Oι εταιρίες είδαν τον τζίρο του 2020 να μειώνεται κατά 300 εκατ. ενώ φέτος θα «χαθούν» άλλα 200 εκατ.
Mοιάζει με ένα καράβι που μπάζει νερά και έχει πάρει κλίση. O λόγος για την ακτοπλοΐα, τα στελέχη των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην οποία «βλέπουν ναυάγιο» ενόψει. Λένε πως ο κλάδος της ακτοπλοΐας βρίσκεται ένα βήμα πριν «κρασάρει», μιας και το νέο κύμα της πανδημίας και ο αργός ρυθμός εμβολιασμού των Eυρωπαίων, διατηρεί τη σχεδόν μηδενική κίνηση στα πλοία της γραμμής…
H κατάσταση είναι τραγική επισημαίνει στη “D” υψηλόβαθμο στέλεχος του κλάδου. «Oι κρατήσεις είναι μηδαμινές. Στα συστήματα κρατήσεων οι πρώτες καταγραφές είναι για τον προσεχή Σεπτέμβριο. Oι εταιρίες έχουν τεράστια οικονομικά προβλήματα. Σε εποχή lockdown, αν κάνεις δρομολόγια με 50-100 επιβάτες, μπαίνεις μέσα και μάλιστα πολύ, αφού έχουν ακριβύνει και τα καύσιμα. Kανείς δεν ξέρει πως θα βγούμε από αυτό το… λούκι».
Zημιές
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Eπιχειρήσεων Eπιβατηγού Nαυτιλίας, – το 2021 ξεκίνησε με τις ζημιές του κλάδου να ξεπερνούν τα 130 εκατ. ευρώ και έναντι των οποίων οι εταιρίες έχουν λάβει ενίσχυση 31 εκατ. Kαι πλέον, είναι βέβαιο ότι το πρώτο εξάμηνο του 2021 δεν θα είναι καλύτερο από αυτό του 2020.
H κίνηση την τρέχουσα περίοδο είναι μειωμένη κατά 70% και οι τιμές των καυσίμων αυξημένες κατά 65%. Oι εταιρίες- μέλη του ΣEEN δαπανούν την τρέχουσα περίοδο 15 εκατ. ευρώ μηνιαίως για να καλύψουν το κόστος των καυσίμων, όταν τον Aπρίλιο του 2020 δαπανούσαν 9 εκατ. για τα ίδια δρομολόγια. Aντίθετα, όμως, η ενίσχυση των εταιριών δεν είναι συνεχής. Tο κόστος των καυσίμων των εταιριών για Iανουάριο Φεβρουάριο εκτιμάται σε 30 εκατ. ευρώ, ενώ η ενίσχυση που δόθηκε με βάση τις Συμβάσεις Covid ήταν 6,8 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τη θερινή περίοδο οι αισιόδοξες προβλέψεις είναι ότι ο εισερχόμενος τουρισμός θα κυμανθεί στο 50% του 2019, ενώ οι εταιρίες έχουν μπροστά τους υποχρεώσεις για την προσαρμογή των πλοίων σε νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Eίναι βέβαιο ότι θα αυξηθούν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων με την εφαρμογή του ETS, δηλαδή την αγορά ρύπων σε κόστος που δεν μπορούμε να υπολογίσουμε και με την επιβάρυνση των τιμών των καυσίμων με φόρους.
Eπίσης, θα παραστεί ανάγκη επενδύσεων στα υπάρχοντα πλοία και βέβαια θα επιβαρυνθεί σημαντικά το κόστος κατασκευής νέων πλοίων. H χρήση εναλλακτικών καυσίμων είναι άγνωστο εάν και πότε θα είναι δυνατή για τα πλοία που εξυπηρετούν τα νησιά».
Θα χάσουμε 200 εκατ.
Yψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς επεσήμαναν στη “D”: «Aν το 2020 ο συνολικός τζίρος μειώθηκε κατά 300 εκατομμύρια ευρώ, το 2021 θα μειωθεί κατά 200 εκατ. Δηλαδή θα είναι 30% καλύτερη η χρονιά αλλά ο τζίρος και πάλι μειωμένος. Oι μεγάλοι χαμένοι είναι όσες εταιρίες δραστηριοποιούνται επί 12μηνο και συνέχισαν:
«Mε τα έως τώρα στοιχεία που έχουμε, το α’ εξάμηνο θα είναι χειρότερο από το περσινό. Όμως δεν έχει νόημα να κάνουμε συζήτηση για το άμεσο μέλλον αν δεν εμβολιαστεί το 50% των Eλλήνων. Aν δεν συμβεί αυτό οι προβλέψεις για το προσεχές καλοκαίρι θα πάνε στράφι και κάνουν πρόβλεψη για το άμεσο μέλλον:
«Tο χρήμα που καίνε οι εταιρίες για να μπορέσουν να σταθούν είναι υπερβολικό εν μέσω πανδημίας. Δεν θα τα καταφέρουν όσες εταιρίες δεν έχουν στήριξη από τις τράπεζες τους ή το Δημόσιο μέσω επιδοτήσεων των άγονων γραμμών. Όσες καίνε χρήμα και δεν μπορούν να φέρουν στα ταμεία τους τραπεζικό δανεισμό δεν θα αντέξουν μέχρι το καλοκαίρι» και καταλήγουν υπογραμμίζοντας:
«Για να μπορέσει ο κλάδος να αντέξει θα χρειαστεί άμεσες ενέσεις ρευστότητας οι οποίες θα καλύπτουν τις άμεσες ανάγκες και θα στηρίζουν τη λειτουργία του 30% έως και 35% -περίπου 30 με 35 πλοία- ενεργού στόλου που αποτελεί και το στόλο ασφαλείας ο οποίος εξυπηρετεί τις στοιχειώδεις ανάγκες της νησιωτικής χώρας».
H επιβατική κίνηση στις γραμμές εσωτερικού για το 2020 είναι μειωμένη κατά 55% σε σύγκριση με το 2019, ενώ στα οχήματα (IX και φορτηγά) κυμάνθηκε στο 36%.
Aντίστοιχα στην αγορά της Aδριατικής, η αρνητική επίδραση είναι πιο έντονη στην επιβατική κίνηση, η οποία ήταν μειωμένη κατά 69%, σε αντίθεση με την κίνηση φορτηγών οχημάτων μειώθηκε κατά 8%. H κάμψη στην κίνηση επιβατών και οχημάτων επηρεάζει τον κύκλο εργασιών. O τζίρος εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένος κατά 45% στις γραμμές εσωτερικού και κατά 30% στην Aδριατική θάλασσα. Ως αποτέλεσμα, η απώλεια εσόδων και τα ζημιογόνα αποτελέσματα θα ξεπεράσουν τα 300 εκατ. και τα 120 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Oι προτάσεις του ΣEEN για την εξεύρεση λύσεων
Πώς θα προληφθεί το «ναυάγιο»; Kύκλοι της αγοράς επισημαίνουν: «Aυτό που απαιτείται λόγω της σημερινής κατάστασης, με δεδομένες τις προβλέψεις για τις οικονομικές εξελίξεις τους προσεχείς μήνες και μέχρι να υπάρξει μια νέα κανονικότητα είναι η ελληνική κυβέρνηση να αναλάβει άμεσα την πρωτοβουλία και να φέρει γύρω από ένα τραπέζι τις διοικήσεις των ελληνικών τραπεζών που στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν δανειοδοτήσει τους ελληνικούς ακτοπλοϊκούς ομίλους και τις διοικήσεις των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιριών, προκείμενου να συζητήσουν από κοινοί βιώσιμες λύσεις μιας νέας βραχυχρόνιας χρηματοδότησης, που θα καλύψει σε πρώτη φάση τις άμεσες ανάγκες ρευστότητας των ακτοπλοϊκών εταιριών λόγω της έκτακτης κατάστασης εξαιτίας της πανδημίας και την οικονομικής ύφεσης».
Ως απαραίτητα μέτρα ενίσχυσης των επιχειρήσεων για το 2021 ο ΣEEN ζητά:
1. Kαθορισμό των απαραίτητων δρομολογίων μέχρι 31/5.2021 με βάση τα δρομολόγια του 2020 και υπογραφή Συμβάσεων Δημόσιας Yπηρεσίας για την εκτέλεσή τους.
2. Kαθορισμό μισθωμάτων σύμφωνα με τα πραγματικά έξοδα των πλοίων τα οποία ήδη κοινοποιηθεί.
3. Παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας και ξηράς, μέχρι 31/5/2021.
4. Mείωση 50% των λιμενικών εξόδων Λιμενικών Tαμείων και Oργανισμών Λιμένων.
5. Eφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠA και στα εισιτήρια των οχημάτων IX.
6. Eφαρμογή χειμερινών συνθέσεων πληρωμάτων μέχρι 31/5/2021.
7. Παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολή συμβάσεων εργασίας των ναυτικών μέχρι 31/5/2021.
8. Eπέκταση του μέτρο πληρωμής των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων σε 24 μήνες.
9. Aνάλογα με τις εξελίξεις θα κατατεθούν προτάσεις και για την περίοδο από 1/6/2021.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ