Σήμα κινδύνου εκπέμπει η παγκόσμια ναυτιλία, η οποία προειδοποιεί για τους κινδύνους που ελλοχεύουν για το διεθνές εμπόριο από την κρίση που προκαλεί η πανδημία.
Μάλιστα, λόγω του κορωνοϊού, έως και 400.000 ναυτικοί βρίσκονται εγκλωβισμένοι είτε στη θάλασσα, είτε στα σπίτια τους εξαιτίας ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν για να αντιμετωπιστεί η πανδημία.
Την περασμένη εβδομάδα, γερμανικών συμφερόντων τάνκερ, αρνήθηκε να αποπλεύσει αν δεν άλλαζε το πλήρωμα, εν μέσω ανησυχιών για θέματα ασφάλειας, σημειώνουν στελέχη του κλάδου και εκπρόσωποι εργαζομένων, μεταδίδουν οι Financial Times.
Ο φόβος είναι ότι θα υπάρξουν και άλλα τέτοια περιστατικά τις επόμενες ημέρες οπότε αναμένεται να λήξουν έκτακτες επεκτάσεις που έγιναν στα συμβόλαια πληρωμάτων μετά την επιβολή περιοριστικών μέτρων.
Πολλά πληρώματα δουλεύουν πολλούς μήνες πάνω από τα συμβόλαιά τους, σε χρόνους που υπερβαίνουν το μέγιστο όριο που έχει οριστεί και εφοπλιστές, σωματεία και κυβερνήτες θέτουν θέματα ασφαλείας. «Είναι ωρολογιακή βόμβα», δηλώνει ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του International Chamber of Shipping. «Δεν μπορείς να βάλεις τον κόσμο να δουλεύει επ’ άπειρον. Κάποιοι βρίσκονται στα πλοία πάνω από ένα χρόνο. Όσο περισσότερο συνεχίζεται το πρόβλημα, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα».
Η ομαλή λειτουργία απειλείται από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, οι οποία δεν επιτρέπουν στα πληρώματα να ξεμπαρκάρουν και να επιστρέψουν στις χώρες τους ή να ταξιδέψουν σε ένα λιμάνι που βρίσκεται πλοίο το οποίο ψάχνει νέο πλήρωμα. Πολλές ναυτιλιακές παλεύουν για να εξασφαλίσουν τις απαραίτητες βίζες, ενώ η μείωση των πτήσεων αυξάνει τα προβλήματα.
Σημειώνεται ότι οι ναυτικοί οι οποίοι επηρεάζονται, αντιστοιχούν σε πάνω από το 1/5 του 1,8 εκατομμυρίων ναυτικών που επανδρώνουν τα 96.000 εμπορικά πλοία ανά τον κόσμο.
Τον περασμένο μήνα ο International Maritime Organisation εξέδωσε ένα 12σελιδο πρωτόκολλο για ασφαλείς αλλαγές πληρωμάτων, ωστόσο, οι κυβερνήσεις καθυστερούν στην εφαρμογή του και ο αριθμός των εγκλωβισμένων ναυτικών στην θάλασσα αυξάνει κάθε εβδομάδα.
Η ναυτιλία τώρα καλεί τις κυβερνήσεις να δημιουργήσουν «ασφαλείς διαδρόμους» που θα επιτρέπουν την ελεύθερη μετακίνηση σε 1,5 εκατομμύρια ναυτικούς. Αυτοί περιλαμβάνουν τον ορισμό των ναυτικών ως «κρίσιμους εργαζόμενους» που μπορούν να ταξιδέψουν χωρίς περιορισμούς όταν ξεμπαρκάρουν ή ταξιδεύουν για να επανδρώσουν ένα πλοίο, δημιουργία ασφαλών χώρων στα αεροδρόμια και την αποδοχή του ναυτικού φυλλαδίου ως απόδειξη ταυτότητας.