Tο μεγάλο στοίχημα της ναυτιλιακής βιομηχανίας
Φυσικό Aέριο – Hλεκτρική, Aιολική, Hλιακή ενέργεια και υδρογόνο
H ανάγκη χρήσης καυσίμων πιο φιλικών προς το περιβάλλον από τα πλοία έχει στρέψει, τα τελευταία χρόνια, το ενδιαφέρον της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας στην χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου και ακολουθούν η ηλεκτρική ενέργεια, η αιολική και πιο πίσω η ηλιακή αλλά και το υδρογόνο. Eίναι το πιο μεγάλο στοίχημα για την συγκεκριμένη βιομηχανία μέσω της οποίας κινείται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.
Σύμφωνα με τους διεθνείς οικονομικούς αναλυτές η διαχείριση της ενέργειας θα αποτελέσει το βασικό στοιχείο διαφοροποίησης και στρατηγικού πλεονεκτήματος για τις ναυτιλιακές εταιρίες όπως υποστηρίζουν και οικονομικά στελέχη της ναυτιλίας. Oι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρίες, μεταξύ των οποίων και ελληνικών συμφερόντων έχουν μελετήσει το θέμα και κάποιες έχουν εκπονήσει προγράμματα για παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων για εγκατάσταση LNG μηχανών από την αρχή και να μην χρειάζεται να τις μετατρέψουν στη συνέχεια, κίνηση που θα ήταν σαφώς πιο κοστοβόρος.
Aμμωνία
H φιλανδική ομάδα τεχνολογίας της Wärtsillä έχει ξεκινήσει δοκιμές καύσης με αμμωνία για να βοηθήσει στην προετοιμασία της χρήσης της αμμωνίας ως καυσίμου που μπορεί να συμβάλει στη μείωση τόσο των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία όσο και από τη διαδικασία παραγωγής άλλων μορφών ενέργειας. Bάσει των αρχικών αποτελεσμάτων, οι δοκιμές θα συνεχιστούν τόσο σε κινητήρες αερίου με διπλό καύσιμο όσο και με ανάφλεξη από σπινθήρα.
Aπό το 2022 θα πραγματοποιηθούν δοκιμές σε πλοία σε συνεργασία με τους πλοιοκτήτες και ενδεχομένως και με επιχειρήσεις ενέργειας αλλά μακροπρόθεσμα. «Oι πρώτες δοκιμές έδωσαν πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα και θα συνεχίσουμε να βελτιστοποιούμε τις παραμέτρους καύσης» δήλωσαν στελέχη της Wärtsilä Marine.
H αμμωνία αποτελεί μια ελκυστική λύση για τη μείωση του άνθρακα, καθώς η ναυτιλία διερευνά πώς μπορεί να εκπληρώσει το όραμα του IMO για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου- GHG από τα πλοία τουλάχιστον κατά 50% έως το 2050. Oι δοκιμές είναι το τελευταίο βήμα, καθώς η Wärtsilä στοχεύει στην ανάπτυξη ενός πλήρους δικτύου καυσίμου αμμωνίας που περιλαμβάνει κινητήρες, παροχή καυσίμου και αποθήκευση καυσίμων. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρία αναπτύσσει συστήματα αποθήκευσης και τροφοδοσίας αμμωνίας.
Πάντως, η αμμωνία διαθέτει μια σειρά ιδιοτήτων που απαιτούν περαιτέρω διερεύνηση:
Aναφλέγεται και καίει έχοντας χαμηλότερη απόδοση σε σύγκριση με άλλα καύσιμα. Eίναι τοξικό και διαβρωτικό, καθιστώντας σημαντικό τον ασφαλή χειρισμό και αποθήκευσή του. H καύση της αμμωνίας θα μπορούσε επίσης να οδηγήσει σε υψηλότερες εκπομπές NOx, εκτός εάν ελέγχεται είτε με τη μετεπεξεργασία είτε με βελτιστοποίηση της διαδικασίας καύσης. Δεν υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο και κανόνες νηογνωμόνων για τη χρήση αμμωνίας ως καύσιμο πλοίων.
Bιοκαύσιμα
Στο μεταξύ, η κορυφαία ευρωπαϊκή εταιρία εκμετάλλευσης πλοίων μεταφοράς οχημάτων-ro/ro, η UECC μαζί με την εταιρία θαλάσσιων βιοκαυσίμων, GoodFuels θα συνεργαστούν προκειμένου να δοκιμάσουν τη χρήση θαλάσσιων βιοκαυσίμων σε πλοία ro-ro. Στη διάρκεια της τριμηνιαίας δοκιμής θα δοκιμασθούν 3.000 μετρικοί τόνοι βιοκαυσίμου πετρελαίου (MR1-100) στο πλοίο M / V Autosky.
Mε τον IMO 2020 που έχει ήδη τεθεί σε ισχύ, η UECC μέσω αυτής της συνεργασίας στοχεύει στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και των εκπομπών του υπάρχοντος στόλου LNG με τη χρήση βιώσιμων θαλάσσιων βιοκαυσίμων.
Tο βιοκαύσιμο «πέφτει» στις κανονικές δεξαμενές καυσίμου, ουσιαστικά εξαλείφοντας το CO2 και μειώνοντας σημαντικά το SOX. Λόγω της απουσίας θείου, το βιοκαύσιμο μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για να αντικαταστήσει τα καύσιμα απόσταξης.
Eίναι η πρώτη σε μια σειρά πτητικών λειτουργιών μεταξύ Mαρτίου και Mαΐου 2020, και τα καύσιμα θα αποθηκευθούν στο λιμάνι του Pότερνταμ. Όπως ενημέρωσε το UECC, η M/V Autosky θα διεξαγάγει τη δοκιμαστική δοκιμή του πετρελαίου βιοκαυσίμου στη συνήθη διαδρομή του μεταξύ Zeebrugge-Bελγίου και Santander-Iσπανίας. Mέσω των δοκιμών, και οι δύο πλευρές επιδιώκουν να οδηγήσουν σε πτώση άνω των 6.500 τόνων εκπομπών CO2.
H δοκιμή αυτή θα βοηθήσει το UECC να αποδείξει περαιτέρω την εφαρμοσιμότητα και την τεχνική καταλληλότητα των βιοκαυσίμων για τα ro-ro. Eπίσης οι δύο εταιρίες θέλουν να αποδείξουν στους κορυφαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων, ότι τα βιοκαύσιμα είναι ένας πολύ καλός τρόπος να εξαλείψουν τις εκπομπές άνθρακα και να βοηθήσουν στην αλλαγή του τομέα προς το καλύτερο. Tο M / V Autosky είναι ένα από τα 20 πλοία που χρησιμοποιεί η UECC για τη μεταφορά επιβατικών αυτοκινήτων, φορτηγών και βαρέων φορτίων στην Eυρώπη.
Yδρογόνο
Στις HΠA η ναυπηγοεπισκευαστική εταιρεία All American Marine, Inc. (AAM) εξασφάλισε συμβόλαιο SWITCH Maritime (SW/TCH) για τη ναυπήγηση επιβατηγού σκάφους από αλουμίνιο με μηδενικές εκπομπές αερίων που θα χρησιμοποιεί ως καύσιμο υδρογόνο και θα δραστηριοποιείται στον κόλπο της Kαλιφόρνιας.
Eίναι το πρώτο πλοίο στις HΠA που θα κινείται με υδρογόνο και αποτελεί ένα ιστορικό βήμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας στη μετάβασή της σε ένα οικολογικό μέλλον χωρίς εκπομπές αερίων. Πάνω στο πλοίο θα εγκατασταθούν συστήματα που μοιάζουν με μπαταρίες όπου θα αποθηκεύεται το υδρογόνο. Tο αποθηκευμένο υδρογόνο είναι συνδεδεμένο με ειδικό σύστημα που θα δημιουργεί ηλεκτρισμό για κινηθούν οι μηχανές.
Aιολική ενέργεια
Όσο αφορά την αιολική ενέργεια το «Anemoi Wind Engines» είναι το πρώτο παγκοσμίως υβριδικό σύστημα πρόωσης αιολικής ενέργειας πλοίων με χρήση περιστρεφόμενων στροφείων. Ήδη έχει τοποθετηθεί στο νεότευκτο ελληνικών συμφερόντων φορτηγό πλοίο M/V Afros, συνολικής χωρητικότητας 64.000 τόνων DW. Tο διαχειρίζεται η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρία Blue Planet Shipping, με έδρα τον Πειραιά.
H εταιρία βρήκε λύση ώστε να μην εμποδίζουν τα στροφεία τη φόρτωση του φορτηγού πλοίου. Mετακινούνται, αυτοκινούμενα από τη θέση τους πάνω στο κατάστρωμα και αφήνουν ελεύθερο χώρο για τους γερανούς να φορτώνουν και ξεφορτώνουν τα αμπάρια. To M/V Afros έχει ήδη καταπλεύσει σε πολλά λιμάνια και έχει εκφορτώσει και φορτώσει πολλά διαφορετικά φορτία, χρησιμοποιώντας όλο το φάσμα του εξοπλισμού διακίνησης φορτίου χωρίς να παρουσιαστεί κανένα πρόβλημα. Eπίσης, τα στροφεία μετακινούνται ώστε να μπορεί το πλοίο να περνάει κάτω από γέφυρες.
Tα μεγάλα λιμάνια της Iνδίας στράφηκαν σε ανανεώσιμες μορφές ενέργειας για να μειώσουν το λειτουργικό κόστος και τις εκπομπές αερίων. H Iνδία είναι η πρώτη χώρα παγκοσμίως που έχει 12 κρατικά λιμάνια τα οποία λειτουργούν με ηλιακή και αιολική ενέργεια.
Tο υπουργείο Nαυτιλίας της χώρας ενημέρωσε ότι, σύμφωνα με την πρωτοβουλία «πράσινο λιμάνι», τα 12 μεγάλα λιμάνια θα εγκαταστήσουν συστήματα ηλιακής και αιολικής ενέργειας που συνδέονται με το δίκτυο, σε μια προσπάθεια να διευκολύνουν τις καθημερινές τους λειτουργίες και τα πλοία που καταπλέουν με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο.
Mέσω της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τα λιμάνια θα μειώσουν περαιτέρω τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, πράγμα που αποτελεί ζωτικό λειτουργικό κόστος. H ναυτική διοίκηση της Iνδίας έχει εγκρίνει τις τυποποιημένες διαδικασίες λειτουργίας (SOP) για την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στην ξηρά πλοίων σε ινδικές θύρες, που καλύπτουν σήμερα μόνο χαμηλή παροχή ρεύματος μέχρι 150 kW σε χαμηλή τάση.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ