Kλείνουν συμφωνίες για τη ναυπήγηση νέων πλοίων
Tεράστιο ενδιαφέρον και για τις γεωτρήσεις
Το πυρηνικό ατύχημα στη Φουκουσίμα, αναμένεται να αυξήσει τη χρήση LNG μέχρι το 2020 ανά 25 εκατ. τόνους το χρόνο παγκοσμίως, ώστε το 2020 να φτάσει τους 401 εκατ. τόνους, από 378 εκατ. τόνους που είχε προβλεφθεί αρχικά
Η μεταφορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου αποτελεί το νέο μεγάλο στοίχημα του ελληνικού εφοπλισμού, που επενδύει μαζικά όπως φαίνεται σε περίοδο κρίσης στη χρήση υγροποιημένου αερίου. Μπορεί μάλιστα η κυβέρνηση να κατήργησε το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας αναγνωρίζοντας πριν λίγες ημέρες ο Χάρης Παμπούκης ότι επρόκειτο για λάθος, οι Έλληνες εφοπλιστές όμως δεν κοιτάζουν πίσω αλλά βάζουν ρότα για νέες κατακτήσεις στην αγορά των LNG Carriers αναγνωρίζοντας τις τεράστιες δυνατότητες που έχει ο κλάδος.
Σύμφωνα με τους αναλυτές το πυρηνικό ατύχημα στη Φουκουσίμα, αναμένεται να αυξήσει τη χρήση LNG μέχρι το 2020 ανά 25 εκατ. τόνους τον χρόνο παγκοσμίως, ώστε το 2020 να φτάσει τους 401 εκατ. τόνους, από 378 εκατ. τόνους που είχε προβλεφθεί αρχικά. Το ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών δεν σταματά όμως μόνο στο υγροποιημένο φυσικό αέριο αλλά στρέφεται και στις θαλάσσιες γεωτρήσεις για πετρέλαιο. Φέτος, κατατέθηκαν παραγγελίες για τέσσερα drillships αξίας 1,8 δισ. δολαρίων, ποσό που αντιπροσωπεύει το 19% της αξίας των φετινών παραγγελιών των Ελλήνων εφοπλιστών. Τα πλοία που ναυπηγούνται είναι πολύ μεγάλα ποντοπόρα δεξαμενόπλοια, ικανά να πλεύσουν ακόμα και στις πιο δύσκολες θάλασσες, όπως τα παγωμένα νερά της Ρωσίας κοντά στην Αρκτική. Στο αντίποδα, οι Κινέζοι οι μεγάλο αντίπαλοι, έχουν μειώσει κάθετα τις επενδύσεις τους, ρίχνοντας στην αγορά μόλις 3,4 δισ. δολάρια. Τα 2,4 δισ. αφορούν νέες ναυπηγήσεις και τα 985 εκατ. δολάρια για αγορές πλοίων.
Και επειδή τίποτε δεν είναι τυχαίο, οι Έλληνες που δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης σε μία ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά είναι ο ναυτιλιακός όμιλος του Γιάννη Αγγελικούση, ο οποίος έχει σε εξέλιξη ναυπηγικό πρόγραμμα για 11 LNG carriers αξίας άνω των 2 δισ. δολαρίων. Σημαντικές κινήσεις κάνουν και η GasLog του Πήτερ Λιβανού που έχει τέσσερα υπό ναυπήγηση πλοία στη Samsung η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, ο όμιλος Τσάκου που μπήκε πρόσφατα στην αγορά με ένα πλοίο αλλά σχέδια για νέες ναυπηγήσεις αλλά και η Thenamaris του Κωνσταντίνυ Μαρτίνου που πρόσφατα συμφώνησε με τα ναυπηγεία της Samsung για την κατασκευή δύο πλοιων 160.000 κ.μ. Αλλά και ο Χάρης Βαφειάς ανήκει σε α εκείνους τους Έλληνες πλοιοκτήτες που παίρνουν θέσεις στο νέο μεγάλο στοίχημα, διαθέτοντας ισχυρούς στόλους τέτοιων πλοίων.
Η ναυτιλιακή DynagasLNG του Γιώργου Προκοπίου, υπέγραψε με τα νοτιοκορεάτικα ναυπηγεία της Hyundai Heavy Industries συμφωνία για τηναυπήγηση έως και 3 πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, τη στιγμή που ο ίδιος ελέγχει περισσότερους από 11 εκ. τόνους μεταφορικής δυναμικότητας, αφού από το 2000 ανανεώνει το στόλο του.
Ο εφοπλιστής πούλησε 50 δεξαμενόπλοια μέχρι το 2007, ενώ παράλληλα παρήγγειλε 67 καινούρια. Σημειώνεται ότι στα τέλη του προηγούμενου έτους ο στόλος του είχε μέση ηλικία μόλις 3 ετών. Όσο για την MaranGas του Γιάννη Αγγελικούση έχει κλείσει καταρχάς συμφωνία αξίας 1,6 δισ. ευρώ με τις Daewoo Shipbuilding και Hyundai HeavyIndustries για την από κοινού ναυπήγηση 8 πλοίων μεταφοράς αερίου. Όπως είναι γνωστό ο Γιάννης Αγγελικούσης είναι ο μεγαλύτερος Έλληνας εφοπλιστής, ένας από τους μεγαλύτερους του πλανήτη και ο 6ος ισχυρότερος άνδρας στην παγκόσμια ναυτιλία, σύμφωνα με το Lloyd’slist. Ελέγχει στόλο της τάξης των 100 πλοίων και περισσότερο από το 20% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας ολόκληρου του υπό ελληνική σημαία στόλου.
Κοντά σε αυτούς και ο κ.Γιώργος Οικονόμου που ήλθε σε συμφωνία με τη Daewoo για την κατασκευή 4 LNG αξίας 840 εκατομμυρίων ευρώ.
Kατά 3% το χρόνο αυξάνεται η ζήτηση
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (Liquefied Natural Gas – LNG) είναι το φυσικό αέριο που επίσης εξάγεται από τη γη αλλά υγροποιείται με ψύξη σε θερμοκρασία -160 C°. Η υγροποίηση του φυσικού αερίου διευκολύνει τη μεταφορά του με πλοία σε μεγάλες αποστάσεις. Επίσης επιτρέπει την αποθήκευσή του σε σχετικά μικρούς χώρους μια και καταλαμβάνει μόνο το 1/600 του όγκου ισοδύναμης ποσότητας αερίου σε θερμοκρασία και πίεση περιβάλλοντος.
Η ύπαρξη του επιτρέπει στις χώρες, που έχουν “αποκλεισμένα” λόγω απόστασης από τις μεγάλες αγορές αποθέματα φυσικού αερίου, να τα εκμεταλλευθούν και να κερδίσουν από αυτά, ενώ θα επιτρέψει στις χώρες που καταναλώνουν φυσικό αέριο, να διαφοροποιήσουν τις πηγές από τις οποίες το εφοδιάζονται. Η θαλάσσια μεταφορά Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου γίνεται με ειδικά διαμορφωμένα πλοία στα οποία προσαρμόζονται ειδικές συστοιχίες μεγάλων φιαλών αποθήκευσης παρόμοιες με αυτές που χρησιμοποιούν στην αυτοκίνηση. Η τεχνολογία πλοίων CNG έχει αναπτυχθεί από εταιρείες με σημαντική παράδοση στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χώρο και έχει λάβει όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις από αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς. Αναπτύχθηκε για την εξυπηρέτηση νέων αγορών όπου η προμήθεια φυσικού αερίου μέσω συμβατικών μεθόδων (αγωγοί LNG) είτε δεν είναι εφικτή είτε αντικονομική. Είναι ιδανική για απομονωμένα συστήματα φυσικού αερίου (π.χ. μεγάλα νησιά). Είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστική σε σχέση με την κατασκευή υποθαλάσσιων αγωγών και σταθμών αεριοποίησης LNG.
Τουλάχιστον 14 χώρες, όπως η Ινδονησία και η Ισημερινή Γουϊνέα, εξάγουν υγροποιημένο φυσικό αέριο, ενώ 18 χώρες το εισάγουν. Σύμφωνα με την Royal Dutch Shell, εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου, η παγκόσμια ζήτηση για φυσικό αέριο αυξάνεται κατά 2 – 3% το χρόνο, ενώ η ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο αυξάνεται κατά 7 – 10%, και αντιστοιχεί στο ένα τέταρτο του διεθνούς εμπορίου φυσικού αερίου.