Όσο μεγαλύτερος είναι ο στόλος, τόσο υψηλότερες οι τιμές των ναύλων
«Το μέγεθος μετράει», συνηθίζουν να λένε οι Αμερικανοί. Το «δόγμα» αυτό φαίνεται πως βρίσκει εφαρμογή και στη ναυτιλία, όπως προκύπτει από έρευνα (εστιασμένη στη σχέση μεταξύ μεγέθους στόλου και θαλάσσιου εμπορίου) την οποία πραγματοποίησε η διεθνής εταιρία ελεγκτών, λογιστών και συμβούλων Moore Global μέσω του Moore Maritime Index.
Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με την έρευνα, όσο μεγαλύτερο στόλο διαχειρίζεται μια ναυτιλιακή εταιρία, τόσο μεγαλύτερα έσοδα τείνει να έχει σε σχέση με τις ανταγωνίστριές της με μικρότερους στόλους. Όχι μόνο επειδή αυτές οι ναυτιλιακές που διατηρούν μεγαλύτερους στόλους τείνουν να έχουν και νεότερα πλοία, αλλά επειδή, καθώς φαίνεται, αποτελούν “size counts” και για τους ναυλωτές, οι οποίοι τείνουν να αισθάνονται ασφαλέστεροι όταν συνεργάζονται με τέτοιες εταιρίες.
Τι δείχνει
Στην έρευνα, συμμετείχαν 150 ναυτιλιακές εταιρίες με στόλο 1.500 πλοίων συνολικά που είναι πελάτες της Moore Global. Η έρευνα επικεντρώθηκε σε φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια και καταδεικνύει τη σχέση του μεγέθους ενός στόλου με τη διαχείρισή του. Από τη μελέτη των στοιχείων της, εξάγονται συνοπτικά τα εξής συμπεράσματα:
• Ναυτιλιακές διαχειρίστριες εταιρίες με μεγάλους στόλους τείνουν να διαχειρίζονται νεότερα πλοία.
• Η κατά μέσο όρο χωρητικότητα είναι μεγαλύτερη σε στόλους άνω των 20 πλοίων.
• Μεγαλύτεροι στόλοι πετυχαίνουν υψηλότερες κατά μέσο όρο ημερήσιες τιμές ναύλων.
• Δεν είναι θέσφατο ότι τα λειτουργικά έξοδα μειώνονται όσο αυξάνει το μέγεθος του στόλου. Σε κάποιες κατηγορίες υπάρχουν ενδείξεις.
Η ηλικία και η χωρητικότητα
Το πρώτο συμπέρασμα της έρευνας της Moore Global, αφορά το μέγεθος του στόλου με την ηλικία του. Εταιρίες με μεγάλους στόλους τείνουν να διαχειρίζονται νεότερης ηλικίας πλοία.
Εταιρίες με στόλο: πάνω από 20 πλοία έχουν μέσο όρο ηλικίας τα 7,6 έτη
• από 1-5 πλοία ο μέσος όρος είναι τα 9,87 έτη
• από 6-10 τα 10,3
• από 11-20 τα 10,2 έτη.
Για το μέγεθος σε συνδυασμό με τη χωρητικότητα, από την έρευνα προκύπτει ότι εταιρίες με στόλο μέχρι 20 πλοία έχουν μία κατά μέσο όρο χωρητικότητα 60.000-70.0000 τόνων dw.
Όμως εάν έχουν πάνω από 20 πλοία τότε ο μ.ο. χωρητικότητας εκτοξεύεται στους 105.000 τόνους.
Αναλυτικά από 1-5 πλοία, μ.ο. χωρητικότητας 62.737 τόνοι.
• Aπό 6-10 πλοία, μ.ο. 62.156 τόνοι
• από 11-20, ο μ.ο. είναι 69.630 τόνοι
• πάνω από 20, μ.ο. 105.063 τόνοι
Φορτηγός ναυτιλία
Ο μέσος όρος των ναύλων στη φορτηγό ναυτιλία αυξάνει όσο αυξάνει και ο αριθμός πλοίων.
Στόλοι με έως και 20 πλοία έχουν μ.ο. ημερήσιου ναύλου 9.700-10.800 δολάρια. Με περισσότερα από 20 πλοία ο ημερήσιος ναύλος κυμαίνεται στις 12.347 δολάρια. Τα ημερήσια λειτουργικά έξοδα μειώνονται όσο μεγαλώνει ο στόλος. Εταιρίες με 11-20 πλοία έχουν μ.ο. 5.062 δολάρια ημερήσια λειτουργικά έξοδα ανά πλοίο. Με πάνω από 20 πλοία το κόστος ανεβαίνει λίγο και φθάνει τα 5.836 δολάρια. Με 1-5 πλοία φθάνει τα 6.062 δολάρια. Με 6-10 τα 5.637 δολάρια.
Το υψηλότερο λειτουργικό κόστος έχουν οι εταιρίες με στόλους έως πέντε πλοία με το μισθολογικό των πληρωμάτων να αποτελεί το μεγαλύτερο έξοδο.
Εταιρίες με στόλο 6-10 πλοίων έχουν το μικρότερο μ.ο. ναύλων, αλλά και το μικρότερο λειτουργικό κόστος. Στόλοι με περισσότερα από 20 πλοία έχουν μεγαλύτερα έσοδα από ναύλα και μ.ο. 10.849 δολάρια, αλλά και χαμηλά κόστη επισκευών και ασφάλισης.
Δεξαμενόπλοια
Ο μέσος όρος των ναύλων στα δεξαμενόπλοια κυμαίνεται μεταξύ 8.700- 13.600 δολαρίων.
Τα χαμηλότερα ημερήσια έσοδα κατά μ.ο. έχουν εταιρίες με στόλο από 6-10 πλοία και φθάνουν τα 8.766 δολάρια.
Το υψηλότερα έσοδα από ναύλα έχουν οι εταιρίες με στόλους άνω των 20 πλοίων και ανέρχονται στα 13.557 δολάρια.
Εταιρίες με περισσότερα από 20 πλοία έχουν και τα μεγαλύτερα ημερήσια λειτουργικά έξοδα που φθάνουν κατά μέσο τα 7.236 δολάρια. Οι στόλοι με 11-20 πλοία πετυχαίνουν την καλύτερη οικονομική απόδοση-συνδυασμό μεταξύ ναύλων και λειτουργικών εξόδων.
MOORE GLOBAL
«Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ»
Η εταιρία που έφερε τα λογιστικά στην Ελλάδα
Η εταιρία άλλαξε -πέρσι- την εταιρική της ονομασία. Έγινε γνωστή ως Moore Stephens International και μετονομάστηκε σε Moore Global. Κατ’ επέκταση, το γραφείο του Πειραιά μετονομάστηκε σε Moore Greece.
Απασχολεί περισσότερους από 30.000 εργαζόμενους σε πάνω από 260 ανεξάρτητες εταιρίες σε 110 χώρες, οι οποίες συνεργάζονται μεταξύ τους ώστε να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες των πελατών μας σε τοπικό, εθνικό ή διεθνές επίπεδο.
Η εταιρία στον Πειραιά εγκαταστάθηκε το 1963 από τον Κύπριο Δαμιανό Κωνσταντίνου. Ήταν η πρώτη διεθνής ανεξάρτητη πιστοποιημένη εταιρία ορκωτών λογιστών στην Ελλάδα. Την εποχή εκείνη έννοιες όπως «ισολογισμός», «έλεγχος» ή ακόμα και λογιστικά ήταν πολύ προχωρημένες. Ήταν η εποχή που γράφονταν τα «βερεσέδια» σε πακέτα από τσιγάρα. Τότε που άρχισαν σιγά-σιγά να έρχονται στην Ελλάδα οι Έλληνες πλοιοκτήτες από Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη.
Ως πρωτοπόρος εταιρία και έχοντας «προίκα» κάποιους πελάτες από το γραφείο του Λονδίνου, η Moore Greece βοήθησε σχεδόν όλες τις ναυτιλιακές να οργανωθούν σωστά και ως εκ τούτου έγινε η μεγαλύτερη στον χώρο της.
Όπως λένε τα στελέχη της «η συνταγή της επιτυχίας ήταν οι άριστες γνώσεις σε συνδυασμό με την ανθρώπινη επαφή και βαθιά κατανόηση των πραγματικών προβλημάτων της ναυτιλίας» και προσθέτουν: «Με έδρα τον Πειραιά, την καρδιά της παγκόσμιας ναυτιλίας, καθώς σχεδόν το 20% του παγκόσμιου στόλου βρίσκεται σε ελληνικά χέρια, και με τους πρώτους πελάτες της να προέρχονται από το χώρο της ναυτιλίας, η Moore Greece, 56 χρόνια μετά, δεν παύει να εξελίσσεται».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ