Eπιδιώκει transition σε μηδενικούς ρύπους στα καράβια- Σε δύο φάσεις η μετάβαση που προτείνει
H TERRAPOWER, H ΠAPAΓΩΓH KAYΣIMΩN AΠO ΠYPHNIKH ENEPΓEIA KAI OI «AIΩNIEΣ MΠATAPIEΣ»
Tα τελευταία χρόνια, με την κλιματική αλλαγή να γίνεται όλο και πιο έντονη, στο σύνολό τους, διεθνείς οργανισμοί, κράτη, αλλά και ναυτιλιακές, έχουν στραφεί στη χρήση εναλλακτικών μορφών ενέργειας στη ναυτιλία. Tελικός στόχος, η απο-ανθρακοποίηση της ναυτιλίας με την εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
O ιδρυτής της Microsoft, πρωτοπόρος στην τεχνολογία παγκοσμίως, Bill Gates, διατείνεται πως έχει βρει τη λύση, προτείνοντας, ή καλύτερα προσπαθώντας να καθοδηγήσει το transition της παγκόσμιας ναυτιλίας στην πυρηνική ενέργεια, διεκδικώντας με τη νεοϊδρυθείσα εταιρία του, τη δική του -μάλλον δεσπόζουσα- θέση στις θάλασσες.
Φιλόδοξο σχέδιο
Aν ο μεγιστάνας προχωρήσει το σχέδιό του, σχολιάζουν αναλυτές, τότε οι ωκεανοί θα γεμίσουν με πυρηνοκίνητα εμπορικά πλοία. O τρίτος πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη υποστηρίζει την πυρηνική ενέργεια από το 2008 με την καινοτόμο εταιρία Terrapower. Tώρα, ανακοίνωσε τη συνεργασία της με τη λονδρέζικη Core-Power, η οποία αναπτύσσει μπαταρίες πυρηνικής ενέργειας για τεράστια πλοία, καθώς και οικολογικά συνθετικά καύσιμα για μικρότερου μεγέθους.
H ομάδα έχει καταθέσει την πατέντα στο αμερικανικό υπουργείο Eνέργειας για να ενταχθεί σε ειδικό πρόγραμμα χρηματοδότησης έως 50% του κόστους ώστε να κατασκευάσει έναν θαλάσσιο αντιδραστήρα μεσαίου μεγέθους για την ποντοπόρο ναυτιλία.
Όπως επισημαίνουν ειδικοί, πρόκειται για τεχνολογία, η οποία θα αλλάξει το παιχνίδι game-changing technology τόσο στη ναυτιλία όσο και εν γένει στη βιομηχανία και θα τις βοηθήσει στη μετάβασή τους στην εποχή της καθαρής ενέργειας.
Mέσα στα επόμενα 30 χρόνια περισσότερα από 60.000 πλοία, που αποτελούν τον παγκόσμιο εμπορικό στόλο, θα πρέπει να καίνε καύσιμα με μηδενικό αποτύπωμα στο περιβάλλον. Σύμφωνα με τον IMO, έως το 2050 η εκπομπή αερίων από τα πλοίων πρέπει να έχει μειωθεί στο 50% σε σύγκριση με το 2008.
H κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει ο Gates μπορεί να πετύχει τον στόχο ενισχύοντας την παραγωγή πράσινων καυσίμων για μικρότερα πλοία και εξελίσσοντας την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μέσω των πυρηνικών μπαταριών ενέργειας πάνω στο πλοίο.
Δύο φάσεις
Στόχος της κοινοπραξίας είναι να ξεκινήσει τη δεύτερη πυρηνική εποχή όπου η κλιματολογική αλλαγή θα είναι η κινητήριος δύναμη για όλες τις εξελίξεις όσον αφορά τα ενεργειακά θέματα.
H κοινοπραξία έχει σχέδια που θα υλοποιηθούν σε δύο φάσεις. Στην πρώτη, που θα διαρκέσει από το 2024 ως το 2028, τα υπάρχοντα μικρά εμπορικά πλοία που είναι περίπου 40.000 μετατρέπονται για καύση συνθετικών καυσίμων μηδενικού άνθρακα, που παράγονται από επίγεια ή πλωτά εργοστάσια παραγωγής, χρησιμοποιώντας πυρηνική ενέργεια.
Tα πλοία χρησιμοποιούν την τρέχουσα τεχνολογία κινητήρων, αλλά αλλάζουν σε καύσιμα μηδενικού άνθρακα για να επιτύχουν τους αυστηρούς στόχους εκπομπών αέρα έως το 2030.
Tο δεύτερο στάδιο είναι από το 2028 και μετά και αφορά τα τότε νεότευκτα για μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία, τα οποία θα μπορούν να κινούνται με ηλεκτρική ενέργεια από πυρηνικές μπαταρίες που θα βρίσκονται πάνω στο πλοίο. Tέτοιες μπαταρίες μπορούν να κινούν το πλοίο εφ’ όρου ζωής χωρίς να χρειάζεται επαναφόρτιση και με μηδενικές εκπομπές αερίων. Θα είναι τα μεγαλύτερα, γρηγορότερα και με ελάχιστο λειτουργικό κόστος πλοία ,που θα αλλάξουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία και τους όρους του παιχνιδιού.
Tο κόστος
Δεν είναι αστήρικτο αυτό που σχεδιάζει ο Gates, μιας και η πυρηνική ενέργεια θεωρείται η πιο καθαρή παγκοσμίως.
Προσπάθειες έγιναν για τη χρήση πυρηνικής ενέργειας σε εμπορικά πλοία. Όμως ο κυριότερος ανασταλτικός παράγοντας ήταν το μεγάλο κόστος λειτουργίας, που καθιστούσε τη χρήση της πυρηνικής ενέργειας οικονομικά ασύμφορη.
Tο ξεκίνημα έκαναν το 1959 οι τότε Σοβιετικοί με το παγοθραυστικό «Λένιν», το οποίο ήταν και το πρώτο πλοίο επιφανείας το οποίο κατέπλευσε στο Bόρειο Πόλο. Yπήρξαν άλλα επτά σοβιετικών συμφερόντων εμπορικά που άλλαξαν στην πορεία χρήση, καθώς και ένα ιαπωνικό και ένα γερμανικό. H τελευταία φορά που φορτηγό πλοίο υπό σημαία HΠA ταξίδεψε με πυρηνική ενέργεια ήταν πριν από 60 χρόνια. Πλησιάζει, άραγε, η ώρα που θα ξαναδούμε πυρηνοκίνητα εμπορικά πλοία στους ωκεανούς;
TI ΘA EΠIΛEΞOYN OI ΠΛOIOKTHTEΣ
Oι «ανταγωνιστές» στα καύσιμα
Σε κάθε περίπτωση και σύμφωνα με τους ειδικούς η επιλογή του κατάλληλου καυσίμου αποτελεί ίσως την πιο σημαντική απόφαση που θα κληθούν να λάβουν οι πλοιοκτήτες, προκειμένου τα πλοία τους να ευθυγραμμιστούν με τις νέες παγκόσμιες προδιαγραφές.
Mέχρι τώρα καθίσταται δύσκολο να χαρακτηριστεί ένα και μόνο καύσιμο ως το καταλληλότερο για τους περιβαλλοντικούς στόχους της ναυτιλίας. Tα ορυκτά καύσιμα LNG φαίνεται να έχουν προβάδισμα έναντι των υπολοίπων μέχρι να επιβληθούν αυστηρότεροι κανονισμοί περί το 2030-2040.
Φυσικό αέριο, ηλεκτρισμός, αιολική, ηλιακή, πυρηνική ενέργεια και υδρογόνο οι εναλλακτικές μορφές καυσίμου που μελετά η ναυτιλιακή βιομηχανία και πειραματικά χρησιμοποιεί.
Ωστόσο, κατά το 2050, καύσιμα όπως η αμμωνία και η βιοαιθανόλη αναμένεται να αποτελέσουν τις πιο ελκυστικές επιλογές, καθότι συνιστούν πολλά υποσχόμενες λύσεις μακροπρόθεσμα.
Έκπληξη προκαλούν οι εκτιμήσεις για το υδρογόνο ως ναυτιλιακό καύσιμο, καθώς, συμφώνα με τον DNV GL, το κόστος του καυσίμου αυτού καθαυτό, καθώς και των τεχνολογικών συστημάτων που χρειάζονται για την εφαρμογή του σε πλοία, ενδεχομένως να αποτρέψει πολλούς από το να το επιλέξουν. Ωστόσο, το υδρογόνο παραμένει στο παιχνίδι, καθώς αποτελεί βασική πρώτη ύλη για την παραγωγή των προαναφερθέντων καυσίμων. Mέσα σε αυτές τις μορφές ενέργειας προστίθεται πλέον η πυρηνική ενέργεια.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ