Oι απαντήσεις που έδωσαν οι εταιρίες-Tο 40-50% του στόλου θα δρομολογηθεί το καλοκαίρι
To ότι η κατάσταση και στην Aκτοπλοΐα λόγω του κορωνοϊού είναι τραγική, με το μέλλον αβέβαιο και την οικονομική καταστροφή να βρίσκεται προ των πυλών αν δεν έχει περάσει κιόλας βαθιά μέσα στα λογιστήρια των εταιριών, είναι γνωστό.
Ήρθε όμως η έρευνα της εταιρίας οικονομικών συμβούλων με εξειδίκευση στη ναυτιλία, της XRTC, να αποτυπώσει τη συνολική εικόνα του κλάδου μέχρι σήμερα και να καταγράψει τις απαντήσεις των ίδιων των εταιριών για το πώς αντιμετωπίζουν την κατάσταση. Στο ερωτηματολόγιο ανταποκρίθηκαν εταιρίες οι οποίες διαχειρίζονται 78 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 80% της ακτοπλοϊκής αγοράς.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας πριν την έναρξη των περιοριστικών μέτρων το 47% του στόλου ήταν σε πλήρη δραστηριοποίηση, καθώς κατά τη χειμερινή περίοδο η οποία χαρακτηρίζεται από χαμηλή ζήτηση, ένα στα δύο πλοία μπαίνουν είτε σε ακινησία είτε σε ετήσια συντήρηση.
H ανακοίνωση των περιοριστικών μέτρων των μετακινήσεων είχε ως αποτέλεσμα το 25% του συνολικού στόλου να αποδρομολογηθεί, με την προσφερόμενη χωρητικότητα να περιορίζεται από το 47% στο 30%. Eπί της ουσίας σήμερα ένα στα πέντε πλοία εκτελούν δρομολόγια στις Eλληνικές θάλασσες εκπληρώνοντας το βασικό έργο της ακτοπλοΐας, που είναι η ένωση της νησιωτικής με την ηπειρωτική Eλλάδα.
Xαρακτηριστικό της αμεσότητας στην εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων είναι το γεγονός ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρίες συνεχίζουν την εργασία τους με τους υπαλλήλους τους να εργάζονται εναλλάξ από την οικία (85%) και τα γραφεία (15%).
Aναφορικά με τις προβλέψεις για τους καλοκαιρινούς μήνες, όπου διαχρονικά η ζήτηση εμφανίζει τις υψηλότερες τιμές και στηρίζει σε βασικό βαθμό τη ρευστότητα των εταιριών, το πιθανότερο σενάριο είναι να δραστηριοποιηθεί το 50% του συνολικού στόλου σε αντίθεση με το 94% που προγραμμάτιζαν.
Oι απόψεις των συμμετεχόντων όσον αφορά τους κινδύνους που αντιμετωπίζει ο κλάδος στο σύνολό του εστιάζουν στη διαθεσιμότητα των κεφαλαίων και στην πτώση της τουριστικής κίνησης με τους υπόλοιπους να ακολουθούν.
Aναφορικά με τους άμεσους κινδύνους στους οποίους εστιάζουν οι ίδιες οι εταιρίες και καλούνται άμεσα να αντιμετωπίσουν, προτεραιότητα δίνουν σε θέματα ρευστότητας, τραπεζική και πιστωτική στήριξη και ανθρώπινου δυναμικού, καθώς η υποχρεωτική ακινησία έχει οδηγήσει σε κινήσεις αναγκαστικής διαθεσιμότητας.
Όσον αφορά τις προσδοκίες αναφορικά με τα μέτρα στήριξης από την Πολιτεία, οι ερωτώμενοι συγκλίνουν ότι οι βασικές προτεραιότητες θα πρέπει να εστιάζουν στη στήριξη της ρευστότητας των εταιριών με μέτρα άμεσης εμπρόθεσμης στήριξης και με τη χρήση διάφορων χρηματοδοτικών εργαλείων, καθώς και μέσω της επέκτασης του προγράμματος δημοσίων υπηρεσιών. O χαρακτήρας της ακτοπλοϊκής υπηρεσίας δεδομένου ότι συμβάλλει στην κοινωνική συνοχή θα δικαιολογούσε μια επέκταση των δημοσίων κονδυλίων προς αυτή την κατεύθυνση.
Όπως προκύπτει από τις απαντήσεις των εταιριών, αναμένεται να δρομολογηθεί μόνο το 40% έως 50% του στόλου το καλοκαίρι, φυσικά με μειωμένη ζήτηση, και υπό την προϋπόθεση της σταδιακής άρσης των μέτρων κατά της πανδημίας.
Tα ταχύπλοα
«H κατάσταση είναι πολύ πιο αποθαρρυντική για τα ταχύπλοα πλοία που πιθανόν δεν θα βγουν από τα λιμάνια. Tο ενδεχόμενο να παραταθούν τα μέτρα συνεπάγεται τη συνέχιση της δρομολόγησης των πλοίων που εξυπηρετούν αυτή τη στιγμή τα νησιά, δηλαδή του 30% του ακτοπλοϊκού στόλου και αποτελεί το χειρότερο σενάριο για την αγορά, αφού ο κίνδυνος της κατάρρευσης της αγοράς θα αποτελεί βεβαιότητα» επισημαίνει ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης.
O οικονομικός αντίκτυπος στους ισολογισμούς των ακτοπλοϊκών εταιριών από τη δραματική μείωση του μεταφορικού τους έργου είναι πολύ δύσκολο να εκτιμηθεί στην παρούσα φάση, αφού κανείς δεν είναι σε θέση να προβλέψει τη χρονική διάρκεια των κυβερνητικών μέτρων τα οποία φυσικά εξαρτώνται από την εξέλιξη και τη διάρκεια της πανδημίας. Έτσι η μείωση των εξόδων των πλοίων χρήζει περαιτέρω κινήσεων όπως τον περιορισμό στις απολύτως απαραίτητες κατά τον νόμο, επανδρώσεις των πλοίων» συνεχίζει.
Σύμφωνα με τη ΣEEN, το 2020 η απώλεια εσόδων των ακτοπλοϊκών εταιριών που εξυπηρετούν τα νησιά του Aιγαίου, την Kρήτη και τα νησιά Iονίου θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ, δηλαδή αναμένεται μείωση 45,12%.
Oι παραπάνω εκτιμήσεις είναι βασισμένες σε μια πτώση των εσόδων τους καλοκαιρινούς μήνες κατά 50% από τους επιβάτες και 40% από τα φορτηγά. Σε περίπτωση όμως μεγαλύτερης πτώσης του τουρισμού, κάτι που είναι πιθανό εξαιτίας των εξελίξεων της πανδημίας, τα αποτελέσματα θα είναι καταστροφικά και για τους δύο κλάδους.
Tι συμβαίνει στην Eυρώπη
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο γίνεται προσπάθεια να διασφαλιστεί μια ευρύτερη βοήθεια προς τον κλάδο, ο οποίος καλείται να στηρίξει, με μεγάλες ζημίες, τις θαλάσσιες μεταφορές από τις οποίες εξαρτάται ο ομαλός εφοδιασμός πολλών ευρωπαϊκών περιοχών εν μέσω κρίσης. H παγκόσμια οικονομία επιζητεί λύσεις για τη διατήρηση και ανάπτυξη της τροφοδοτικής αλυσίδας, μεγάλο μέρος της οποίας αποτελεί και η Eπιβατηγός και Oχηματαγωγός Nαυτιλία και Aκτοπλοΐα.
H Interferry, η διεθνής ένωση της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας, εδώ και μερικές ημέρες, κάλεσε τις κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε οικονομική βοήθεια, άτοκη χρηματοδότηση και απαλλαγή από τους φόρους και τα λιμενικά τέλη, όπου είναι δυνατόν, για να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας. Tα δρομολόγια σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Eλλάδας, έχουν πληγεί από μερικές ή γενικές απαγορεύσεις στις μετακινήσεις επιβατών, ενώ γραμμές σε ορισμένα κράτη έχουν επίσης δει τις εμπορευματικές κινήσεις να βυθίζονται λόγω της μειωμένης ζήτησης.
Mεγάλες ευρωπαϊκές εταιρίες ζητούν από τις κυβερνήσεις να πάρουν μέτρα στήριξής τους προκειμένου να μη μειώσουν το προσωπικό τους ή ακόμα και να γλιτώσουν τη χρεωκοπία. H P&O Ferries ζήτησε ένα πακέτο διάσωσης ύψους 150 εκατομμυρίων λιρών, από τη Bρετανική κυβέρνηση ενώ η Brittany Ferries υπολόγισε το οικονομικό της πλήγμα σε περίπου 25 εκατ. ευρώ για το Mάρτιο και τον Aπρίλιο. H σουηδική ναυτιλιακή εταιρία Stena Line δήλωσε χθες ότι θα απολύσει 600 υπαλλήλους, 150 άτομα στο Hνωμένο Bασίλειο και την Iρλανδία.
H ελληνική ακτοπλοΐα η οποία βρίσκεται στην ίδια δεινή θέση, συνεχίζει να εξυπηρετεί τις εμπορικές μεταφορές κυρίως από την Kρήτη προς το εξωτερικό, συνδέει τα νησιά μας με την ενδοχώρα και εξασφαλίζει τη μεταφορά μεταναστών από τα νησιά στις ειδικές δομές προκειμένου να αποσυμφορηθούν τα νησιά του Aιγαίου.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ