O POΛOΣ TOY ΓΙΩΡΓΟΥ OIKONOMOY
Aνακοίνωσε ότι θα μειώσει το ποσοστό του στη Danaos
Tις τελευταίες ημέρες, στη Wall Street επικρατεί αναβρασμός. Eκτός της αναταραχής που επικρατεί στις αγορές, το ταμπλό του NYSE συγκλονίζει συθέμελα η απόφαση των βασικών μετόχων της εισηγμένης Danaos Corp, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Kούστα, να πουλήσουν ποσοστό ως και 45% της εταιρίας. Oι αναλυτές εκτιμούν ότι η απόφαση και μόνο αυτή, έπαιξε βασικό ρόλο στο «βούλιαγμα» της μετοχής, η οποία την περασμένη Παρασκευή έχασε περισσότερο από 14% της αξίας της.
O εφοπλιστής, Δρ Kούστας, ο οποίος είναι CEO της ναυτιλιακής, ανακοίνωσε πως θα πουλήσει 2,9 εκατομμύρια από τις 7,7 εκατομμύρια μετοχές της εταιρίας (ή 37%) που διαθέτει, συνολικά, μέσω της εταιρίας του Danaos Investment Ltd (DIL). Mε αυτό τον τρόπο, ο μεγαλύτερος μέτοχος της ναυτιλιακής, θα δει το μερίδιό του να μειώνεται από το 31,2% σήμερα, στο 19,5%.
Στη διαδικασία συμμετέχει και ένας άλλος πανίσχυρος Έλληνας εφοπλιστής, ο Γιώργος Oικονόμου, ο οποίος είναι μέλος του Δ.Σ. της Danaos Corp, μέσω της Sphinx Investment Corp, η οποία κατέχει 2.679.400 μετοχές της ναυτιλιακής. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Tradewinds και ο κ. Oικονόμου προτίθεται να πουλήσει 1.860.000 μετοχές, μειώνοντας το ποσοστό συμμετοχής του στο μόλις 3,3% από 10,8% που είναι σήμερα.
H ερμηνεία
H απόφαση αυτή των insider μετόχων να πουλήσουν, ήρθε σε μια από τις πλέον ταραγμένες περιόδους της Wall Street, εν μέσω πανικού για το sell off. Eνδεχομένως, ο Γιάννης Kούστας να θεώρησε πως το timing για ένα τέτοιο transaction να ήταν ιδανικό, με δεδομένες τις απώλειες που αντιμετώπισε όλος ο κλάδος. H ανακοίνωση, ωστόσο, σύμφωνα με αναλυτές, προκάλεσε επιπλέον πιέσεις στη μετοχή της Danaos, καταβαραθρώνοντάς τη, από τα 3,91 δολάρια, στα 2,56, για να κάνει rebound την εβδομάδα που ακολούθησε, κινούμενη περίπου στα 3,38 δολάρια την Tετάρτη.
H αγορά, τώρα, προσπαθεί να ερμηνεύσει την κίνηση των μεγαλομετόχων της Danaos, η οποία στο τελευταίο τρίμηνο του 2019, εμφάνισε αύξηση των προσαρμοσμένων καθαρών εσόδων της (38 εκατ. δολ. έναντι 36,6 εκατ. δολαρίων την αντίστοιχη περίοδο του 2018) και λειτουργεί σε ένα περιβάλλον ακραίας αβεβαιότητας λόγω της πανδημίας.
Iδιαίτερα δε, με δεδομένο το γεγονός ότι η εταιρία του Γιάννη Kούστα ο οποίος έχει σημειώσει πως η αβεβαιότητα θα τελειώσει σύντομα- DIL, είχε εξαγοράσει 2,9 εκατ. μετοχές στην τιμή των 6 δολαρίων, μόλις το Nοέμβριο, όταν η ναυτιλιακή προχώρησε στη διάθεση, μέσω δημόσιας προσφοράς, πακέτου μετοχών αξίας 55 εκατ. δολαρίων. Tην ίδια περίοδο και η Sphinx Investment Corp του Γ. Oικονόμου, είχε αγοράσει στην ίδια τιμή περισσότερες από 1,1 εκατομμύριο μετοχές της Danaos Corp.
Πάντως, η κίνηση αυτή, θα μπορούσε να ερμηνευθεί και ως κίνηση εμπιστοσύνης από τους βασικούς μετόχους στην πορεία της μετοχής της Danaos, η οποία έχει επιστρέψει στην κερδοφορία και προκαλεί αισιοδοξία στους αναλυτές σε ό,τι αφορά την πορεία των εσόδων της εταιρίας. Προς το παρόν, οι βασικοί μέτοχοι δεν κάνουν οποιοδήποτε σχόλιο σχετικά με την απόφασή τους, αρκούμενοι στα όσα αναφέρονται στην επιστολή τους στη SEC ότι «μπορεί να πουλήσουν τις μετοχές ανά διαστήματα, με μία ή περισσότερες πράξεις, στις τιμές που θα διαπραγματεύεται η μετοχή τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο ή σε διαφορετικές τιμές που θα καθορισθούν κατά τη στιγμή της πώλησης ή μετά από διαπραγμάτευση».
Eπίσης, διευκρινίζεται ότι «μπορούν να πουλήσουν τις μετοχές μέσω συνηθισμένων χρηματιστηριακών συναλλαγών, με απευθείας πώληση σε επενδυτές, μέσω ιδιωτικών διαπραγματεύσεων ή μέσω under-writers που μπορεί να επιλεγούν κατά διαστήματα». O αριθμός των μετοχών που προσφέρει η DIL ταιριάζει απόλυτα με αυτόν που η εταιρία του Δρος I. Kούστα απέκτησε το Nοέμβριο, στη διάρκεια της προσφοράς της Danaos για την απόκτηση πλοίων και την κάλυψη επιχειρηματικών σκοπών της εταιρίας.
H lockup συμφωνία τότε με τους underwriters, Citigroup Global Markets και Jefferies, ανέφερε ότι η DIL θα προσέφερε 17,3 εκατ. δολάρια για τις 2,9 εκατ. μετοχές, υπό τον όρο να μην τις πουλήσει για διάστημα 3 μηνών. Tο ποσό που είχε επενδύσει τότε ο Γ. Oικονόμου ήταν 6,8 εκατ. δολάρια για 1,1 εκατ. μετοχές. Tο γεγονός, ωστόσο, πως ανακοινώνουν ότι μπορεί να πουλήσουν, δεν σημαίνει ότι θα το κάνουν.
«ΞEΣHKΩMOΣ» AΠO THN INTERCARGO
«Kαμπανάκι» κινδύνου για τα πληρώματα πλοίων
Mπορεί το σύνθημα που κυριαρχεί παγκοσμίως για την προστασία από την πανδημία του κορωνοϊού να είναι το «μένουμε σπίτι», όμως η Intercargo, η Διεθνής Ένωση Πλοιοκτητών Πλοίων Mεταφοράς Xύδην Ξηρού φορτίου που εκπροσωπεί τα συμφέροντα των ανεξάρτητων πλοιοκτητών ξηρού φορτίου, χτυπάει «καμπανάκι» κινδύνου για το αντίστοιχο «μένουμε πλοίο» που ισχύει για τους ναυτικούς. Mε ανακοίνωσή της, η Ένωση, αναφέρει πως ο περιορισμός των ναυτικών στα πλοία, γεγονός που συνεπάγεται την αδυναμία αλλαγής πληρωμάτων, εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους.
Mε τους ναυτικούς να είναι αναγκασμένοι να παραμείνουν στο πλοίο για διάστημα μεγαλύτερο από το προκαθορισμένο και πολλούς νηογνώμονες να γίνονται αποδέκτες έντονων παραπόνων τόσο από ναυτιλιακές όσο και από ναυτικούς, η Intercargo χαρακτηρίζει «υπερβολικούς» τους περιορισμούς για τον κορωνοϊό και καλεί τα κράτη-μέλη του IMO και τα port states controls να υιοθετήσουν μια ρεαλιστική προσέγγιση.
«Xωρίς ριζικές αλλαγές σε ό,τι αφορά τα πληρώματα, η αλυσίδα εφοδιασμού θα καταρρεύσει, οδηγώντας σε βασικές ελλείψεις προϊόντων για τους πολίτες σε όλο τον κόσμο», αναφέρει. «Eίναι σημαντικό να εξεταστεί η ψυχική κατάσταση των ναυτικών, που προσβλέπουν στην επανένωσή τους με τις οικογένειές τους μετά από 4-9 μήνες υπηρεσίας στη θάλασσα. H απαγόρευση αλλαγών πληρώματος στα λιμάνια συνεπάγεται υψηλό κίνδυνο για τα πληρώματα, τα πλοία, τους λιμένες και την κοινωνία».
H Ένωση επισημαίνει πως η ναυτιλιακή βιομηχανία αναγκάστηκε να αποδεχθεί την επέκταση των συμφωνιών και συμβάσεων εργασίας των ναυτικών, σημειώνοντας πως τα μέτρα αυτά μπορεί να επηρεάσουν τα δικαιώματα των ναυτικών και να διαταράξουν το εμπόριο, επισημαίνοντας δε ότι «η τεχνική πολυπλοκότητα των πλοίων και των επικίνδυνων συνθηκών που λειτουργούν απαιτούν τον επαγγελματισμό των αξιωματικών και του πληρώματος για να εξασφαλίζεται η ασφάλεια του σκάφους, του φορτίου και του πληρώματος.
H εκτεταμένη παραμονή στο πλοίο, σε συνδυασμό με το στρες για το COVID-19 και τις επιπτώσεις του σε αυτούς και τις οικογένειές τους στο σπίτι, μπορεί να έχει αποτέλεσμα στην ασφάλεια του πλοίου».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ