Παναγιώτης Τσάκος: Αγώνας του Ομίλου για τη στήριξη των ναυτικών
Κάπου στην Καραϊβική, ένα γιγαντιαίο πλοίο του ομίλου Τσάκου, σημαίνει τη μπουρού του. Στη γέφυρα, οι ναυτικοί του φωνάζουν με απόγνωση: «Βοηθήστε μας να επιστρέψουμε στα σπίτια μας»! Η εικόνα μεταδίδεται ζωντανά στα κεντρικά του ομίλου, στο Μέγαρο Μακεδονία, στην Αθήνα. Ο ιδρυτής του ομίλου, καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, παρακολουθεί συγκινημένος, μαζί με τον έτερο ισχυρό άνδρα του ομίλου, τον γιο του, Νίκο και τους προσκεκλημένους τους.
Στα 50 χρόνια του ομίλου που δημιούργησε, ο καπετάν Παναγιώτης, επέλεξε να μη γίνουν εορτασμοί. Θεωρεί εαυτόν «σάρκα από τη σάρκα τους και αίμα από το αίμα» των ναυτικών. Πονά πραγματικά, γνωρίζοντας ότι οι ναυτικοί είναι μήνες ατέλειωτους μέσα στα καράβια και άλλοι συνάδελφοί τους, δεν μπορούν να μπαρκάρουν, αφού είναι αδύνατες οι αλλαγές πληρωμάτων. Οι κίνδυνοι, είναι τεράστιοι. Με τα πληρώματα να ξεπερνούν τα όρια των φυσιολογικών και ψυχολογικών αντοχών τους, προκύπτουν ζητήματα ασφαλείας στη ναυσιπλοΐα, ενώ για τους ναυτικούς που δεν τους επιτρέπεται να μπαρκάρουν, η επιβίωση είναι πλέον εξίσωση αδύνατη να λυθεί. Σε αυτό τον «αγώνα» επιστροφής στην κανονικότητα λοιπόν, ένας από τους κορυφαίους ναυτιλιακούς ομίλους του πλανήτη δεν θα μπορούσε παρά να είναι μπροστάρης…
Οι κίνδυνοι
Περίπου 200.000 ναυτικοί είναι εγκλωβισμένοι επί μήνες στα πλοία και άλλοι τόσοι περιμένουν στη στεριά να πιάσουν δουλειά αντιμετωπίζοντας σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Άνθρωποι που είναι εργαζόμενοι – κλειδιά για την ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία και αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα στη ναυτολόγησή τους και στον επαναπατρισμό τους. Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος ζήτησε να ενώσουμε όλοι τις φωνές μας με αυτές των ναυτικών.
«Είμαι σίγουρος», είπε, «ότι θα συνταχθείτε μαζί μου στο κάλεσμα σε μία κοινή προσπάθεια με κυβερνήσεις, με Αρχές, με παράγοντες ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι με την άδικη από μέρους τους μεταχείριση των ναυτικών όχι μόνο πλήττουν μία κατηγορία συνανθρώπων μας που επιτελούν ένα λειτούργημα μοναδικό στον κόσμο, αλλά υποσκάπτουν τα ίδια θεμέλια των κοινωνιών τους. Έχουμε δρόμο πολύ να διανύσουμε. Ακούστε τη φωνή των ναυτικών που γίνεται φωνή όλων μας».
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος ζήτησε να «στηρίξουμε τους ναυτικούς που περνάνε δύσκολα. Προς τιμή της η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα εγκαίρως ύψωσε τη φωνή της για τους κινδύνους που ελλοχεύουν με το ξέσπασμα της πανδημίας. Διεθνείς κυβερνητικοί και μη οργανισμοί, μεταξύ των οποίων και η Ένωση μας στην Ελλάδα, ανέδειξαν την αδυναμία αλλαγής των πληρωμάτων». Όμως, όσο οι έμπειροι αξιωματικοί του ομίλου προειδοποιούσαν για τα ζητήματα ασφαλείας που προκαλεί η εξουθένωση των πληρωμάτων που δεν αλλάζονται στα πλοία, ο κ. Τσάκος έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για ένα άλλο σημαντικό ζήτημα.
«Μια άλλη εξίσου σοβαρή πλευρά του προβλήματος που αντιμετωπίζουμε είναι ο κίνδυνος να αποθαρρυνθούν οι νέοι, βλέποντας τον απάνθρωπο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι ναυτικοί μας μέσα σε αυτή την κρίση. Οι νέοι μας, που τόσα πολλά χρόνια προσπαθούμε να τους φέρουμε στη θάλασσα και να την αγαπήσουν, θα χάσουν το κουράγιο τους βλέποντας αυτή τη συμπεριφορά», είπε και συνέχισε: «Οι ναυτικοί μας είναι αυτοί που κρατάνε τη ναυτιλία όρθια.
Ευχόμαστε να μην αρχίσει το ξήλωμα αυτού του ιστού στο παγκόσμιο εμπόριο και την παγκόσμια οικονομία. Αν γίνει αυτό τα φορτία θα πάψουν να μεταφέρονται, οι πρώτες ύλες δεν θα επαρκούν, οι βιομηχανίες θα κλείσουν, οι θέσεις εργασίας θα συνεχίσουν να χάνονται και όλα αυτά επειδή οι κυβερνήσεις ολιγωρούν να πάρουν μέτρα που θα διευκολύνουν την κίνηση των ναυτικών από και προς τα πλοία, εξασφαλίζοντας την ομαλή ροή του παγκόσμιου εμπορίου και την ευδαιμονία των λαών”.
Ίσα δικαιώματα
Στην εκδήλωση που έγινε στο Μέγαρο «Μακεδονία», λίγο πριν ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος υψώσει το ποτήρι του κάνοντας πρόποση «στη ναυτοσύνη», εξήγησε ότι «οι αεροπορικές έχουν προβλήματα, παρά τις διευκολύνσεις που δέχθηκαν. Η ναυτιλία, λύνει τα προβλήματα μόνη της». Και αφού εξήγησε πώς ο όμιλος επιχειρεί να λύσει τα ζητήματα επαναπατρισμού των ναυτικών της με τράνζιτ στην Ελλάδα, ο γενικός διευθυντής του ομίλου, Χάρης Χατζημιχαήλ, τόνισε ότι «είναι ένα ζήτημα που δεν μπορούμε να επιλύσουμε χωρίς την ουσιαστική συνδρομή των εθνικών κυβερνήσεων παγκοσμίως.
Ο Όμιλος Τσάκου κάνει ό,τι μπορεί, ο καπετάν Παναγιώτης και ο Νίκος Τσάκος. Χρειαζόμαστε κυβερνήσεις σε λιμάνια και αεροδρόμια να λάβουν μέτρα σε λιμάνια και αεροδρόμια». Kαι πρόσθεσε: «Βασική απαίτηση της ναυτιλιακής κοινότητας είναι να ενταχθούν οι ναυτικοί στην κατηγορία εργαζομένων πρώτης γραμμής, έχοντας την ίδια μεταχείριση, δικαιώματα και αναγνώριση με αντίστοιχους εργαζομένους σε άλλους κλάδους μεταφορών, αεροπορικές και οδικές μεταφορές».
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Συνάντηση κορυφής για τις αλλαγές πληρωμάτων
Όσο οι κυβερνήσεις… κοιμούνται τον ύπνο του δικαίου για τον σημαντικότερο, ίσως, κρίκο της αλυσίδας του παγκοσμίου εμπορίου, στους πιο δύσκολους καιρούς του αιώνα, οι «υπερδυνάμεις» του χώρου αναλαμβάνουν δράση. Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα, ύψωσε εγκαίρως τη φωνή της για τους κινδύνους που ελλοχεύουν με το ξέσπασμα της πανδημίας, όπως εξήγησε ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος. «Διεθνείς κυβερνητικοί και μη οργανισμοί, μεταξύ των οποίων και η Ένωση μας στην Ελλάδα, ανέδειξαν την αδυναμία αλλαγής των πληρωμάτων». Οι εξελίξεις, καθώς φαίνεται, δεν θα αργήσουν, καθώς, όπως αποκάλυψε ο κ. Τσάκος, μόλις την περασμένη εβδομάδα, στη Μεγάλη Βρετανία συνεκλήθη συνάντηση κορυφής, στην οποία πήραν μέρος υπουργοί Mεταφορών από 20 χώρες όπου βρίσκονται τα πιο σημαντικά λιμάνια και αεροδρόμια του κόσμου και από τα οποία διέρχεται σημαντικός αριθμός ναυτικών.
Ήδη, από αυτές τις χώρες που συμμετείχαν στη συνάντηση κορυφής, οι 13, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, έχουν συνυπογράψει συμφωνία για λήψη μέτρων προς επίλυση του προβλήματος αλλαγής πληρωμάτων στα λιμάνια τους. Είναι το πρώτο βήμα. Πρέπει να λυφθούν μέτρα απ’ όλες τις παράκτιες χώρες που να διευκολύνουν τη μετακίνηση αίροντας τους περιορισμούς και τις γραφειοκρατικές προϋποθέσεις που τελικά πολλές φορές καθιστούν την αλλαγή πληρωμάτων μη εφικτή. «Εύχομαι», λέει ο κ. Τσάκος, «η συλλογική τους προσπάθεια να αποδώσει σύντομα καρπούς ώστε οι ναυτικοί να μπορέσουν πάλι να απολαμβάνουν την προστασία και τα προνόμια που δικαιούνται».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ