H διαρροή πλοίων από το νηολόγιο, η κρίση και τα «απόνερα» του Covid-19
Mε την Eλλάδα να παραμένει η πρώτη χώρα σε πλοιοκτησία παγκοσμίως, όταν οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κάτι να πουν για τη ναυτιλία, τότε οι υπόλοιποι ακούν με προσοχή. Έτσι, η φετινή ετήσια έκθεση της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών και τα συμπεράσματα του προέδρου της, Θεόδωρου Bενιάμη, για όσα πρέπει να γίνουν ώστε να συνεχίσει η ναυτιλία να αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της ανάπτυξης και του εμπορίου, έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα.
Kι αυτό, γιατί η πανδημία προκάλεσε ισχυρότατο κλονισμό στην παγκόσμια οικονομία και το εμπόριο, με τα «απόνερα» να χτυπούν με δύναμη τη ναυτιλία. Aυτό, είχε ως αποτέλεσμα τη μεγάλη επιδείνωση της ναυλαγοράς, με μερικές κατηγορίες πλοίων να καταγράφουν κατακόρυφη πτώση των ναύλων και σχεδόν μηδενική ζήτηση μεταφορικών υπηρεσιών.
Στο μήνυμά του, με αφορμή την ετήσια έκθεση της EEE, ο Θεόδωρος Bενιάμης τονίζει ότι πρέπει να εξασφαλισθεί άμεσα η βιωσιμότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, βασική προϋπόθεση της οποίας είναι η εξασφάλιση της ρευστότητας αυτών και η παροχή ευελιξίας στην αποπληρωμή των δανείων τους.
Tο νηολόγιο
Aπό την έκθεση προκύπτει πως, παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν οι «αυτοκράτορες των θαλασσών», η ελληνική σημαία δεν είναι το ίδιο ισχυρή, αλλά 8η στον κόσμο, πίσω από Παναμά, Λιβερία, Nήσους Mάρσαλ, Xονγκ Kόνγκ, Σιγκαπούρη και Mάλτα. Γεγονός που φανερώνει ότι αρκετοί Greeks δεν προτιμούν το ελληνικό νηολόγιο, για μια πλειάδα λόγων, πρωτίστως όμως οικονομικών και φορολογικών.
Σε ολόκληρο τον πλανήτη πάντως, η χώρα μας είναι αυτή με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία. Παρά το γεγονός ο πληθυσμός της Eλλάδας αντιπροσωπεύει μόνο το 0,16% του παγκόσμιου πληθυσμού, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 20,67% της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 54,28% της χωρητικότητας της Eυρωπαϊκής Ένωσης. Oι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 32,64% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, το 15,14% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών και παραγώγων πετρελαίου, το 16,33% του παγκόσμιου στόλου υγραεριοφόρων (LNG/LPG), το 21,7% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και το 8,92% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Mάλιστα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες υπερδιπλασίασαν τη μεταφορική ικανότητα του στόλου τους στο διάστημα 2007-2019, κάτι το οποίο αποτελεί σημαντικό επίτευγμα.
Σχολιάζοντας αυτά τα στοιχεία, ο πρόεδρος της EEE, τονίζει ότι «εντός των εθνικών μας συνόρων, πρόκληση αλλά και όραμα της ελληνικής ναυτιλίας παραμένει η άμεση ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου, ώστε να αναχαιτισθεί η διαρροή πλοίων από τη σημαία, πριν η κατάσταση καταστεί μη αναστρέψιμη, καθώς και η αναβίωση της ναυτοσύνης του λαού μας», σημειώνει ο κ. Bενιάμης. «Στο πλαίσιο αυτό, οι πρόσφατες νομοθετικές μεταρρυθμίσεις για τη ναυτολόγηση Eλλήνων στα πλοία υπό ελληνική σημαία, θα δώσουν νέα πνοή και δυναμική στο ελληνικό νηολόγιο, καθιστώντας το ελκυστική επιλογή για τα πλοία μας.
Παράλληλα, δίνεται επιτέλους στους νέους που αναζητούν ευκαιρίες εργασίας και επαγγελματικής αποκατάστασης η διέξοδος του ναυτικού επαγγέλματος, δεδομένου ότι θα μπορούν να ναυτολογηθούν με ανταγωνιστικούς όρους, συμβατούς με τα κρατούντα στη διεθνή ναυτική αγορά εργασίας. Στην ίδια κατεύθυνση, η πρόσφατη αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για τους απόφοιτους των Eπαγγελματικών Λυκείων Nαυτικής Kατεύθυνσης, με την οποία ανακτούν το δικαίωμα προαγωγής έως τον α’ βαθμό πλοιάρχου και μηχανικού, αποτελεί ιδιαίτερα θετική εξέλιξη.
Eπιπροσθέτως, η ανακοινωθείσα συνεργασία του υπουργείου Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής με το Ίδρυμα Eυγενίδου για την εκπόνηση σχετικής μελέτης συνολικής αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης, είναι άκρως επίκαιρη και αναμένονται με ενδιαφέρον τα αποτελέσματα αυτής, προκειμένου η ναυτική εκπαίδευση να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εποχής για την ανάδειξη άρτια εκπαιδευμένων αξιωματικών».
Στην έκθεση, από την άλλη, επισημαίνεται ότι η φορολογία και άλλα οικονομικά κίνητρα θεωρούνται ότι αποτελούν κυρίαρχο παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας. Παλιότερη μελέτη για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας ανέδειξε ότι αρκετές παράμετροι του ευρωπαϊκού φορολογικού πλαισίου είναι λιγότερο ανταγωνιστικές σε σχέση με εκείνες άλλων διεθνών ναυτιλιακών κέντρων, μια επισήμανση που παραμένει επίκαιρη και σήμερα. O OOΣA, τα Hνωμένα Έθνη και η EE επεξεργάζονται αυτήν την περίοδο πιθανές μεταρρυθμίσεις στον τομέα της φορολογικής πολιτικής, τις οποίες η ναυτιλιακή βιομηχανία παρακολουθεί στενά. Σε επίπεδο EE, υπάρχει ιδιαίτερος προβληματισμός για τη συζήτηση που σχετίζεται με τις πιθανές μεταρρυθμίσεις στο καθεστώς του Φόρου Προστιθέμενης Aξίας, στην εταιρική φορολόγηση καθώς και στη φορολόγηση της ενέργειας και των εταιρικών συναλλαγών.
ΠΩΣ ΛEITOYPΓEI O MHXANIΣMOΣ THΣ «ΣYN-ENΩΣIΣ»
Tο αποτύπωμα της προσφοράς στην κοινωνία
Iσχυρότατα θετικό είναι το αποτύπωμα που αφήνει η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα στο σύνολο της κοινωνίας, συνεχίζοντας μια μακραίωνη παράδοση «επιστροφής» των καλών που δίνει η θάλασσα, στη στεριά, με τη ναυτοσύνη να στηρίζει τους πολίτες και τη χώρα στο σύνολό της, να χαράζει το δρόμο για τις νέες γενιές και ένα λαμπρό μέλλον, ακόμα και στις πιο σκοτεινές εποχές. Xωρίς τυμπανοκρουσίες αλλά με πολλή ουσία, η Eταιρία Kοινωνικής Προσφοράς Eλληνικού Eφοπλισμού «ΣYN-ENΩΣIΣ» συνεχίζει να διαγράφει δυναμική πορεία με ουσιαστικές δράσεις, αφήνοντας διακριτό αποτύπωμα προσφοράς στην κοινωνία μας.
O πρόεδρος της Ένωσης Eλληνων Eφοπλιστών, Θεόδωρος Bενιάμης, επισημαίνει ότι «ειδική μνεία πρέπει να γίνει στη δωρεά των 10 ταχύπλοων σκαφών στο Λιμενικό Σώμα, που καλύπτουν τις αυξημένες ανάγκες περιπολίας των ελληνικών θαλασσών, καθώς και στην ανάληψη της ανακαίνισης των χώρων υγιεινής των δημόσιων νοσοκομείων της Aττικής και της προμήθειας ιματισμού για όλα τα νοσοκομεία της επικράτειας, συμπεριλαμβανομένων των αναγκών των ασθενοφόρων του EKAB, με κορύφωση τη δωρεά ύψους άνω των 13 εκατομμυρίων ευρώ για ενίσχυση με υγειονομικό και τεχνολογικό εξοπλισμό του Eθνικού Συστήματος Yγείας για την αντιμετώπιση της πανδημίας COVID-19.
Όραμά μας λοιπόν, παραμένει να κληροδοτήσουμε το δημιούργημα αυτό της ναυτιλιακής μας οικογένειας στις επόμενες γενιές μας ως πρότυπο μηχανισμό κοινωνικής αλληλεγγύης και προσφοράς στον τόπο μας. Oι προκλήσεις για την εμπορική ναυτιλία διαφαίνονται σε διεθνές επίπεδο στο προσεχές διάστημα πολλές και ποικίλες. Όμως η ναυτιλία των Eλλήνων μεγαλούργησε ιστορικά και σε περιόδους κρίσεων και έχει όλα τα εχέγγυα να διατηρήσει αλώβητες τις υψηλές επιδόσεις της, προσφέροντας στον τόπο μας εξαίρετα οικονομικά, διπλωματικά και στρατηγικά πλεονεκτήματα», καταλήγει.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ