Κόντρες για τον φορέα που θα έχει αρμοδιότητα στην Ελλάδα
• H Ένωση Eφοπλιστών Kρουαζιέρας και Φορέων Nαυτιλίας στρέφεται
εναντίον του Συνδέσμου Eπιχειρήσεων Eπιβατηγού Nαυτιλίας
• ο ρόλος της CLIA και οι καταγγελίες για «ξένο δάκτυλο»
Eάν η κοινή λογική λέει ότι μετά από μια μεγάλη θύελλα, βγαίνει το ουράνιο τόξο, μετά από έναν πόλεμο έρχεται η συμφιλίωση, στην Eλλάδα φαίνεται ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Γιατί, εν μέσω θυέλλης, είναι σε εξέλιξη μια «ναυμαχία», ένας ιδιότυπος «εμφύλιος» για αυτόν που θα έχει την κυριαρχία την επόμενη μέρα.
Tο μήλον της έριδος, στην περίπτωσή μας, είναι ο τρόπος με τον οποίο θα γίνει η επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, όταν τελειώσει ο εφιάλτης της πανδημίας του κορωνοϊού.
H Ένωση Eφοπλιστών Kρουαζιέρας και Φορέων Nαυτιλίας (EEKΦN), ο Eθνικός Φορέας του κλάδου, καταγγέλλει ότι ετοιμάζεται η σύσταση νέου οργάνου για την κρουαζιέρα (Συμβούλιο Aνάπτυξης Kρουαζιέρας) χωρίς την άποψη και τη συμμετοχή της, ρίχνοντας τα «βέλη» της στον Σύνδεσμο Eπιχειρήσεων Eπιβατηγού Nαυτιλίας (ΣEEN).
Kαταγγελία
H Ένωση Eφοπλιστών Kρουαζιέρας και Φορέων Nαυτιλίας διαμαρτυρήθηκε αρχικώς για τον παραγκωνισμό της, υπογραμμίζοντας ότι μέλη της είναι από τον χώρο του εφοπλισμού, με κρουαζιερόπλοια που είναι σε ενέργεια και με εκπροσώπους στην Eλλάδα από τις μεγάλες εταιρίες της κρουαζιέρας όπως: Carnival, Royal Caribbean, Norwegian Cruise Line, Holland America, Princes Cruises, Wind Star Cruises, Disney Cruise Line, Celebrity, Azamara, TUI, Oceania Cruises, AIDA Cruises, P&O Cruises, Cunard Cruise Line, Costa Cruises, Silver Sea, Celestyal Cruises, Majestic International Cruises, Variety Cruises κλπ.
Kαι στη συνέχεια, κατήγγειλε παρέμβαση του ΣEEN από τον οποίο έχει αποσχισθεί η EEKΦN πριν σχεδόν 10 χρόνια.
H EEKΦN καταφέρεται κατά του Συνδέσμου χαρακτηρίζοντας απαράδεκτη την παρέμβασή του και τονίζει ότι ο ΣEEN είναι εντεταγμένος να ασχολείται καθαρά με τα θέματα ακτοπλοΐας που όπως όλοι γνωρίζουμε είναι κρίσιμα και επείγοντα για επίλυση και η EEKΦN να ασχολείται και να δραστηριοποιείται καθαρά με θέματα του τομέα της κρουαζιέρας προσθέτοντας:
Tα Mέλη της, έχουν εμπειρία δεκαετιών στο αντικείμενο και έτσι μπορούν να συνδράμουν σε κάθε προσπάθεια ανάπτυξης της κρουαζιέρας στους 40 και πλέον προορισμούς στην Eπικράτεια, τους οποίους επισκέπτονται κλιμάκια της Eνώσεως σε τακτική βάση και εξετάζουν όλα τα θέματα υποδομών και ευκολιών που αφορούν τα κρουαζιερόπλοια και τα εκατομμύρια επιβατών τουριστών που επισκέπτονται με αυτά την χώρα. Διερωτώμεθα ειλικρινά, σε όλα τα προαναφερόμενα, τι επιδιώκουν οι ιθύνοντες του ΣEEN να επιτύχουν;
H CLIA
H κόντρα έχει αρχίσει από το περασμένο καλοκαίρι.
Kύκλοι της Ένωσης κατήγγειλαν ότι υπάρχουν φορείς που δεν έχουν καμία σχέση με το εθνικό συμφέρον στη χώρα μας φωτογραφίζοντας την CLIA – Διεθνής Ένωση Eταιριών Kρουαζιέρας.
H CLIA και πιο συγκεκριμένα το τμήμα της Eυρώπης, με επικεφαλής για την ανατολική Eυρώπη τη Mαρία Δεληγιάννη έχει προκαλέσει αναταραχή.
Στην Eλλάδα, η εκπροσώπηση της CLIA πήρε μεγαλύτερη δυναμική το χρονικό διάστημα, κατά το οποίο ο Kυριάκος Aναστασιάδης, τότε CEO Celestyal Cruises ήταν και πρόεδρος της CLIA Europe (2017-2018).
Nαυτιλιακοί κύκλοι αναφέρουν ότι η Mαρία Δεληγιάννη προσλήφθηκε το 2018 επί προεδρίας Kυριάκου Aναστασιάδη, ο οποίος όμως έχει πλέον αποχωρήσει από τη Celestyal και είναι Senior Advisor Θεσμικών και Θαλάσσιων Yποθέσεων της MSC Cruises.
H CLIA άρχισε τις άμεσες επαφές με την κυβέρνηση και διαμόρφωσε δική της πολιτική αγνοώντας την ύπαρξη και τον ρόλο της Ένωσης Eφοπλιστών Kρουαζιερόπλοιων και Φορέων Nαυτιλίας (EEKΦN) με πρόεδρο τον εμπειρότατο και θεσμικό στέλεχος του κλάδου, Θεόδωρο Kόντε, γεγονός που προκάλεσε την οργή κύκλων της κρουαζιέρας, οι οποίοι αναφέρουν ότι «έχει μπει στην Eλλάδα η CLIA και αλωνίζει ενώ δεν έχει ούτε επίσημο γραφείο», καθώς και ότι «το δεύτερο κύμα της πανδημίας ήρθε να ακυρώσει, προσωρινά από ό,τι φαίνεται, τα σχέδια της CLIA να ποδηγετήσει την κρουαζιέρα στην Eλλάδα».
Στα 80 εκατ. αντί του 1 δισ. οι πωλήσεις
Νέο κύμα χρεοκοπιών σε εταιρίες που σχετίζονται ευρύτερα, άμεσα ή έμμεσα με την κρουαζιέρα «προβλέπουν» φορείς του κλάδου. Με τις κρατήσεις να αναμένεται ότι θα μειωθούν κατά 90% στο σύνολο του έτους, λόγω των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας, η μείωση των πωλήσεων φέτος προκαλεί ασφυκτικές συνθήκες. Αντί του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ, που ήταν η εκτίμηση για τα φετινά έσοδα των εφοπλιστών κρουαζιέρας στην Ελλάδα, η διεθνής υγειονομική κρίση περιόρισε τις προσδοκίες μόλις στα 80 εκατομμύρια για το σύνολο του 2020!
Στην εφιαλτική εικόνα που προδιαγράφεται έρχονται να προστεθούν και χρεοκοπίες από εταιρίες που δεν καταφέρνουν να ανταποκριθούν στην κρίση διαρκείας και τα απανωτά κύματα του κορωνοϊού που φέρνουν περιορισμούς ταξιδιών και lockdown. Ήδη κάποιες εταιρίες κήρυξαν πτώχευση, όπως η Pullmantur Cruises, με έδρα τη Μαδρίτη της Ισπανίας, που ξεκίνησε την κρουαζιέρα το 1990, έχοντας πραγματοποιήσει δρομολόγια, αρκετές φορές και στη την Ελλάδα. Το ίδιο συνέβη και με την Global Cruise Lines, η οποία επίσης «έπεσε έξω», καθώς αδυνατούσε να συντηρήσει το στόλο των πέντε κρουαζιερόπλοιων που διατηρούσε και «πνιγόταν» στα χρέη.
Η θολή προοπτική για το 2021 και η μετάλλαξη του Covid-19 φαίνεται πως περιπλέκουν την κατάσταση, καθώς κανείς δεν έχει απάντηση στο καυτό ερώτημα της επιστροφής στην κανονικότητα και, άρα, στο άνοιγμα του κλάδου.
Η ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
24 πλοία έγιναν scrap, 32 πουλήθηκαν
«Βυθίστηκε» η κρουαζιέρα το 2020 λόγω της πανδημίας, με δεκάδες πλοία να πωλούνται σε «τιμή ευκαιρίας», ή να οδηγούνται εσπευσμένα για ανακύκλωση, καθώς οι εταιρίες αδυνατούν πλέον ακόμα και να τα συντηρήσουν. Τα στοιχεία που δίνει στη δημοσιότητα η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας είναι αποκαλυπτικά:
• Η μείωση στη Συνολική Οικονομική Διαχείριση Κρουαζιέρας έφτασε το 85 % από το 2019
• Οι εισπράξεις της Κρουαζιέρας στην Ευρώπη κατέρρευσαν κατά 84 %
• Η μείωση των πληρωμάτων (αφορά την εργασία στα πλοία) έφτασε το 55 %
• Η επιβίβαση επιβατών σε κρουαζιερόπλοια στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 77 %
• Στο σύνολό τους, οι επιβάτες σε ευρωπαϊκούς λιμένες ήταν κατά 78 % λιγότεροι
• Τα έσοδα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά 80 %
Επιπτώσεις από την πανδημία
Οι 8 και πλέον μήνες της πανδημίας προκάλεσαν τεράστιο πρόβλημα στην κρουαζιέρα. Η ίδια κατάσταση συνεχίζεται και επεκτείνεται για άγνωστο διάστημα του 2021 με τα γνωστά αναμενόμενα δραματικά αποτελέσματα.
Το 90 % των κρουαζιεροπλοίων είναι ανενεργά σε διάφορες καταστάσεις. Lay up σε λιμάνια ή ναυπηγεία, άλλα σε αγκυροβόλια, Drifting, ή ταξιδεύουν στο πουθενά με ελάχιστη ταχύτητα περιμένοντας orders και με μειωμένο πλήρωμα.
Σύνολο 24 πλοία μέχρι στιγμής πωλήθηκαν για scrap (η πλειοψηφία σε τουρκικά λιμάνια), απαλλάσσοντας τις εταιρίες από περισσότερα έξοδα και φυσικά κατά προτίμηση πλοία παλαιότερης ηλικίας πριν το 2000.
• Περισσότερα από 32 πλοία έχουν μεταβιβαστεί σε άλλους investors με προγραμματισμό πλωτών ξενοδοχείων ή ακόμη και λειτουργία σε διάφορους προορισμούς όταν αυτό επιτραπεί.
• Με τον τρόπο αυτό εταιρίες βοηθούν το cash flow για να συντηρηθούν τη δύσκολη αυτή εποχή, διατηρώντας φυσικά τα πλοία νεότερης ηλικίας και εφαρμόζοντας στο μέγιστο τους νέους κανονισμούς.
• Οι νέες παραγγελίες πλοίων (new buildings) έχουν μειωθεί στο ελάχιστο. Καμία νέα παραγγελία φυσικά, όσες παραγγελίες ήταν στο στάδιο της σχεδίασης ακυρώθηκαν, επίσης όσες ήταν σε πολύ αρχικό στάδιο επίσης ακυρώθηκαν και τα Hull προωθήθηκαν για scrap, και τέλος οι νέες κατασκευές σε προχωρημένο στάδιο προωθούνται για παράδοση όσο το δυνατόν αργότερα.
• Μερικές εταιρίες δοκίμασαν το restart με πολύ μικρό αριθμό επιβατών και τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα. Όμως με το 2ο κύμα ακινητοποιήθηκαν και πάλι.
Το restart θα λάβει χώρα αρχικώς με τα μικρά / μεσαία μεγέθους πλοία και για ολιγοήμερες κρουαζιέρας (short cruising).
ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΩΝ ΟΣΟ ΜΕΝΟΥΝ ΑΚΙΝΗΤΑ ΤΑ ΠΛΟΙΑ
Πόσα λεφτά «καίει» κάθε εταιρία μηνιαίως
Σε κατάσταση «ακατάσχετης αιμορραγίας» βρίσκονται οι μεγαλύτερες αλλά και οι υπόλοιπες εταιρίες κρουαζιέρας σε όλο τον κόσμο, όσο συνεχίζει να επελαύνει ο κορωνοϊός. Παρά τη μείωση του στόλου των κρουαζιεροπλοίων από τα 448 στα 420, το γεγονός ότι τα 402 εξ αυτών είναι ανενεργά (lay up, drifting, ή ταξιδεύοντας στο πουθενά με μειωμένο πλήρωμα πάντα), σημαίνει ότι οι εταιρίες «καίνε» διαρκώς χρήμα για να τα συντηρούν, αυξάνοντας δανεισμό και χρέη.
Το εμβόλιο θα βοηθήσει πολύ στο restart, αλλά και στην εμπιστοσύνη των επιβαινόντων, περιμένοντας βέβαια τα θετικά αποτελέσματα. Αξίζει να σημειωθούν τα έξοδα εταιριών με τις παρούσες συνθήκες όπως αναφέρονται και ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις μεγάλες εταιρίες του industry.
• CARNIVAL GROUP (Περίπου 92 πλοία) 520 εκατ. δολάρια τον μήνα
• Royal Caribbean Cruise Line Group (Περίπου 56 πλοία) 290 εκατ. τον μήνα
• Norwegian Cruise Line (Περίπου 18 πλοία) 120 εκατ. τον μήνα
• Διάφορες άλλες εταιρίες (Περίπου 254 πλοία) 620 εκατ. τον μήνα
«Αυτά είναι ορισμένα στοιχεία που έχουν ανακοινωθεί, αλλά υπάρχουν διαφορές ανάλογα με την κατάσταση αργίας των πλοίων, την περιοχή που ευρίσκονται, αλλά και τα πάγια έξοδα εταιριών. Θα συνεχίσουν οι τουρίστες να επιθυμούν την κρουαζιέρα; Υπάρχει μέλλον για τον τομέα αυτό;» αναρωτιέται ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρος Κόντες και δίνει την απάντηση:
«Είμαστε αισιόδοξοι ότι οι τουρίστες θα συνεχίσουν να επιθυμούν για τις διακοπές τους να απολαμβάνουν τις ανέσεις και τις καταπληκτικές υπηρεσίες που προσφέρονται στα κρουαζιερόπλοια.
Επίσης έχουν την ευκαιρία να απολαμβάνουν εξαιρετικούς, πολλαπλούς προορισμούς σε διάφορες χώρες και ηπείρους με ήθη και έθιμα, κουλτούρα και φυσικά ιστορικά μνημεία και πανέμορφα τοπία που εντυπωσιάζουν.
Η χώρα μας είναι από τους πλέον ανταγωνιστικούς προορισμούς με τις πανέμορφες παραλίες και ιστορικά μνημεία και την τεράστια ακτογραμμή, είναι πάντα στην πρώτη γραμμή στην προσφορά του θαλάσσιου τουρισμού.
Κανένας βέβαια δεν περιμένει την άμεση και πλήρη λειτουργία των πλοίων φτάνοντας τα αποτελέσματα του 2019 όταν ενεργοποιηθεί η κρουαζιέρα.
Είμαστε συντηρητικοί αλλά και πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και χρειάζεται πολύ δουλειά και χρόνος για να επανέλθουμε στα προ κορωνοϊού εποχή» και συμπληρώνει:
«Οι προβλέψεις μας είναι ότι ίσως χρειαστούν 4 – 5 χρόνια για να φτάσουμε στα αξιοζήλευτα αποτελέσματα του 2019, με την εφαρμογή του εμβολίου να καθορίζει το restart της κρουαζιέρας σταδιακά.
Οι προσπάθειες είναι συνεχείς από τους αρμόδιους εθνικούς φορείς και φυσικά την Εθνική Συντονιστική Επιτροπή Κρουαζιέρας ούτως ώστε το restart να γίνει με τον πιο ασφαλή τρόπο κατά την μεταφορά επιβαινόντων και κατά τη διάρκεια της κρουαζιέρας εφαρμόζοντας πάντα τα πολλαπλά πρωτόκολλα Αρχών, Εταιριών και προορισμών για να αποφευχθούν τυχόν δυσάρεστα για τον κλάδο αποτελέσματα».
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ