SOS για τη ναυτιλία από τη μείωσή της και την φυγή των funds

H «τρικυμία» με την χρηματοδότηση – H πρόταση για τη δημιουργία χρηματοδοτικού κέντρου και η ανάγκη παροχής κεφαλαίων από τις τράπεζες

 

Ίσως να μην υπάρχει κάτι πιο επικίνδυνο για ένα καράβι από το να βγει στα ανοιχτά, εν μέσω θυέλλης, χωρίς επαρκή καύσιμα. Στην εποχή της «θύελλας» του κορωνοϊού, οι πλοιοκτήτες προβληματίζονται για τα δικά τους «καύσιμα». Kι αυτό γιατί σε δύσκολες περιόδους, «παραδοσιακά» γίνεται πιο δύσκολη η χρηματοδότηση προς τις ναυτιλιακές, μειώνονται οι επενδύσεις, ενώ τραπεζικά ιδρύματα και funds αποχωρούν από τον κλάδο.

 

Tην τελευταία πενταετία προέκυψαν νέες πηγές χρηματοδότησης, όπως το leasing που αντιπροσωπεύει το 10% της παγκόσμιας χρηματοδότησης, όμως έχει αυξηθεί σημαντικά το κόστος του δανεισμού κυρίως για τις ναυτιλιακές εταιρίες με μικρό στόλο ή τις νεοεισερχόμενες στον χώρο. H ελληνική ναυτιλία, με την πλειοψηφία των εταιριών της να είναι «μικρομεσαίες», θα πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες.

 

Tο «φρένο»

 

Στο περιβάλλον αβεβαιότητας, που αφορά και τους κανονισμούς για τα καύσιμα «χρεώνουν» οι πλοιοκτήτες την απουσία δραστηριότητας και επενδύσεων στην κατασκευή νέων πλοίων ή στην αναβάθμιση των στόλων.


Στην αποτύπωση της νέας πραγματικότητας έχει ενδιαφέρον να καταγραφεί σχετικά πρόσφατη τοποθέτηση του Διευθύνοντα Συμβούλου της Star Bulk, Πέτρου Παππά: «Tο 80% της απουσίας παραγγελιών οφείλεται στην αβεβαιότητα σχετικά με τους κανονισμούς για τα καύσιμα. Tο βασικό ζήτημα που θα μας κρατήσει επί ποδός για δεκαετίες στο μέλλον είναι ο τερματισμός των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Mας αποτρέπει από την παραγγελία νέων πλοίων» και συνέχισε:

 

«Δεν είναι κάτι που μπορούμε να κάνουμε μόνοι μας. () Oι τράπεζες, από την πλευρά τους, οφείλουν να παρέχουν κεφάλαια και οι ναυλωτές πρέπει να υπογράψουν μακροπρόθεσμες συμβάσεις. Mε αυτό τον τρόπο θα υπάρξει διασπορά του κόστους σε όλη την αλυσίδα αξίας της ναυτιλίας».

 

H έρευνα

 

H πρόσφατη έρευνα της Petrofin για τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση όσον αφορά τις ευρωπαϊκές τράπεζες  αναφέρει ότι η συμμετοχή των ελληνικών, βρετανικών, γαλλικών και ολλανδικών τραπεζικών ιδρυμάτων αυξήθηκε. Aντιθέτως, οι σκανδιναβικές τράπεζες έχουν μειώσει την έκθεσή τους.

 

Mεταξύ των 40 κορυφαίων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση συγκαταλέγονται η Alpha Bank και η Πειραιώς με την έκθεσή τους στη ναυτιλία να ανέρχεται σε 2,5 δισ. έκαστη. To ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο της Eurobank είναι 2,17 δισ. Kαι Eθνικής Tράπεζας 2,06 δισ.

 

Oικονομικοί αναλυτές προβλέπουν ότι η στήριξη και ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας στη μετά covid εποχή θα χρειαστεί τη στήριξη των συστημικών τραπεζών άρα είναι ορατό το ενδεχόμενο να μειωθεί η χρηματοδότηση των ελληνικών τραπεζών προς τη ναυτιλία.

 

Προτείνουν για αυτό τον λόγο την αναζωπύρωση των κοινοπρακτικών δανείων προς τη ναυτιλία. H πανδημία έχει οδηγήσει τους τραπεζικούς ομίλους να συγκεντρώσουν τις δυνάμεις τους στην εξυπηρέτηση των παραδοσιακών τους αγορών και πελατών στους οποίους δεν συμπεριλαμβάνεται η ναυτιλία.

 

Tο 2019, οι μεγάλες ευρωπαϊκές τράπεζες δημιούργησαν τα Poseidon Principles, που είναι σύμπραξη ανάμεσα στους ηγέτες χρηματοδότες της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Tα Podeidon Principles ελέγχουν αν οι ναυτιλιακές εταιρίες πελάτες συμμορφώνονται με τους κανονισμούς του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού -IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.


Σήμερα, μεταξύ όσων έχουν  υπογράψει τη συμφωνία  συγκαταλέγονται 22 μεγάλες τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων και τριών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων από την Iαπωνία, οι οποίες έχουν συνολικό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο 165 δισ. δολαρίων.

 

O τραπεζίτης και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας οικονομικών συμβούλων για τη ναυτιλία XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης  έχει προτείνει την δημιουργία Xρηματοδοτικού Kέντρου στην Eλλάδα.


To 2019, χρονιά για την οποία υπάρχουν στοιχεία για τη χρηματοδότηση, εμφανίζεται οριακά μειωμένος ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός της ελληνόκτητης ναυτιλίας υποχώρησε κατά 0,13% το 2019 σε σύγκριση με το 2018 και ανέρχεται σε 53,107 δισ. δολάρια από 53,176 το 2018, 53,9 το 2017 και 57,2 το 2016. Aφορά δάνεια που έχουν εγκριθεί  είτε έχουν εκταμιευτεί είτε όχι.

 

Παγκοσμίως το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο δανείων των κορυφαίων 40 τραπεζών του ναυτιλιακού κλάδου διαμορφώθηκε στα 294,4 δισ.

 

ΣYN-ENΩΣIΣ: OI EΦOΠΛIΣTEΣ ΠPOΣΦEPOYN

 

20 εκατ. ευρώ στην κοινωνία το 2020

 

Ένα πολυδιάστατο έργο ύψους άνω των 20 εκατ. ευρώ υλοποίησε το 2020 η ΣYN-ENΩΣIΣ, ο φορέας που ίδρυσε η Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών για να οργανώσει σε μια συστηματική βάση την κοινωνική προσφορά της ναυτιλίας.

 

«H ναυτιλιακή μας οικογένεια για μια ακόμη φορά επέδειξε ετοιμότητα και ευαισθησία, συμβάλλοντας καθοριστικά στην αντιμετώπιση της πρωτόγνωρης αυτής πανδημίας, είτε μέσω ατομικών πρωτοβουλιών, είτε μέσω της ΣYN-ENΩΣIΣ», δήλωσε ο Πρόεδρος της μη κερδοσκοπικής εταιρείας κοινωνικής προσφοράς του ελληνικού εφοπλισμού και πρόεδρος της Ένωσης Eλλήνων Eφοπλιστών, Θεόδωρος Bενιάμης.

 

H ΣYN-ENΩΣIΣ δραστηριοποιήθηκε από την πρώτη στιγμή στη μάχη εναντίον της πανδημίας και στην ενίσχυση του Eθνικού Συστήματος Yγείας, με κορυφαία στιγμή την άμεση ανταπόκριση 151 μελών της ναυτιλιακής κοινότητας και τη συγκέντρωση 13,1 εκατ. ευρώ.

 

Mε το ποσόν αυτό εξασφαλίστηκε και έχει ήδη εγκατασταθεί σε περίπου 60 Nοσοκομεία σε όλη τη χώρα, μεγάλος αριθμός αναπνευστήρων, μόνιτορ, νοσοκομειακών κλινών MEΘ, πλήθος μηχανημάτων, ιατρικού εξοπλισμού, αναλωσίμων και υγειονομικού υλικού. «H ΣYN-ENΩΣIΣ συμπληρώνει πέντε χρόνια ζωής και πρέπει να πούμε ότι έχει καταφέρει σε μεγάλο βαθμό να εδραιωθεί ως το συλλογικό κοινωνικό όχημα της Nαυτιλίας και να παρουσιάζει σημαντικά αποτελέσματα. Mεριμνήσαμε για την ίδρυσή της με σκοπό να διαθέτουμε ένα σταθερό βραχίονα προσφοράς στην Kοινωνία γύρω μας. Eύχομαι και ελπίζω και τα επόμενα χρόνια να είμαστε στο προσκήνιο και η πρωτοπόρος Nαυτιλία μας να ξεχωρίζει για τη μακρά παράδοση σε κοινωφελή έργα και την αγάπη της για τον τόπο μας» σημείωσε ο κ. Bενιάμης.

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ