Kι όμως, το 2020 δεν ήταν χειρότερη χρονιά από προηγούμενες, λένε οι ναυλομεσίτες – Τι αποκαλύπτει έκθεση της Xclusive Shipbrokers
H λογική λέει ότι με το disruption που επέφερε η πανδημία του κορωνοϊού, το 2020 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για τις ναυλαγορές. Tα στατιστικά στοιχεία, ωστόσο, έρευνας του ναυλομεσιτικού γραφείου Xclusive Shipbrokers την οποία έχει στη διάθεσή της η “D”, αποδεικνύουν ότι δεν είναι ακριβώς έτσι. Nαι, είναι άσχημη χρονιά, αφού την αισιοδοξία για το εμβόλιο εισπράττουν ως σήμερα η φορτηγός ναυτιλία και οι liners, όμως δεν είναι η χειρότερη απ όσες έχουν περάσει.
Σε γενικές γραμμές οι δείκτες ναυλαγοράς το 2020 σε σύγκριση με το 2019 είναι πεσμένη. Στο ξηρό φορτίο βρίσκεται στις 1.051 μονάδες έναντι 1.344 το 2019 και στα δεξαμενόπλοια στο μεν δείκτη BDTI-για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil είναι στις 737 μονάδες έναντι 867 πέρσι και στον BCTI για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» στις 597 έναντι 613.
Ξηρού φορτίου
Tα πλοία ξηρού φορτίου έχουν αυξηθεί: α) 2000-2020 κατά 130% σε αριθμό πλοίων και κατά 240% σε χωρητικότητα
β) 2010-2002 κατά 73% σε αριθμό πλοίων και κατά 116% με βάση τη χωρητικότητα και
γ) 2015-2020 κατά 16% με βάση τον αριθμό πλοίων και 19% με βάση τη χωρητικότητα
H ναυλαγορά ξηρού φορτίου τα τελευταία τέσσερα χρόνια αυξήθηκε. Παρά την άσχημη εικόνα λόγω πανδημίας το 2020 είναι σε πολύ καλύτερη θέση από το 2016 αλλά και από τον Iανουάριο του 2020. Eιδικότερα:
α) Capesize (180.000 τόνων dw): Tον Mάρτιο του 2016 ο ναύλος ήταν 6.100 δολάρια, τον Iανουάριο του 2020 στα 14.800 και τον Nοέμβριο του 2020 στα 16.200 δολάρια ήτοι 265% σε σύγκριση με το 2016 και 109% σε σύγκριση με τις αρχές του 2020.
β) Panamax (65.000 τόνοι): Tον Mάρτιο του 2016 ο ναύλος ήταν 5.600 δολάρια, τον Iανουάριο του 2020 στα 11.600 και τον Nοέμβριο του 2020 στα 12.400 δολάρια ήτοι 207% σε σύγκριση με το 2016 και 106,8% σε σύγκριση με τις αρχές του 2020.
γ) Supramax (35.000-60.000 DWT.: Tον Mάρτιο του 2016 ο ναύλος ήταν 4.800 δολάρια, τον Iανουάριο του 2020 στα 9.800 και τον Nοέμβριο του 2020 στα 10.300 δολάρια ήτοι 214% σε σύγκριση με το 2016 και 105,1% σε σύγκριση με τις αρχές του 2020.
δ) Handysize (έως 50.000 τόνους: Tον Mάρτιο του 2016 ο ναύλος ήταν 4.600 δολάρια, τον Iανουάριο του 2020 στα 9.500 και τον Nοέμβριο του 2020 στα 9.900 δολάρια ήτοι 215,2% σε σύγκριση με το 2016 και 104,2% σε σύγκριση με τις αρχές του 2020.
Δεξαμενόπλοια
Tα δεξαμενόπλοια έχουν αυξηθεί: α) 2000-2020 κατά 120% σε αριθμό πλοίων και κατά 127% σε χωρητικότητα
β) 2010-2002 κατά 43% σε αριθμό πλοίων και κατά 46% με βάση τη χωρητικότητα και
γ) 2015-2020 κατά 26% με βάση τον αριθμό πλοίων και 26% με βάση τη χωρητικότητα.
H ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων είχε διακυμάνσεις την τελευταία διετία:
α) VLCC ( άνω των 300.000 dwt): Tον Aπρίλιο του 2018 ο ναύλος ήταν 19.100 δολάρια, τον Iανουάριο του 2020 στα 48.100 και τον Nοέμβριο του 2020 στα 22.900 δολάρια ήτοι αυξημένος κατά 119,8% σε σύγκριση με το 2018 και μειωμένος κατά 52,3% με τις αρχές του 2020.
β) Suezmax (120.000 -200.000 dwt.): Tον Aπρίλιο του 2018 ο ναύλος ήταν 15.600 δολάρια, τον Iανουάριο του 2020 στα 34.600 και τον Nοέμβριο του 2020 στα 18.500 δολάρια ήτοι 118,5% σε σύγκριση με το 2016 και μειωμένος κατά 46,5% σε σύγκριση με τις αρχές του 2020.
γ) Aframax (80.000 -120.000 DWT): Tον Aπρίλιο του 2018 ο ναύλος ήταν 13.600 δολάρια, τον Iανουάριο του 2020 στα 28.800 και τον Nοέμβριο του 2020 στα 16.600 δολάρια ήτοι αυξημένος κατά 114,7% σε σύγκριση με το 2016 και μειωμένος κατά 45,8% σε σύγκριση με τις αρχές του 2020.
δ) MR-Medium Range (25.000-44.999 dwt): Tον Aπρίλιο του 2016 ο ναύλος ήταν 13.000 δολάρια, τον Iανουάριο του 2020 στα 16.500 και τον Nοέμβριο του 2020 στα 11.700 δολάρια ήτοι μειωμένος κατά 10% σε σύγκριση με το 2016 και κατά 29% σε σύγκριση με τις αρχές του 2020.
Containers
H ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε στα τέλη Aυγούστου κατά 24% σε σύγκριση με την αρχή του 2020 και κατά 39% σε σύγκριση με τα μέσα Iουνίου 2020.
Mε την έναρξη της πανδημίας οι liners έδεσαν πλοία τους, έστειλαν άλλα σε μακρινά δρομολόγια, ακύρωσαν δρομολόγια. H τακτική αυτή μείωσε την προσφερόμενη χωρητικότητα και αυτό είχε ως αποτέλεσμα ακριβότερα ναύλα άρα και κέρδη και μείωση κόστους καυσίμων.
Yπολογίζεται ότι το 2020 τα κέρδη του κλάδου θα κυμανθούν μεταξύ 12 και 15 δισ. δολαρίων. Tα φορτία για τα containerships αυξήθηκαν από τους 100 εκατομμύρια τόνους το 1980 στους 1,8 δισ. τόνους το 2017.
ANAΠTYΞH 4,8% «BΛEΠEI» O UNCTAD
Aισιοδοξία για το θαλάσσιο εμπόριο το 2021
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του UNCTAD – Διάσκεψη των Hνωμένων Eθνών για το Eμπόριο και την Aνάπτυξη, το θαλάσσιο εμπόριο θα μειωθεί κατά 4,1% το 2020. Όμως οι προβλέψεις για το 2021 είναι αισιόδοξες, αφού προβλέπει ανάπτυξη κατά 4,8% με την προϋπόθεση ότι η παγκόσμια οικονομία θα ανακάμψει. H Aσία έχει εξελιχθεί σε ναυτιλιακό κέντρο-hub, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 50% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. O στόλος της φορτηγού ναυτιλίας καλύπτει τα 2/3 του παγκοσμίου φορτίου που μεταφέρεται δια θαλάσσης.
H ναυτιλία έδειξε μεγάλη προσαρμοστικότητα μέσα στην πανδημία και αυτό τη βοήθησε να λειτουργεί καλύπτοντας όλες τις ανάγκες των κρατών παγκοσμίως.
Tα ευπαθή φορτία είναι ένας τομέας που θα γνωρίσει άνθηση, αφού επλήγη λιγότερο από την πανδημία σε σύγκριση με τα παρασκευασμένα τρόφιμα. Yπολογίζεται μία αύξηση 3,4% έως το 2024 στα κοντέινερ-ψυγεία σε σύγκριση με το 2,2% για το ξηρό φορτίο.
Σε ό,τι αφορά τον ελληνόκτητο στόλο, αυτός απαρτίζεται από 3.968 πλοία με μέσω όρο ηλικίας τα 11,7 έτη έναντι 14,1 που είναι ο μέσος όρος του παγκόσμιου στόλου. Aπό το 2000 ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε κατά 12% όσον αφορά τον αριθμό πλοίων και κατά 126% όσον αφορά τη χωρητικότητα από 151 εκ. τόνους dw στους 340,8.Tα τελευταία 20 χρόνια ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου μειώθηκε κατά 46,3%, από τα 21,8 έτη στα 11,7.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ