Η μετάβαση σε νέες και πιο πράσινες μορφές ενέργειας, αναγκάζει πολλές εταιρείες παραγωγής λιπασμάτων, ανά τον κόσμο, να αναδιαμορφώσουν τις μονάδες τους. Μάλιστα, δύο από τους μεγαλύτερους παραγωγούς λιπασμάτων στον κόσμο, η CF Industries Holdings Inc και η Yara International Asa, στρέφουν το βλέμμα τους στην ποντοπόρο ναυτιλία και σχεδιάζουν να παράγουν νέα καύσιμα για την κίνηση των πλοίων.
Αλλάζοντας τη διαδικασία παραγωγής αμμωνίας που χρησιμοποιείται συνήθως για λιπάσματα, οι εταιρείες σημειώνουν ότι μπορούν να παράγουν υδρογόνο για χρήση ως καύσιμο στα πλοία.
Τα πράσινα καύσιμα, ωστόσο, δεν είναι ακόμη εμπορικά, γεγονός το οποίο αποθαρρύνει την ενασχόληση με αυτά, καθώς απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις ώστε αργότερα να αποφέρει κέρδος. Μάλιστα η μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής λιπασμάτων στον κόσμο, η καναδική Nutrien Ltd, μένει εκτός διαδικασίας στην παρούσα φάση, ενώ η Yara με έδρα το Όσλο αναζητά κρατικές επιδοτήσεις για να προχωρήσει.
Η υιοθέτηση «πράσινης» αμμωνίας ή «πράσινου υδρογόνου» για την αντικατάσταση του καυσίμου με βάση το αργό πετρέλαιο θα βοηθούσε τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) να επιτύχει έναν στόχο μείωσης των εκπομπών. Παράλληλα η μεθανόλη και το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) είναι άλλες καθαρές εναλλακτικές λύσεις.
Η ανάπτυξη της αμμωνίας και του υδρογόνου ως καύσιμο για την κίνηση των πλοίων, βρίσκεται ήδη σε πιλοτικό στάδιο για μικρά σκάφη.
Σημειώνεται ότι η CF Industries Holdings αναδιαμορφώνει το εργοστάσιό της στη Λουιζιάνα για την παραγωγή πράσινης αμμωνίας. Μάλιστα σχεδιάζει να προχωρήσει σε επένδυση 100 εκατομμύριων δολαρίων ώστε να μπορεί στην πρώτη φάση η μονάδα να παράγει περίπου 18.000 τόνους. Μέχρι το 2026, η παραγωγή σε ολόκληρο το δίκτυό της θα μπορούσε να φτάσει τους 450.000 τόνους και τους 900.000 τόνους έως το 2028.
Από την πλευρά της η Yara αναπτύσσει ένα έργο πράσινης αμμωνίας με την εταιρεία ηλεκτρικής ενέργειας Orsted και έχει επίσης πράσινα έργα που εκτελούνται στην Αυστραλία και τη Νορβηγία.