Τι περιμένει ο κλάδος και πού σκοπεύει η συνεργασία Οικονόμου- Μαρτίνου
Πιέσεις στη ναυλαγορά των τάνκερ, καθώς και στα συναφή χρηματοοικονομικά προϊόντα που σχετίζονται με την κάλυψη κινδύνου μεταφοράς πετρελαίου προκαλεί η κρίση στη Μέση Ανατολή- έστω και αν οι τελευταίες εξελίξεις δείχνουν πως η ένταση μετριάζεται. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται στο χώρο φαίνεται πως είναι προετοιμασμένοι για όλα τα ενδεχόμενα, ενώ κάποιοι Greeks προχωρούν ένα βήμα πιο πέρα.
Η ισχύς εν τη ενώσει. Αυτό φαίνεται πως σκέφτηκαν οι κορυφαίοι εφοπλιστές Γιώργος Οικονόμου και Ιωάννης Μαρτίνος, οι οποίοι με μια συνεργασία –έκπληξη, ταράζουν τα νερά στον τομέα των δεξαμενοπλοίων. Κι αυτό γιατί ουσιαστικά δημιουργούν ένα γιγαντιαίο pool με τη Heidmar και τη Signal, εισφέροντας τεχνολογία και έναν μεγάλο αριθμό πλοίων, που οδηγούν σε ένα ανταγωνιστικότατο σχήμα στη διεθνή ναυτιλία.
Η αγορά
Με το πετρέλαιο να ανεβαίνει και τους αναλυτές να μην αποκλείουν ακόμα και ένα κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, μια περαιτέρω πίεση στην αγορά των τάνκερ δεν μπορεί να αποκλειστεί. Ιδιαίτερα δε αφού η ναυλαγορά στον συγκεκριμένο sector φαίνεται να είναι δεμένη επάνω σε ένα… rollercoaster. Ως το τέλος του 2017, παρέμενε ισχυρή, ωθούμενη και από την χαμηλή τιμή του πετρελαίου.
Την επόμενη χρονιά όμως, οι ναύλοι στα τάνκερ σημείωσαν «βουτιά» αφού είχαν εμφανιστεί τα πρώτα σημάδια: Το πετρέλαιο ανέβηκε απότομα, οι ΗΠΑ αποχώρησαν από τη συμφωνία με το Ιράν για τη διακοπή του πυρηνικού του προγράμματος, ο ΟΠΕΚ «έψαχνε» περικοπή παραγωγής για να ελέγξει τις τιμές. Και αν το 2019 η ζήτηση αυξήθηκε λόγω της επαναφοράς των τιμών σε φυσιολογικά επίπεδα –με τις αναδυόμενες οικονομίες να ικανοποιούν τις αυξανόμενες ενεργειακές τους ανάγκες- το 2020 φαίνεται ότι έχει νέους… μπελάδες: Όπως και το 2018, το ρίσκο ανεβαίνει κατακόρυφα, γεγονός που θα αναγκάσει τους πλοιοκτήτες να αγοράζουν ασφάλιστρα κινδύνου για τα freight futures & FFA’s) όσο και για τα commodity derivatives.
Η συμμαχία
Με τις εξελίξεις να έχουν πάντα τον απρόβλεπτο παράγοντα, οι Greeks παρακολουθούν τις συναλλαγματικές ισοτιμίες, οι οποίες επηρεάζουν ιδιαίτερα τα tanker και το πετρέλαιο ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν ένα μέρος της αβεβαιότητας. Σε αυτό το πλαίσιο, δύο κορυφαίοι εφοπλιστές αποφάσισαν να «συμμαχήσουν». Λίγο μετά την έξοδό της DryShips από το Nasdaq που τάραξε τα νερά της Wall Street, ο Γιώργος Οικονόμου ξανατραβά τα φώτα πάνω του.
Αυτή τη φορά, μέσω της εταιρίας συμφερόντων του, Heidmar, η οποία συμφώνησε με τη Signal Maritime Services του Ι. Μαρτίνου. Η συμφωνία αφορά την ανάληψη από την SMS Signal της εμπορικής διαχείρισης και των 18 τάνκερ aframax του Sigma Pool της Heidmar.
Με τα τάνκερ να εντάσσονται άμεσα στο Signal Maritime Aframax Pool, το «υπερόπλο» των δύο εφοπλιστών είναι το γεγονός ότι η διαχείριση θα γίνεται με την, βασισμένη στην τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης πλατφόρμα που χρησιμοποιεί η Signal, κάτι που βελτιώνει τα έσοδα. Η Signal θα συνεργαστεί επίσης με τη Heidmar βοηθώντας στη διαχείριση των πλοίων LR2 στο Sigma Pool, των suezmaxes στο Bluefin Pool και των VLCCs στο Seawolf Pool, με τα πλοία να παραμένουν στα pools όπου βρίσκονται σήμερα.
Το στίγμα της επόμενης μέρας το έδωσε ο Γιώργος Οικονόμου. «Η ψηφιοποίηση και η ενσωμάτωση», είπε ο εφοπλιστής, «είναι ένα ζήτημα στη σημερινή αγορά και μία αναγκαιότητα για να παράσχουμε καίριες και ανώτερες υπηρεσίες στους πελάτες μας. Ο κλάδος των pools είναι εξαιρετικά ανταγωνιστικός και πιστεύουμε ότι ο συνδυασμός της τεχνολογίας της Signal με έναν αρκετά μεγάλο στόλο θα προσφέρουν το κατάλληλο μείγμα για ένα επιτυχημένο pool».
Τι αλλάζει στη Heidmar
To Tradewinds, πάντως, επικαλούμενο ναυτιλιακούς κύκλους, αναφέρει ότι η Heidmar (της οποίας τον πλήρη έλεγχο έχει ο Γ. Οικονόμου, αφότου απέκτησε το 49% της εταιρίας που κατείχε η Morgan Stanley), ενδέχεται να χάσει ένα μέρος της πελατείας της και, κατά συνέπεια του στόλου της, λόγω της συμμαχίας με τη Signal. Με τον στόλο της να έχει συρρικνωθεί από τα 100, προ τριετίας, στα 50 πλοία, ενδεχομένως να χάσει τα 20 εξ αυτών που ανήκουν σε εξωτερικούς πελάτες. Αυτό, σε συνδυασμό με πληροφορίες ότι ο διευθύνων σύμβουλος του pool, Pankaj Khanna έχει αρχίσει να απολύει εργαζομένους της Heidmar σε Σιγκαπούρη, Λονδίνο και Κονέκτικατ, το Tradewinds αναφέρει ότι η εταιρία θα παύσει τη λειτουργία της έως τις 30 Ιουνίου.
ΒΕΝΙΑΜΗΣ, ΑΓΓΕΛΙΚΟΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ
Το μέλλον στις συμμαχίες
Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν καταλάβει από νωρίς ότι η δημιουργία συμμαχιών είναι το μέλλον. Ο επικεφαλής της Dynagas LNG Partners, Γιώργος Προκοπίου, άλλωστε, το είχε πει πέρυσι το καλοκαίρι: «Mε τους Kινέζους πρέπει να κάνουμε συνέργειες, να σχηματίσουμε joint ventures» Λίγο αργότερα, θα παρατηρούσαμε πως πολλοί εκ των ισχυρών της ναυτιλίας, είχαν ήδη στο νου τους τη δημιουργία joint ventures και όχι απαραίτητα με Kινέζους. Όπως για παράδειγμα ο Γιάννης Aγγελικούσης, ο οποίος επέλεξε να «συμμαχήσει» με Kαταριανούς. Ή δύο πανίσχυρες ελληνικές εφοπλιστικές οικογένειες, αυτές των Μαρτίνου και Βενιάμη, με τις Thenamaris και Golden Union που συμμετέχουν στην κοινοπραξία που δημιούργησε ο Oλλανδός πρώην CEO της SwissMarine, Peter Weernink, με τον Σουηδό μεγιστάνα της ναυτιλίας, John Fredriksen.
Παράλληλα, η πανίσχυρη Maran Gas, συμφερόντων του Έλληνα εφοπλιστή Γιάννη Aγγελικούση, ανακοίνωσε, με κάθε επισημότητα, ότι δημιούργησε μια νέα κοινοπραξία, με την εταιρία Nakilat, η οποία έχει έδρα το Kατάρ. Στο joint venture αυτό, που έχει την ονομασία Global Shipping Co., βάσει της συμφωνίας που υπεγράφη, η Nakilat θα συμμετέχει με ποσοστό 60% και η Maran Ventures με 40%. H Global Shipping, σε πρώτη φάση, διαθέτει ένα στόλο από τέσσερα πλοία.
Tα τέσσερα σύγχρονα πλοία, που βρίσκονται υπό κατασκευή στη Nότιο Kορέα, έχουν χωρητικότητα 173.400 -cbm και είναι εξοπλισμένα με τεχνικές προηγμένης τεχνολογίας για να είναι και εναρμονισμένα με τους νέους κανονισμούς του IMO. Βέβαια, δεν είναι η πρώτη κοινοπραξία που κάνει με την καταριανή εταιρία ο Γιάννης Aγγελικούσης.
Tο 2005, ο Έλληνας εφοπλιστής είχε ενώσει ξανά τις δυνάμεις του με τη Nakilat, δημιουργώντας την κοινοπραξία που έφερε τα ονόματα των δύο εταιριών (Maran Nakilat Co. Ltd.). Eκείνη, ξεκίνησε τη δραστηριότητά της με τέσσερα πλοία και συνέχισε με επιτυχία στο πέρασμα των χρόνων, αυξάνοντας το στόλο της στα 15 πλοία.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ