Για τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας και Ηγουμενίτσας
Το «πράσινο φως» έλαβαν από τον Εκτελεστικό Οργανισμό Καινοτομίας και Δικτύων (ΙΝΕΑ) στις Βρυξέλλες έργα που στοχεύουν στην προώθηση της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, στην εξασφάλιση της συμβατότητας των υποδομών των λιμένων της χώρας για την εισαγωγή της δυνατότητας ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφόρτισης των ελλιμενισμένων πλοίων, αλλά και στη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των λιμένων της χώρας.
Οι προτάσεις είχαν υποβληθεί στην ανταγωνιστική πρόσκληση του Μηχανισμού Συνδέοντας την Ευρώπη (CEFTransportCall 2019) και έλαβαν έγκριση σκοπιμότητας από την Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, τον Ιανουάριο του 2020.
Πιο συγκεκριμένα εγκρίθηκαν:
– Το έργο ALFION Εναλλακτική τροφοδοσία καυσίμων στο λιμένα Ηγουμενίτσας και
– Το διακρατικό έργο EALING Ευρωπαϊκή Δράση προτεραιότητας για την εισαγωγή της τεχνολογίας από ξηράς ηλεκτροδότησης πλοίων (cold ironing) σε λιμένες, στο οποίο μετέχουν από ελληνικής πλευράς οι λιμένες Πειραιά και Ραφήνας.
Τα έργα αυτά είναι μεταξύ των 140 βασικών έργων, συνολικού ύψους χρηματοδότησης 2,2 δισ., που θα στηρίξουν τις ευρωπαϊκές υποδομές μεταφορών τα επόμενα χρόνια.
Το έργο ALFION θα συμβάλλει στην εφαρμογή νέων εγκαταστάσεων και τεχνολογιών για την παροχή και χρήση εναλλακτικών καυσίμων στο λιμένα της Ηγουμενίτσας μέσω καινοτόμων και φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών, προωθώντας την αποτελεσματική διαχείριση των ενεργοβόρων δραστηριοτήτων του λιμένα, αποβλέποντας σε σημαντικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη. Παράλληλα από την υλοποίησή του αναμένεται να δημιουργηθούν σταθμοί φόρτισης και για οχήματα, μειώνοντας το συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μεταφορικών δραστηριοτήτων στην περιοχή του λιμένα και της πόλης γενικότερα.
Το διακρατικό έργο EALING στο οποίο εκτός από το λιμένα του Πειραιά και της Ραφήνας μετέχουν λιμένες από τις χώρες της Ισπανίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Ιρλανδίας, της Πορτογαλίας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Σλοβενίας,στοχεύει στη δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου μετάβασης του Διευρωπαϊκού Θαλάσσιου Δικτύου στην υποστήριξη των απαραίτητων διαδικασιών και την παροχή υποδομών για τις ανάγκες ηλεκτροφόρτισης, στην εξασφάλιση της συμβατότητας των υποδομών των λιμένων με τα πλοία και στη δημιουργία ενός κοινού Ευρωπαϊκού Θαλάσσιου Χώρου, αναφορικά με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για τις διαδικασίες και προϋποθέσεις ηλεκτροκίνησης στους λιμένες.
Η Διαχειριστική Αρχή της Επιτροπής πρόκειται να συνάψει συμφωνίες επιχορήγησης με τους δικαιούχους έργων εντός του ερχόμενου εξαμήνου.