεια των καυσίμων με τις νέες προδιαγραφές και αφετέρου για το κόστος προσαρμογής.