Κράτει στις ναυπηγήσεις νέων πλοίων κάνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες ακολουθώντας διαφορετικό σχεδιασμό στα προγράμματά τους φοβούμενοι τις συνέπειες μιας διεθνούς οικονομικής ύφεσης.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Καθημερινής, οι εφοπλιστές αλλάζουν ρότα και διαφοροποιούν τις ναυπηγικές τους επιλογές σε ορισμένες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων αλλά και σε πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carriers) όπου παρατηρείται να ακυρώνονται παραγγελίες ή να συμφωνείται η επιμήκυνση, ακόμη και για τρία έτη, του χρόνου παράδοσης των υπό παραγγελία πλοίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές ναυτιλιακές εταιρείες, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, έχουν μειώσει σημαντικά τις παραγγελίες νέων δεξαμενόπλοιων suezmax, ενώ τα τρία τελευταία έτη ακυρώθηκαν 45 παραγγελίες συνολικής χωρητικότητας 7 εκατ. dwt.
Από το 2006 μέχρι και το 2008 οι νέες παραγγελίες suezmax αυξάνονταν σε ποσοστό 60% ετησίως, λόγω της διαρκούς αύξησης των ναύλων και της εκτίμησης ότι η ζήτηση για τα δεξαμενόπλοια θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα.
Ωστόσο, από το δεύτερο ήμισυ του 2009 η οικονομική κρίση επηρέασε αρνητικά τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων suezmax, με αποτέλεσμα οι νέοι επενδυτές να προχωρήσουν σταδιακά σε ακύρωση των παραγγελιών τους.
Το 2010 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 74 νέες παραγγελίες, ενώ φέτος έχουν πραγματοποιηθεί μόλις οκτώ. Με βάση το βιβλίο παραγγελιών και με την προϋπόθεση ότι δεν θα υπάρξουν νέες ακυρώσεις, ο παγκόσμιος στόλος των δεξαμενόπλοιων suezmax από 357 πλοία το 2006 θα φτάσει τα 552 το 2014.
Την ίδια στιγμή πάντως αρκετές εταιρείες σπεύδουν να παραγγείλουν πλοία εξυπηρέτησης για πλωτές ή μη πλατφόρμες άντλησης πετρελαιοειδών και φυσικών αερίων, καθώς σε διεθνές επίπεδο υπάρχει ένταση αυτών των δραστηριοτήτων. Στις συγκεκριμένες δραστηριότητες σημαντική παρουσία έχουν και Έλληνες εφοπλιστές που ήδη έχουν στην κατοχή τους πλωτά γεωτρύπανα ή έχουν παραγγείλει τέτοιου είδους πλοία.