ΠΩΣ ΘΑ ΛΥΣΕΙ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ
Αμερικανική πολυεθνική που παράγει low sulphurfuel, έρχεται στην Ελλάδα – Oι συζητήσεις και το αβαντάζ
Πριν από μερικές μέρες, ο CEO της BlackRock, Larry Fink, έλεγε πως η τάση εφεξής είναι οι επενδύσεις σε επιχειρήσεις και projects που είναι περιβαλλοντικά βιώσιμες. Με την παγκόσμια ναυτιλία να έχει ήδη μπει στην περίοδο εφαρμογής του sulphur cap, δηλαδή του κανονισμού του ΙΜΟ (Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας) για τη χρήση καυσίμων με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, τα ζητήματα που έχουν προκύψει, είναι πολλά.
Οι τιμές αυτών των καυσίμων, αλλά κυρίως η διαθεσιμότητά τους από τα ανά τον κόσμο διυλιστήρια, γεγονός που ίσως να ωθήσει σε «έξτρα» δρομολόγια εμπορικών πλοίων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ναύλους, αλλά και τις τιμές αυτές καθεαυτές των μεταφερόμενων προϊόντων.
Όλο αυτό το διάστημα που οι διεθνείς ναυτιλιακοί φορείς διατύπωναν τις ανησυχίες τους και οι ναυτιλιακές εταιρίες αναζητούσαν λύσεις, κάποιοι ήδη επεξεργάζονταν το σχέδιο της επόμενης μέρας. Και η λύση, βρέθηκε σε ναυτιλιακά καύσιμα με σχεδόν μηδενική περιεκτικότητα σε θείο, τα οποία έχουν ένα επιπλέον αβαντάζ: Δεν προέρχονται από εξόρυξη, αλλά από ανακύκλωση πλαστικών, μέσα από μια διαδικασία που είναι λιγότερο κοστοβόρα. Και, μιας και υπάρχει… περίσσευμα σε πλαστικά απορρίμματα, υπάρχει και άφθονη πρώτη ύλη, για να καλύψει τη -γιγαντιαία- ζήτηση.
Πίσω από αυτό, βρίσκεται μια κολοσσιαία αμερικανική πολυεθνική, η οποία διαθέτει -μεταξύ άλλων- ένα από τα κορυφαία και μεγαλύτερα επιστημονικά R&D κέντρα του πλανήτη. Το καύσιμο αυτό εξελίχθηκε από το R&D τμήμα της πολυεθνικής και οι δοκιμές αποδείχθηκαν επιτυχημένες. Σήμερα, σε διυλιστήρια του αμερικανικού νότου, τα καύσιμα από τα ανακυκλωμένα πλαστικά έχουν αρχίσει να παράγονται και να τροφοδοτούν τα πρώτα πλοία που πραγματοποιούν δρομολόγια τηρώντας το νέο κανονισμό (ειδάλλως δεν θα μπορούν να προσεγγίσουν λιμάνια).
Έρχεται Ελλάδα!
Ο βραχίονας του αμερικανικού κολοσσού που έχει ξεκινήσει την παραγωγή του συγκεκριμένου καυσίμου, φυσικά εξαπλώνεται με γοργούς ρυθμούς και στις άλλες ηπείρους, με σκοπό να αποτελέσει το «νούμερο 1» του εφοδιαστή σε ναυτιλιακά καύσιμα. Η Ευρώπη και η επέκταση σε αυτή, δεν θα μπορούσε να λείπει, μιας και στη Γηραιά Ήπειρο εδρεύει το ισχυρότερο εμπορικό μπλοκ του πλανήτη.
Το αρχικό πλάνο της πολυεθνικής προέβλεπε η ευρωπαϊκή βάση παραγωγής και εφοδιασμού των συγκεκριμένων καυσίμων για τη ναυτιλία να εγκατασταθεί στις χώρες της Βαλτικής. Τα πράγματα, ωστόσο, άλλαξαν στην πορεία, καθώς στο «παιχνίδι» μπήκε ένας άλλος δυνατός -για το συγκεκριμένο κομμάτι- επενδυτικός προορισμός.
Τώρα, η συγκεκριμένη εταιρία «βλέπει» Ελλάδα για την αποκλειστική εισαγωγή -αρχικά και στη συνέχεια παραγωγή- του low sulphur marine fuel από ανακυκλωμένα υλικά. Οι επαφές με Έλληνες επιχειρηματίες και φορείς έχουν γίνει και οι συζητήσεις βρίσκονται σε τόσο καλό επίπεδο που η σκέψη της Βαλτικής έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί και μελετώνται οι λεπτομέρειες της «ελληνικής απόβασης».
Άλλωστε, πέραν του γεωγραφικού πλεονεκτήματος που έχει η χώρα μας, στα υπέρ λογίζεται και το γεγονός ότι οι Έλληνες εφοπλιστές είναι οι κάτοχοι του μεγαλύτερου εμπορικού στόλου του πλανήτη, πραγματοποιώντας περίπου το 25% των μεταφορών του παγκοσμίου εμπορίου.
Το σκεπτικό είναι ότι έχοντας την έδρα στην Ελλάδα, ο βραχίονας της αμερικανικής πολυεθνικής, θα μπορέσει ευκολότερα να προσεγγίσει τους Έλληνες εφοπλιστές, από τη μία, αλλά και από την άλλη θα «κεφαλαιοποιήσει» κατά κάποιο τρόπο το άριστο όνομα που έχει η ελληνική ναυτιλία ανά τον κόσμο, δημιουργώντας «τάση».
Κατά πληροφορίες, οι επικεφαλής της αμερικανικής πολυεθνικής έχουν ενημερώσει σχετικά με τις προθέσεις τους για το project παράγοντες της ελληνικής ναυτιλίας, αποσπώντας ιδιαίτερα θετικά σχόλια, γεγονός που τους ωθεί πιο γρήγορα στην απόφαση να «βλέπουν» Ελλάδα για τα καύσιμα, τα οποία είναι προορισμένα να αλλάξουν τον ρού της παγκόσμιας ναυτιλίας.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ