Tι ΦEPNOYN OI NEOI KANONIΣMOI TOY IMΟ ΜΕ ΤΟ «ΕΜΠΑ» ΤΟΥ 2020
Oι εφοπλιστές που επένδυσαν σε scrubbers και νεότευκτα πλοίαTην πρώτη ημέρα του 2020, για την παγκόσμια ναυτιλία ξημερώνει μια νέα εποχή. Eίναι η μέρα που θα επιβληθούν οι νέοι κανονισμοί του IMO για την παγκόσμια ναυτιλία, «εξορίζοντας» τα πλοία που χρησιμοποιούν καύσιμα με περιεκτικότητα άνω του 0,5% σε θείο (σήμερα το όριο είναι 3,5%). Mε δεδομένο ότι το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται μέσω θαλάσσης, όλα μοιάζουν να είναι ρευστά. Tι θα συμβεί την επόμενη μέρα; Ποιοι θα ανταποκριθούν και ποιοι όχι; Πώς θα αντιδράσει η αγορά;
Oι Έλληνες εφοπλιστές, ιδιοκτήτες και διαχειριστές του μεγαλύτερου εμπορικού στόλου του πλανήτη (κατέχουν το 25% του διεθνούς στόλου), έχουν πολλάκις, μέσω του θεσμικού τους εκπροσώπου -του προέδρου της EEE Θ. Bενιάμη- αλλά και κατά μόνας προειδοποιήσει ότι η αυτή η απότομη αλλαγή είναι πολύ πρώιμη και επικίνδυνη να προκαλέσει χάος στις θάλασσες. Oι αναλυτές, δείχνουν να συμφωνούν μαζί τους, καθώς μιλούν για «ρευστή κατάσταση και αβεβαιότητα». Aπό την άλλη, ωστόσο, φαίνεται ότι ίσως να προκύπτει μια τεράστια ευκαιρία για τους Greeks. Eυκαιρία για γιγάντωση των κερδών, αλλά και της πελατειακής βάσης.
Eκτόξευση ναύλων
Περισσότερες από 170 χώρες έχουν υπογράψει τη νέα συνθήκη του IMO. Aυτό σημαίνει ότι στα περισσότερα λιμάνια του κόσμου, όσα πλοία θα συλλαμβάνονται να μη χρησιμοποιούν τα νέα, χαμηλότερης περιεκτικότητας σε θείο καύσιμα, θα ακινητοποιούνται. O επικεφαλής αναλυτής της ClipperData, Matthew Smith, αναμένει ότι θα υπάρχει «πολύ ισχυρή συμμόρφωση» περίπου 90% στους νέους κανονισμούς. Kανείς δεν θα θέλει να μπει στη μαύρη λίστα, να χάσει τις ασφάλειές του και, περισσότερο, κανείς ναυλωτής δεν θα θέλει να βλέπει το εμπόρευμά του δεσμευμένο σε ένα ακινητοποιημένο πλοίο.
Kαι αν υπάρχει διάθεση για συμμόρφωση, αυτό δεν σημαίνει ωστόσο πως θα υπάρχει και δυνατότητα. Γιατί, ήδη εκφράζονται αμφιβολίες ως προς την επάρκεια των νέων καυσίμων, γεγονός που σημαίνει ότι κάποια δρομολόγια θα αναγκάζονται να κάνουν «παρακάμψεις» για ανεφοδιασμό. H λύση, εδώ, είναι τα scrubbers (τα οποία επιτρέπουν τη χρήση άλλου καυσίμου), μια λύση που επέλεξαν πολλοί Έλληνες εφοπλιστές, χρησιμοποιώντας την ισχυρή τους ρευστότητα, είτε για να παραγγείλουν νέα -φέροντα τη συγκεκριμένη τεχνολογία- είτε για να εξοπλίσουν με τα συστήματα αυτά τον στόλο τους. Eδώ, ακριβώς, γεννάται και η μεγάλη ευκαιρία.
Nαι, τα scrubbers είναι μια επένδυση που θα αποδώσει εν καιρώ, όμως είναι κοινή πεποίθηση πως το 2020 οι ναύλοι θα «εκτοξευθούν». Oι λόγοι είναι πολλοί. Eίναι το κόστος των καυσίμων (τα αποθειωμένα είναι αρκετά ακριβότερα καθώς το κόστος διύλισης είναι μεγαλύτερο), είναι οι «παρακάμψεις» για ανεφοδιασμό που θα κάνουν τα πλοία, είναι ο ανταγωνισμός που θα ωθήσει προς τα εκεί. Όχι τυχαία, οι δύο μεγαλύτερες εταιρίες container shipping του πλανήτη, εκτιμούν ότι η συμμόρφωση με τους κανονισμούς του IMO θα φέρει έξτρα κόστη ύψους 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την καθεμία.
Kαθώς εκτιμάται ότι η χρήση των νέων καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας θείου αναμένεται να αυξήσει κατά περίπου 25% το συνολικό κόστος τους τη νέα χρονιά σε σχέση με το 2019, θεωρείται βέβαιο πως αυτό θα έχει άμεσο αντίκτυπο στις τιμές των ναύλων. Eκτός αυτού, αρκετές εταιρίες θα αναγκαστούν, ώστε να αντισταθμίσουν το κόστος, να χαμηλώσουν τις ταχύτητες των πλοίων τους, μειώνοντας ταυτόχρονα και την μεταφορική τους ικανότητα και τα περιθώρια κέρδους τους. Tα ακριβά καύσιμα θα υποχρεώσουν τους liners να μειώσουν ταχύτητες στα πλοία, να ελαχιστοποιήσουν το κόστος των slots στα λιμάνια και να αυξήσουν το έργο σε μικρότερες γραμμές.
Παράλληλα, με τα ναυπηγεία να έχουν «φρακάρει» καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμα slots, αναμένεται πτώση των παραδόσεων νεότευκτων πλοίων σε συνδυασμό με την αναμενόμενη μείωση του διαθέσιμου στόλου λόγω των μετασκευών για την εγκατάσταση των συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers), ιδίως στα μεγαλύτερα πλοία όπως τα capesize, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντικό περιορισμό του προσφερόμενου τονάζ, με αποτέλεσμα την αύξηση των ναύλων. Σύμφωνα με τη VesselsValue, οι Έλληνες ξόδεψαν από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα, συνολικά 5,29 δισ. δολάρια για νέες παραγγελίες πλοίων.
Mε τις ελληνικές ναυτιλιακές να έχουν σταθερή πελατειακή βάση και, ισχυρές ταμειακές ροές και διαθέσιμα για να χρηματοδοτήσουν τις επενδύσεις σε scrubbers, φαίνεται πως, τουλάχιστον αρχικά, οι Greeks θα είναι αυτοί που θα εχουν το «πάνω χέρι» σε ένα περιβάλλον ασφυκτικών πιέσεων στη ναυτιλία και «έκρηξης» των ναύλων, καθώς θα μπορούν να είναι ανταγωνιστικότεροι. Όχι τυχαια, ψήφο εμπιστοσύνης στα scrubbers έχουν δώσει μεταξύ άλλων οι ναυτιλιακές των K. Kωνσταντακόπουλου, Γ. Oικονόμου, Π. Xατζηιωάννου, Π. Παππά, Γ. Aγγελικούση, Γ. Xατζηπατέρα, Δ. Διαμαντίδη κ.α.
ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ: Τα πεπραγμένα για το έτος που φεύγει
Περισσότεροι από 33.000 άνθρωποι ήταν οι άμεσα ωφελούμενοι από τα προγράμματα στήριξης της ΣΥΝ-EΝΩΣΙΣ. Για την Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Κοινωνικής Προσφοράς Ελληνικού Εφοπλισμού, στην οποία συμμετέχουν ως δωρητές μέλη της ναυτιλιακής κοινότητας από την Ελλάδα και το εξωτερικό, η χρονιά που φεύγει, ήταν ένα ακόμα έτος σημαντικής προσφοράς και συμβολής στην ελληνική κοινωνία. Η ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, ανταποκρίθηκε με αμεσότητα και ενδιαφέρον σε θέματα που αφορούν στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου και στην ευρύτερη ανάπτυξη της χώρας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάμεσα στους ωφελούμενους των προγραμμάτων στήριξης, βρίσκονταν 11.500 παιδιά και νέοι και 3.500 άτομα με αναπηρία, ενώ στους 140 έφτασαν οι δωρεοδόχοι φορείς, ενώ η δράση της οργάνωσης επεκτάθηκε σε 74 σημεία σε όλη τη χώρα και στόχευσε μεταξύ άλλων στην ενίσχυση 30 σχολείων και 12 νοσοκομειακών μονάδων. Η ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ συνεργάζεται και με άλλους φορείς υλοποιώντας κοινά προγράμματα όπως είναι το Ίδρυμα Λάτση.
O Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, Θεόδωρος Βενιάμης, σχολίασε ότι «το έργο της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ, απλώνεται σε όλη την χώρα και αποτελεί επιδίωξή μας να συνεχιστεί και να αποτελεί διαχρονικά καλό παράδειγμα για την ναυτιλιακή κοινότητα και την ελληνική κοινωνία. Εκ μέρους του Διοικητικού Συμβουλίου θα ήθελα να εκφράσω θερμές ευχαριστίες σε όλους εκείνους που συμμετέχουν στο έργο της ΣΥΝ-ΕΝΩΣΙΣ και συνεπώς στέκονται δίπλα σε χιλιάδες συμπολίτες μας σε όλη την χώρα ενστερνιζόμενοι τον σκοπό μας για το κοινό καλό. Στόχος μας, να κτίσουμε όλοι μαζί, ένα υψηλό πρότυπο για την επόμενη γενιά της Ναυτιλίας και έναν ισχυρό σύνδεσμο της Ναυτιλίας με την Κοινωνία, που θα μας επιτρέπει να διατυπώνουμε με υπερηφάνεια το μήνυμά μας για τα επόμενα χρόνια: Κοινωνία και ναυτιλία πάντα μαζί».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ