Η Cosco και οι απώλειες από την κρουαζιέρα
Οι «ενστάσεις» για την κατασκευή της νέας προβλήτας, ο Περιφερειάρχης, ο Συνήγορος του Πολίτη και η τοποθέτηση του υπουργού Ναυτιλίας και του ΟΛΠ
Ήταν χύμα ήρθαν και τσουβαλάτα στην ΟΛΠ ΑΕ όσον αφορά το θέμα της κρουαζιέρας. Η χρονιά θεωρείται χαμένη από τους ειδήμονες, οι εταιρείες-κολοσσοί πάνε όλο και πιο πίσω την έναρξη των κρουαζιέρων έχοντας φθάσει ήδη στον Σεπτέμβριο υπό προϋποθέσεις και μάλιστα από την Καραϊβική και όχι από τη Μεσόγειο και οι ζημιές είναι τεράστιες. Από την κατάσταση αυτή πλήττονται και τα λιμάνια κρουαζιέρας όπως ο Πειραιάς.
Μόνο η ελληνική οικονομία μέσα σε τρεις μήνες είχε απώλειες από την κρουαζιέρα ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ ενώ χάθηκαν 1.500 θέσεις εργασίας.
Στο λιμάνι του Πειραιά η απώλεια εσόδων από την κρουαζιέρα θα είναι σημαντική αφού δεν αναμένεται, υπό τις υφισταμένες συνθήκες, να καταπλεύσει κανένα κρουαζιερόπλοιο το 2020. “Δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι. Καθόμαστε και περιμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση” επεσήμαναν κύκλοι του λιμανιού στη “D”, καθώς ο ΟΛΠ ανέμενε πάνω από 800 προσεγγίσεις πλοίων μέσα στο 2020.
Για να έχει κάποιος μία εικόνα των χαμένων εσόδων για τη χώρα από την κρουαζιέρα θα πρέπει να δει την έρευνα της Τράπεζας της Ελλάδος για το 2019 όταν οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 14,3% σε σύγκριση με το 2018 και ανήλθαν στα 556 εκατ. ευρώ.
Το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας είναι αυτό του Πειραιά, με συμμετοχή 42,9% επί του συνόλου. Σε επίπεδο εταιρίας, ο ΟΛΠ είχε πέρυσι έσοδα από την κρουαζιέρα ύψους 12 εκ. ευρώ.
“Το 2020 είναι χαμένο. Το 2021 χλωμό. Πιστεύουμε ότι από το 2022 θα εισέλθει σε κάποιας μορφής κανονικότητα η παγκόσμια αγορά της κρουαζιέρας και θα χρειαστούν τέσσερα χρόνια, χωρίς απρόοπτα, για να ξαναβρεί τους κανονικούς της ρυθμούς” επεσήμανε στη “D” διεθνές υψηλόβαθμο στέλεχος του κλάδου και προσέθεσε: “Ό,τι άλλο ακούτε για ανάκαμψη νωρίτερα είναι για ψυχολογικούς κυρίως λόγους. Για να μην καταρρεύσουν, άμεσα, όλα σαν χάρτινος πύργος”.
Την ίδια ώρα βρίσκεται σε εξέλιξη ένας ακήρυχτος πόλεμος όσο αφορά την κατασκευή της νέας προβλήτας για κρουαζιερόπλοια
Πρώτος βγήκε ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης ο οποίος με επιστολή του προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και προς το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αφού αναφέρει ότι το έργο διαθέτει όλες τις αναγκαίες αποφάσεις και εγκρίσεις, ρωτά εάν μπορούν να σταματήσουν τα έργα ώστε να περάσει από το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής η μελέτη ανανέωσης των περιβαλλοντικών όρων που υποβλήθηκε από την ΟΛΠ ΑΕ για το σύνολο των έργων που θα γίνουν στο λιμάνι. Η πανδημία απέτρεψε την εισαγωγή της μελέτης στο συμβούλιο όλο αυτόν τον καιρό.
Ακολούθησε με έγγραφό του ο Συνήγορος του Πολίτη το οποίο εστάλη στα αρμόδια υπουργεία, την Περιφέρεια Αττικής, τους Δήμους του ευρύτερου Πειραιά. Μεταξύ άλλων επισημαίνει ότι « η έναρξη των έργων επέκτασης του επιβατικού λιμένα [Νότια πλευρά – α’ φάση] στον Πειραιά είναι τουλάχιστον, αμφίβολης νομιμότητας. Θα πρέπει να σταθμιστεί η αναβολή κάθε περαιτέρω παρέμβασης έως την έγκριση της ΣΜΠΕ και της νέας ΑΕΠΟ, λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των φορέων, ιδίως της τοπικής αυτοδιοίκησης και διασφαλίζοντας στον μέγιστο βαθμό την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας.
Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗ
Στην εξίσωση μπήκε και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης ο οποίος σε επιστολή – απάντηση προς τον Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργο Πατούλη αναφέρει: «Το συγκεκριμένο έργο πραγματοποιείται έχοντας όλες τις αναγκαίες αποφάσεις και εγκρίσεις που απαιτούνται» σημειώνοντας ότι και ο ίδιος ο κ. Πατούλης, αναγνωρίζει, καθώς συμπεριέλαβε στην επιστολή του (28/4/2020), τις σχετικές αποφάσεις.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πρόσθεσε ότι είναι διαθέσιμος προκειμένου να οριστεί συνάντηση κατά την οποία θα συζητηθούν όλα τα θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη της Αττικής και την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της.
Ο ΟΛΠ
Από την πλευρά του ο ΟΛΠ αφού υπογραμμίζει ότι το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μία από τις αιχμές του δόρατος για την ανάπτυξη του λιμένος και μάλιστα σε έναν από τους τομείς που πλήττεται καίρια από την πανδημία προσθέτει ότι “προχωράει το μεγάλο έργο της επέκτασης του Σταθμού Κρουαζιέρας, με τη συγχρηματοδότηση του ΠΕΠ Αττικής, συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ”.
Οι εργασίες εκτέλεσης του έργου Επέκτασης Επιβατικού Λιμένα (Νότια Ζώνη – Φάση Α’) έχουν ξεκινήσει επίσημα από τις 21/2/2020 μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τον ανάδοχο του έργου και τη λήψη των απαιτούμενων αδειών. Πρόκειται για ένα υποχρεωτικό έργο που προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και Ελληνικού Δημοσίου (ν.4404/2016).
Ακολούθησε ένα χρονικό διάστημα περίπου 45 ημερών για την ενημέρωση των Αρχών (Λιμεναρχείο, Υδρογραφική Υπηρεσία, Υπηρεσία Φάρων) για την έναρξη του έργου και τη λήψη των απαραίτητων αδειών που αφορούσαν στην απόρριψη των βυθοκορημάτων με βάση την υφιστάμενη περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου καθώς και τη φωτοσήμανση του έργου στην περίμετρό του για λόγους ασφάλειας ναυσιπλοΐας λαμβάνοντας υπόψη και την εγγύτητά του στην είσοδο του κεντρικού Λιμένα.
Με την ολοκλήρωση των παραπάνω, το έργο ξεκίνησε και ουσιαστικά στις 4 Απριλίου 2020, με τη διενέργεια των εργασιών υποθαλάσσιων εκσκαφών οι οποίες αφορούν στην περίμετρο των μελλοντικών κρηπιδωμάτων. Οι εργασίες διακόπηκαν προσωρινά λόγω του Πάσχα και των δυσμενών καιρικών συνθηκών στην περιοχή. Μετά το πέρας των διακοπών του Πάσχα ξεκίνησαν ξανά και συνεχίζονται ομαλά και με γρηγορότερους ρυθμούς.
Στόχος είναι η επιτάχυνση των εργασιών ώστε πριν το πέρας του καλοκαιριού να έχει ολοκληρωθεί τμήμα του έργου ικανό για την επίτευξη της ασφάλειάς του έναντι των τυχόν δυσμενών καιρικών συνθηκών της χειμερινής περιόδου που θα ακολουθήσει.
ΤΟ ΕΒΕΠ
Στην συζήτηση «παρενέβη» και το ΕΒΕΠ, με τον πρόεδρό του Βας. Κορκίδη να δηλώνει ότι «είναι απαραίτητη μια κοινή γραμμή πλεύσης, ώστε οι επενδύσεις της ΟΛΠ-Cosco να διατηρήσουν τη βιωσιμότητά τους, αλλά και οι ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις να έχουν ‘ανοιχτή πρόσβαση’ στην αποκλειστική δραστηριότητά τους».
Πτώση και στη διακίνηση εμπορευμάτων
Στο μεταξύ η πανδημία έπληξε και το εμπορικό κομμάτι του λιμανιού του Πειραιά. Για πρώτη φορά οι Κινέζοι είδαν να μειώνεται η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων κατά 2,4%.
Τα στοιχεία αφορούν τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά- ΣΕΠ θυγατρική της Cosco Shipping Ports η οποία διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Το α’ τρίμηνο του 2019 διακινήθηκαν 1.246.007 εμπορευματοκιβώτια και το 2020 1.215/875.
Τον Μάρτιο ειδικά η δραστηριότητα στο εμπορικό λιμάνι μειώθηκε κατά 15,4% ήταν στα 378.000 “κουτιά” σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα.
Πριν από το ξέσπασμα του ιού στην Ευρώπη, ήτοι το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου ο Πειραιάς είχε άνοδο κατά 4,8%.
Το 2019 ο Πειραιάς ήταν πρώτο λιμάνι της Μεσογείου και τέταρτο στην Ευρώπη με πάνω από πέντε εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια μετά το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο.
Νότα αισιοδοξίας όμως έδωσε η MSC-Mediterranean Shipping Company, Geneva, SA ένας από τους παίκτες κλειδιά στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι ενισχύει την παρουσία της στο λιμάνι του Πειραιά με την σταδιακή ένταξη πλοίων χωρητικότητας πλέον των 19.000 TEU σε αντικατάσταση των πλοίων χωρητικότητας 13.500 – 16.000 TEU που μέχρι και σήμερα πραγματοποιούσαν τα δρομολόγια αυτά στην τακτική γραμμή TIGER που συνδέει με απευθείας δρομολόγια τις αγορές της Κίνας και της Νοτιοανατολικής Ασίας με το λιμάνι του Πειραιά, εξυπηρετώντας το φορτίο εισαγωγής, ενώ στο δρομολόγιο επιστροφής εξυπηρετεί το φορτίο εξαγωγής με επιπλέον απευθείας προσεγγίσεις στα λιμάνια KING ABDULLAH της Σαουδικής Αραβίας, JEBEL ALI των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και στα λιμάνια Νοτιοανατολικής Ασίας και Κίνας.
Σύμφωνα με την MSC ” η επιπλέον αυτή χωρητικότητα κρίθηκε αναγκαία για να εξυπηρετήσει τις αυξημένες ανάγκες διακίνησης φορτίων προς και από την Ελληνική αγορά και τις βασικές αγορές της Ανατολικής Μεσογείου στην μετά COVID 19 εποχή με την σταδιακή επιστροφή στην επιχειρηματική κανονικότητα”.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ