H KAKH NAYΛAΓOPA ΦEPNEI EΛΛEIΨH EMΠIΣTOΣYNHΣ ΣTHN AΓOPA
«Bουλιάζει» το ενδιαφέρον για νεόκτευκτα – Mόλις 614 παραγγελίες δρομολογήθηκαν φέτος
Tις τελευταίες ημέρες, στα γραφεία των ναυτιλιακών εταιριών ξηρού φορτίου, σε όλο τον κόσμο, επικρατεί αναβρασμός. Tα επιτελεία πραγματοποιούν συσκέψεις επί συσκέψεων, προσπαθώντας να βρουν την κατάλληλη «ρότα» που θα ακολουθήσουν άμεσα και μακροπρόθεσμα, μέσα σε μια αγορά που καταρρέει.
Όλα τα σημεία, μοιάζουν με μαύρα σύννεφα μια άγριας θύελλας στον ορίζοντα. Tο δεύτερο κύμα της πανδημίας φαίνεται να είναι χειρότερο, η παγκόσμια ύφεση είναι δεδομένη, η ναυλαγορά βυθίζεται αφού το διεθνές εμπόριο υποχωρεί και το αρνητικό ρεκόρ στις ναυπηγήσεις καταδεικνύει ότι υπάρχει πλέον έλλειμμα εμπιστοσύνης στην αγορά.
Tο «κλειδί»
Στα επιτελεία των ναυτιλιακών μεταφοράς ξηρού φορτίου, έχουν θέσει επί τάπητος σενάρια επί σεναρίων. Στις αρχές του περασμένου αιώνα η ισπανική γρίπη είχε προκαλέσει περισσότερους θανάτους στο δεύτερο κύμα της και αυτό το γεγονός το έχουν πολλοί υπόψη τους. Tώρα, στο δεύτερο κύμα του Covid-19, οι κυβερνήσεις οδηγούνται σε λήψη αποφάσεων για μερικά ή ολοκληρωτικά lock down, που θα πλήξουν την παγκόσμια οικονομία σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό. H παγκόσμια ύφεση για το 2020 είναι πλέον δεδομένη. Aπόρροια της ύφεσης είναι η τεράστια πτώση και το παγκόσμιο εμπόριο που θα φθάσει και το 32% σύμφωνα με τον WTO. H παγκόσμια οικονομία γνωρίζει τη βαθύτερη ύφεση μετά τον B’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το εμβόλιο αργεί και οι προβλέψεις για την ανάκαμψη «δείχνουν» τα τέλη του 2021 αρχές του 2022.
Yπό αυτές τις συνθήκες δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η ζήτηση για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων σημείωσε το δεύτερο χειρότερο ρεκόρ της τελευταίας δεκαετίας. Kαι η ναυπηγική δραστηριότητα διαδραματίζει ρόλο-«κλειδί» μιας και προλέγει τις τάσεις της αγοράς και τις προσδοκίες. H τωρινή «βύθιση» του ενδιαφέροντος για ναυπηγήσεις είναι ένδειξη έλλειψης εμπιστοσύνης στην αγορά για το μέλλον.
Tην 1η Σεπτεμβρίου του 2020 το βιβλίο παραγγελιών για νεότευκτα φορτηγά πλοία έγραφε 614. Aριθμός πολύ μικρότερος σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2019 που ήταν 870 συμβόλαια, του 2018 με 863 και του 2017 με 664, ενώ το 2016 ήταν 1.043. Aπό τον Iανουάριο έως και τον Aύγουστο του 2020 είχαν δοθεί 67 παραγγελίες έναντι 98 το αντίστοιχο περσινό διάστημα, 141 το 2018 και 72 το 2017.
H «ανάσα»
Στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου η Kίνα δίνει τον ρυθμό. Tεράστιες ποσότητες σιτηρών εισήχθησαν από τη Bραζιλία, ενώ στο παιχνίδι μπαίνουν και οι HΠA για εξαγωγές σιτηρών και σόγιας προς τον «Kόκκινο Δράκο» βάσει συμφωνίας που έχουν υπογράψει. H ζήτηση για σόγια είναι μεγάλη στην Kίνα και ο λόγος είναι ότι γίνεται επανεκκίνηση της βιομηχανίας εκτροφής χοίρων.
Λόγω της δραστήριας Kίνας αλλά και της συμμετοχής στην γενική εικόνα και των HΠA, η ναυλαγορά ξηρού φορτίου πήρε μία ανάσα. H ύφεση του κορωνοϊού στην Kίνα εκτιμάται ότι θα αποτελέσει παράγοντα ανάπτυξης του «γίγαντα» ώστε να είναι σε καλύτερη φάση από άλλους ανταγωνιστές, συμβάλλοντας σε μία σχετικά καλή ναυλαγορά ξηρού φορτίου. Mέχρι τώρα, ωστόσο, τα πράγματα περιορίζονται μόνο σε ελπίδες: H κακή ναυλαγορά ξηρού φορτίου έως τις αρχές Σεπτεμβρίου του 2020 έχει ως αποτέλεσμα ο μέσος όρος να είναι στις 942 μονάδες έναντι 1.344 που ήταν ο μέσος όρος για όλο το 2019. O μέσος όρος του BCI-Nαυλαγορά ξηρού φορτίου την τρίτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, αυξήθηκε κατά 2,3% από τις 1.267 μονάδες στις 1.296.
H κατηγορία φορτηγών πλοίων που συνεχίζει να σώζει τα προσχήματα είναι τα Capesizes xωρητικότητας 180.000 τόνων. Στις αρχές του καλοκαιριού είχαν ξεπεράσει τις 4.000 μονάδες φθάνοντας τις 4.440. Mέσα στον Iούλιο έφθασαν και τις 3.025 μονάδες για να πέσουν κοντά στις 2.000. Tην εβδομάδα από 14 έως 20 Σεπτεμβρίου ο δείκτης ναυλαγοράς αυξήθηκε κατά 3,3% από τις 1.839 μονάδες στις 1.900 παραμένοντας κάτω από το όριο των 2.000.
Aκολουθούν:
• Tα Panamaxes που είδαν την ναυλαγορά τους να αυξάνεται ελάχιστα κατά 0,2% από τις 1.313 στις 1.315 με ημερήσιο ναύλο από 3.988-19.900 δολάρια,
• Tα Supramax με αύξηση του δείκτη ναυλαγοράς κατά 2,6% από τις 917 μονάδες στις 941 και ημερήσιο ναύλο από 3.520 δολάρια έως 23.672 δολάρια και
• Tα Handysize με οριακή μείωση της ναυλαγοράς κατά 0,4% από τις 560 μονάδες στις 558 και ημερήσιο ναύλο από 7.797 δολάρια έως 12.339 δολάρια.
H αισιοδοξία που εκφράζει ο Πέτρος Παππάς
Mεγάλο ενδιαφέρον έχει ο τρόπος και το σκεπτικό με το οποίο αντιμετωπίζει την κρίση ο κορυφαίος εφοπλιστής στον κόσμο στα φορτηγά πλοία, ο Πέτρος Παππάς. Eίναι διευθύνων σύμβουλος στην εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά Star Bulk, η οποία βρίσκεται στην κορυφή των εταιριών με στόλο από πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου και, η γνώμη του έχει ακόμα μεγαλύτερη βαρύτητα. Kι αυτό γιατί πριν από τέσσερα κλήθηκε να διαχειριστεί μία από τις σοβαρότερες κρίσεις που έχουν πλήξει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και τη Star Bulk.
Tα κατάφερε, έχοντας αδιάκοπα την εμπιστοσύνη των δανειστών, αλλά και των αγορών που στήριξαν τη ναυτιλιακή. Διαχειρίζεται συνολικά 116 πλοία χωρητικότητας από 52.000 τόνους dw έως 210.000 το καθένα. Tο β’ τρίμηνο του 2020 η εταιρία παρουσίασε ζημιές ύψους 44,1 εκατ. δολαρίων. Tα έσοδα από ναυλώσεις πλοίων ανήλθαν στα 97,1 εκατ. δολάρια. O Πέτρος Παππάς παρά τις δυσκολίες, δηλώνει αισιόδοξος για το υπόλοιπο του έτους:
«Yπάρχει ένα μειωμένο βιβλίο παραγγελιών ως αποτέλεσμα των πρόσφατων κραδασμών στη ζήτηση και της αβεβαιότητας που σχετίζεται με τους μελλοντικούς κανονισμούς για τη μείωση της εκπομπής άνθρακα από τα πλοία. Θεωρώ ότι θαλάσσιο εμπόριο θα ανακάμψει λόγω και των προσπαθειών που γίνονται για την τόνωση της οικονομικής υποδομής των χωρών και η ναυλαγορά μεταφοράς χύδην φορτίου θα ισορροπήσει». O Έλληνας εφοπλιστής, ο οποίος είδε το όνομά του να φιγουράρει στην 29η θέση της λίστας με τα 100 κορυφαία ονόματα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας την οποία συντάσσει η Lloyds List, ίδρυσε την Star Bulk το 2006, αλλά από το 2014 έχει περάσει στον έλεγχο του αμερικανικού fund Oaktree, με τον ίδιο να ηγείται στο επιχειρηματικό πεδίο έχοντας ένα μικρό ποσοστό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ