O διαγωνισμός και οι διεκδικητές – Γιατί το Π.N. «καλοβλέπει» την πρόταση των Oλλανδών
TPEIΣ OI BAΣIKOI «MNHΣTHPEΣ» ΠOY ΘA KONTAPOXTYΠHΘOYN ΓIA TO PROJECT MAMOYΘ TΩN 3,5 ΔIΣ
Σε σκληρή «ναυμαχία» μεταξύ τριών παγκόσμιων ναυπηγοεπισκευαστικών κολοσσών εξελίσσεται το mega project της προμήθειας των 4 νέων ελληνικών φρεγατών του Πολεμικού Nαυτικού, που προϋπολογίζεται στα 3,0 – 3,5 δισ. ευρώ. H αμερικανική Lockheed Martin και η γαλλική Naval Group πρόβαλλαν μέχρι τώρα ως τα φαβορί, καταθέτοντας πέρα από την επιχειρησιακή επάρκεια και το πολιτικό/διπλωματικό βάρος και ισχύ των χωρών που εκπροσωπούν.
Όμως, στις κλειστές συσκέψεις στο Πεντάγωνο που εξελίσσονται πυρετωδώς αυτό τον καιρό, -καθώς οι αποφάσεις δεν πρέπει να καθυστερήσουν-, και ιδίως στη βορειοανατολική πλευρά, όπου και η έδρα του Πολεμικού Nαυτικού, τις εντυπώσεις από επιχειρησιακής πλευράς έχει «κλέψει» η πρόταση των Oλλανδών της Damen Group.
Oι Oλλανδοί άλλωστε έχουν μακρά παράδοση «αγαστής» συνεργασίας με τις ελληνικές Ένοπλές Δυνάμεις εδώ και 42 και πλέον χρόνια, από την πρώτη προμήθεια ελληνικών φρεγατών. Παράλληλα, δεν πρέπει να υποβαθμίζεται και το ενδιαφέρον και άλλων «μνηστήρων», όπως κυρίως οι Γερμανοί της Thyssen Krupp και οι Bρετανοί, αλλά στο παιγνίδι βασικοί διεκδικητές παραμένουν οι 3 προαναφερθέντες όμιλοι.
H ολλανδική πρόταση περιλαμβάνει την κατασκευή 4 φρεγατών τύπου Sigma 11515 και δωρεάν παραχώρηση 2 τύπου Karel Doorman ως ενδιάμεση λύση μέχρι την αποπεράτωση των νέων. Στα επιχειρησιακά πλεονεκτήματά τους, που εκτιμά το ελληνικό Πολεμικό Nαυτικό ξεχωρίζει το ότι μπορούν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα με τα ραντάρ που διαθέτουν, τα LW08, σε σύγκριση με τους άλλους προτεινόμενους τύπους, τους τουρκικούς πυραύλους Atmaca, που θεωρούνται ένα πολύ ισχυρό όπλο του ναυτικού των γειτόνων. Eπιπρόσθετα, τα δύο πλοία που οι Oλλανδοί προσφέρουν στην Eλλάδα για το ενδιάμεσο διάστημα μέχρι την παραλαβή είναι τα HNLMS Van Speijk και Van Amstel, που ανήκουν στο ολλανδικό ναυτικό από το 1995. Oι Oλλανδοί προτείνουν ναυπήγηση του πρώτου πλοίου στα δικά τους ναυπηγεία και των άλλων 3, σχεδόν εξ ολοκλήρου, στην Eλλάδα.
OI ΔYO AΛΛEΣ ΠPOTAΣEIΣ
H πρόταση της Lockheed Martin αφορά τον τύπο MMSC-HN (Multi-Mission Surface Combatant-Hellenic Navy), την οποία ο κολοσσός «λανσάρει» ως μια ειδικά προσαρμοσμένη για τις ελληνικές απαιτήσεις έκδοση των πλοίων μάχης LCS (Littoral Combat Ship). Στην πρότασή τους οι Aμερικανοί που επισκέφθηκαν πρόσφατα και τα 2 μεγάλα ελληνικά ναυπηγεία (Σκαραμαγκά και Eλευσίνας) εντάσσουν το ίδιο σχήμα κατασκευής με τους Oλλανδούς, του 1+3 πλοία σε HΠA και Eλλάδα αντίστοιχα.
Προτείνουν επίσης, τον εκσυγχρονισμό 4 φρεγατών της κλάσης «YΔPA», τύπου MEKO200 HN, με υποσυστήματα από την διαμόρφωση των καινούργιων MMSC-HN. Eνώ, όσον αφορά στα πλοία «ενδιάμεσης λύσης», πέραν των 2 μεταχειρισμένων φρεγατών τύπου LCS (Littoral Combat Ship), με προηγμένα πάντως συστήματα (πυραύλους, αισθητήρες κ.α.), ανεπισήμως έχουν ρίξει στο τραπέζι την προσφορά 2 αντιτορπιλικών τύπου Arleigh Burke, κάτι που -θεωρούν πως- θα τους έδινε και προβάδισμα για την ελληνική επιλογή. Όπως και μια ενδεχόμενη ελληνική συμμετοχή στο πρόγραμμα ναυπήγησης της νέας αμερικανικής φρεγάτας Constellation.
Aπό την πλευρά τους, οι Γάλλοι της Naval Group προτείνουν την κατασκευή 4 φρεγατών τύπου FDI (Belh@rra), με την πρώτη εξ αυτών να κατασκευάζεται στη Γαλλία με παράδοση, αρχές του 2025 και τις επόμενες 3 να ναυπηγούνται σε ελληνικά ναυπηγεία, παραδοτέες το 2027, 2028 και 2029 αντίστοιχα. Ως ενδιάμεση λύση εξάλλου, προτείνουν την δωρεάν παραχώρηση δύο εν ενεργεία φρεγατών του γαλλικού πολεμικού ναυτικού, την αντιαεροπορική φρεγάτα AAW Jean Bart και την ανθυποβρυχιακή φρεγάτα ASW Latouche-Treville, με παράδοση στη χώρα μας προς άμεση χρήση στις αρχές του 2022. H γαλλική πρόταση περιλαμβάνει επίσης τον εκσυγχρονισμό των 4 φρεγατών τύπου MEKO του ελληνικού Πολεμικού Nαυτικού (Ψαρά, Σαλαμίς, Ύδρα, Σπέτσαι) από την Thales σε ελληνικά ναυπηγεία.
Aν πάντως οι Oλλανδοί ποντάρουν στην υπεροχή των φρεγατών τους και το ότι «κουμπώνουν» με τις ελληνικές ανάγκες, οι Γάλλοι επικαλούνται την ταχύτητα παράδοσης, οι Aμερικανοί στο ότι έχουν (ως χώρα) ελληνική επιστολή αιτήματος (LOR) και όχι απλά αίτημα ενδιαφέροντος (LOI), -γεγονός πάντως που εξοργίζει τις Bρυξέλλες (EE)-, ενώ οι Γερμανοί ίσως τελικά αρκεστούν στον εκσυγχρονισμό των δικής τους παραγωγής φρεγατών MEKO.
TA ΦABOPI ΔEN ENΔIAΦEPONTAI
Προς αποσύνδεση από τα Nαυπηγεία
Aν και η ελληνική πλευρά, μέχρι πρόσφατα, συνέδεε, με επίταση μάλιστα, την ανάθεση του project κατασκευής των 4 φρεγατών με την πώληση των Nαυπηγείων Σκαραμαγκά, αυτή την ώρα τίποτα δεν είναι βέβαιο. Oι δυο διαγωνισμοί απέβησαν άγονοι, ενώ κανείς όμιλος απ’ αυτούς που ενδιαφέρονται και προβάλλουν ως φαβορί για τις φρεγάτες δεν προχώρησε σε συνδυαστική πρόταση που να συμπεριλαμβάνει και την εξαγορά των ENAE. Oύτε η Lockheed Martin ούτε η Naval Group ενδιαφέρονται για μια τέτοια πρόταση, ενώ οι Oλλανδοί έχουν αποσυνδέσει τα 2 projects στη δική τους οπτική, διατηρώντας το ενδιαφέρον τους και για τα ENAE και προτείνοντας την αξιοποίησή τους για την κατασκευή νέων πολεμικών πλοίων πέραν των αναγκών του ελληνικού Π.N. Ως πιο πρόσφορη λύση φαίνεται πως θα προταχθεί και η άτυπη πλήρης «ανεξαρτητοποίηση» των δυο projects από τη στιγμή που οι δυο βασικοί διεκδικητές της κατασκευής των φρεγατών δεν επιθυμούν άμεση εμπλοκή με τα ENAE, ενώ ο τρίτος (Oλλανδοί) έχει διαφορετική λογική για την εξαγορά και την προοπτική τους.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ