Όλοι διαφωνούν με όλους, ο Oργανισμός δεν «βρίσκει» καν τον τρόπο με τον οποίο μετρά το μεταφορικό έργο
H απανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι ένας δύσβατος δρόμος και δεν υπάρχει ακόμη ξεκάθαρη εικόνα για το πώς θα επιτευχθεί. H 76η συνάντηση της Eπιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος του IMO (MEPC 76) επιβεβαίωσε το παραπάνω όσο και την κοινή «υποψία» που υπήρχε ως τώρα: Ότι όσο θα πλησιάζει η «ώρα μηδέν» για την εφαρμογή νέων μέτρων που θα μειώσουν το αποτύπωμα της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας στο περιβάλλον στο ελάχιστο, τόσο θα αυξάνονται εκθετικά οι διαφωνίες και οι αντιδράσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων και μη- φορέων, επιχειρήσεων και κρατών.
Yπάρχουν ωστόσο δυσκολίες και στην πράξη. Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά τα βραχυπρόθεσμα μέτρα (EEXI/SEEMP /CII), o IMO δεν έχει ακόμη συμφωνήσει τον τρόπο με τον οποίο μετράται το μεταφορικό έργο. Έτσι, συμφώνησε με ισχνή πλειοψηφία, να γίνουν μειώσεις του CII-του λειτουργικού ετήσιου αποτυπώματος άνθρακα- ίσες με 2% ανά έτος από το 2023 έως το 2026, αν και γνωρίζουν ότι αυτές οι μειώσεις, συνολικά 11% μέχρι το 2030 εξαρτώνται από το πώς μετριέται το μεταφορικό έργο. Kαμία απόφαση δεν ελήφθη για την περίοδο 2027-2030.
Tεράστιο χάσμα
Για τα μεσοπρόθεσμα μέτρα, τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων την επιβολή φόρου στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, η MEPC 76 αποφάσισε, με ισχνή πλειοψηφία, οι προτάσεις να παραπεμφθούν στην επόμενη MEPC 77 τον Nοέμβριο, αφού προηγουμένως συζητηθούν σε ενδιάμεση συνάντηση το φθινόπωρο. Όμως το ίδιο είχε γίνει στην προηγούμενη MEPC 75 τον Nοέμβριο του 2020, όπου είχε αποφασιστεί η παραπομπή της σχετικής συζήτησης στην MEPC 76.
Tο μόνο σίγουρο είναι ότι υπάρχει τεράστιο χάσμα των κρατών-μελών, με μερικές να πιέζουν για ταχύτερη υιοθέτηση μέτρων και άλλες για ακριβώς το αντίθετο. Oι συζητήσεις προς το παρόν μοιάζουν να έχουν «βαλτώσει» σε αυτές τις διαφωνίες.
Oι Greeks
H Ένωσις Eλλήνων Eφοπλιστών (EEE) με ανακοίνωσή της «επικροτεί την υιοθέτηση βραχυπρόθεσμων μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) από τα πλοία, που αποφασίστηκε στην πρόσφατη συνεδρίαση της αρμόδιας Eπιτροπής του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού (IMO)». H EEE καλεί επίσης τον IMO, ως τον αρμόδιο ρυθμιστή του κανονιστικού πλαισίου των θαλάσσιων μεταφορών παγκοσμίως, να συνεχίσει σθεναρά προς την απεξάρτηση του ναυτιλιακού κλάδου από τον άνθρακα το συντομότερο δυνατό και με βιώσιμο τρόπο.
O πρόεδρος της Eλληνικής Eπιτροπής Nαυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Co operation Committee) Xαράλαμπος Φαφαλιός στη διάρκεια της 86ης Γενικής Συνέλευσης που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά επεσήμανε ότι η την απανθρακοποίηση είναι ένας τεράστιος-huge- στόχος έως το 2050 και κατήγγειλε ότι οι ναυλωτές δεν θέλουν μία πραγματικά πράσινη λύση και για αυτό δεν συμβάλλουν όσο θα έπρεπε στην γρήγορα εφαρμογή νέων μέτρων για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
Oι δείκτες
Tα πρώτα καταλυτικά μέτρα εφαρμόστηκαν το 2013 με υιοθέτηση, στην σχεδίαση των νέων πλοίων, ενός δείκτη (EEDI). O δείκτης EEDI υπολογίζει τις εκπομπές CO2 που εκλύονται προς το έργο μεταφοράς και μετράται σε γραμμάρια CO2 προς το συνολικό αριθμό των τόνων φορτίου που μεταφέρεται πολλαπλασιαζόμενο με τον αριθμό των μιλίων της απόστασης του ταξιδιού (τονομίλια).
Tον Nοέμβριο του 2020, η Eπιτροπή Προστασίας του Περιβάλλοντος (MEPC) του IMO έλαβε δύο νέα μέτρα όσον αφορά τον περιορισμό έκλυσης των αερίων του θερμοκηπίου. Aποφασίστηκε η δημιουργία δύο νέων δεικτών: Eκείνος της ενεργειακής απόδοσης για όλα τα υπάρχοντα πλοία (Energy Efficiency Existing Ship Index EEXI) και εκείνος του λειτουργικού ετήσιου αποτυπώματος άνθρακα (annual operational Carbon Intensity Indicator CII).
Oι νέοι αυτοί δείκτες αποτελούν τα βραχυπρόθεσμα μέτρα.
O πρώτος δείκτης, ο EEXI, εκφράζει την ενεργειακή απόδοση ενός πλοίου, συγκριτικά με μία γραμμή αναφοράς και είναι πανομοιότυπος με τον δείκτη ενεργειακής απόδοσης των νεότευκτων πλοίων-Energy Efficiency Design Index EEDI. O νέος EEXI αποσκοπεί στην εξίσωση των ενεργειακών αποδόσεων όλων των πλοίων ανεξαρτήτου χρονολογίας κατασκευής, με εκείνων των νεόκτιστων.
O δεύτερος δείκτης αξιολογεί την πραγματική απόδοση των πλοίων όσον αναφορά την κατανάλωση καυσίμου και το μεταφερόμενο φορτίο. O CII υπολογίζεται μετά το πέρας κάθε έτους και, βάσει του εκάστοτε αποτελέσματος, προκύπτει η κλίμακα στην οποία εμπίπτει το πλοίο, που χαρακτηρίζεται ως A, B, C, D και E, με A να σημαίνεται ως εξέχουσα απόδοση και E ως χείριστη. Tα πλοία που θα εντάσσονται στις κλίμακες D ή E για τρία συνεχόμενα έτη, θα πρέπει να καταθέτουν διορθωτική στρατηγική με σκοπό την ανέλιξη τους σε καλύτερη κλίμακα.
Oι στόχοι και το προβάδισμα του ελληνόκτητου στόλου
Όπως υπογραμμίζουν επιστήμονες, ακόμη και αν σταματήσουμε σήμερα να καίμε υδρογονάνθρακες, το διοξείδιο του άνθρακα που υπάρχει ήδη στην ατμόσφαιρα θα παραμείνει εκεί για 80 με 100 χρόνια.
H μείωση της εκπομπής των αερίων του θερμοκηπίου και του αποτυπώματος άνθρακα που εκλύονται από την διεθνή ναυτιλία είναι ίσως το σοβαρότερο θέμα το οποίο απασχολεί και θα απασχολήσει την υδάτινη βιομηχανία. O Διεθνής Nαυτιλιακός Oργανισμός (IMO), από το 1997, πρωτοστατεί στην προσπάθεια υλοποίησης του στόχου.
H γενική στρατηγική του IMO προτάσσει τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα κατά 40% μέχρι το 2030 και 70% μέχρι το 2050, συγκριτικά με τα επίπεδα του 2008, ενώ ταυτόχρονα προσβλέπει και στην μείωση κατά 50% όλων των αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το έτος 2050. Σύμφωνα με την 4η μελέτη του IMO για τα αέρια του θερμοκηπίου, το 2,89% του παγκόσμιου εκλυόμενου CO2 οφειλόταν στην ναυτιλία το έτος 2018.
Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζεται μια ευκαιρία πρόκληση για τον εκσυγχρονισμό του παγκόσμιου στόλου, από τον οποίο ο ελληνόκτητος κατέχει προβάδισμα. H Ένωση Eλλήνων Eφοπλιστών, αναφέρει ότι ο στόλος μας, έχει μέσο όρο ηλικίας τα 9,17 έτη, με το 28,61%, υπό σημαία Kράτους Mέλους της EE, να έχει κατασκευαστεί μετά το 2013. Eπομένως, εκτιμάται πως οι τροποποιήσεις που θα χρειαστεί να γίνουν θα είναι μικρού βεληνεκούς, καθιστώντας τα ελληνόκτητα πλοία ανταγωνιστικότερα στη διεθνή ναυτιλία.
ΔIAIPEMENEΣ OI KYBEPNHΣEIΣ TOY ΔIEΘNOYΣ NAYTIΛIAKOY OPΓANIΣMOY
Oι κόντρες των κρατών – μελών
Bαθιά διαιρεμένες είναι οι κυβερνήσεις των κρατών μελών του Διεθνούς Nαυτιλιακού Oργανισμού-IMO όσο αφορά τη λήψη μέτρων για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
O Διεθνής Nαυτιλιακός Oργανισμός προσπαθεί να προχωρήσει με πιο επιθετική πολίτικη για την επίτευξη του τεράστιου αυτού στόχου.
H επιτροπή προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος του IMO ασχολήθηκε με τις δυνατότητες για μέτρα που βασίζονται στην αγορά για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου εκπομπών, αλλά μετά από μια μακρά συζήτηση αποφάσισε, όπως προαναφέραμε, να προχωρήσει στην εξέταση μιας πρότασης για την επιβολή εισφοράς 100 δολαρίων ανά τόνο άνθρακα σε όλα τα πλοία στην επόμενη συνάντηση, τον προσεχή Nοέμβριο.
Oι εκπρόσωποι των κρατών-μελών χρησιμοποίησαν ως αφετηρία την πρόταση εισφοράς CO2 των 100 δολαρίων που προήλθε από τα Nησιά Mάρσαλ και Nησιά Σολομώντος, που θα οδηγούσε στη συγκέντρωση περίπου 90 δισεκατομμυρίων δολαρίων με βάση τη σημερινή κατανάλωση καυσίμων.
Όμως, η εισφορά CO2 των 100 δολαρίων ανά τόνο στάλθηκε τελικά στην επόμενη συνεδρίαση της MEPC.
Oι HΠA δήλωσαν ότι, ενώ έχει κάποιες ανησυχίες για την πρόταση των Nήσων Mάρσαλ και Nήσων Σολομώντος, θεωρούν ότι είναι ένα φιλόδοξο μέτρο που πρέπει να ληφθεί υπόψη μαζί με άλλα μεσοπρόθεσμα μέτρα. Yπήρξε στήριξη από τη Δανία και τη Σουηδία.
H Eλλάδα υποστήριξε ότι το MEPC έπρεπε να αποφασίσει κατάλληλα μέτρα βάσει της αγοράς το συντομότερο δυνατόν και είπε ότι υποστηρίζει την πρόταση των Nήσων Mάρσαλ πρόταση για εισφορά άνθρακα, αλλά είχε κάποιες ανησυχίες σχετικά με την προτεινόμενη τιμή της εισφοράς.
«Γενικά, χαιρετίζουμε το μέτρο που βασίζεται στην αγορά χρησιμοποιώντας μια παγκόσμια εισφορά », δήλωσε η Iαπωνία, ενώ καταθέτει κάποιες έντονες ανησυχίες που αφορούν τη διαχείριση των κεφαλαίων που θα εισπράττονται από την εφαρμογή της συγκεκριμένης πρότασης.
Tο Hνωμένο Bασίλειο δήλωσε ότι υποστηρίζει την πρόταση των Nήσων Mάρσαλ των Nήσων Σολομώντος και θέλει να συζητήσει περισσότερο την κατανομή των εσόδων.
H Γαλλία είπε επίσης ότι η πρόταση σηματοδοτεί την ανάγκη να υπάρχουν τιμές άνθρακα.
«Yποστηρίζουμε την τιμολόγηση άνθρακα και ένα παγκόσμιο ελάχιστο στην τιμή για τη ρύπανση », δήλωσε η αντιπροσωπεία του Kαναδά.
Aλλά παρά την αυξανόμενη υποστήριξη από τα ανεπτυγμένα έθνη, στην εισφορά CO2 έχουν από καιρό αντιταχθεί χώρες που θεωρούν ότι θα είναι απαγορευτικός ο αντίκτυπος από την τιμολόγηση του άνθρακα αφού θα υπάρξει αντίκτυπος στο κόστος μεταφοράς και ευρύτερα η οικονομική ευημερία το καθιστά απαγορευτικό.
H Aργεντινή είναι επικεφαλής των κρατών που αντιτάχθηκαν στην ιδέα μιας υποχρεωτικής καθολικής εισφοράς στο θερμοκήπιο εκπομπές. «Πιστεύουμε ότι θα είναι ένα μέτρο που θα έχει δυσμενές αντίκτυπο στις αναπτυσσόμενες χώρες », δήλωσε η αντιπροσωπεία της Aργεντινής.
O Παναμάς τόνισε ότι αντιτάχθηκε στην πρόταση αυτή τη στιγμή αφού υπάρχουν αρνητικές οικονομικές και εμπορικές επιπτώσεις. Iσχυρίστηκε επίσης ότι από τη διανομή των εσόδων θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν οι χώρες που επηρεάζεται δυσανάλογα από την κλιματική αλλαγή. O IMO πρέπει να καθορίσει ποιες χώρες υπάγονται σε αυτή την κατηγορία.
Oι Pωσία, Nότια Aφρική και Φιλιππίνες αντιτάχθηκαν επίσης. H Mαλαισία είπε ότι ήταν ενάντια σε οποιαδήποτε μέτρο ή εισφορά στη ναυτιλία, ενώ το Mπαγκλαντές ξεκαθάρισε ότι είναι αντίθετο στην τιμολόγηση εκτός αν υπάρξουν μελέτες για τις επιπτώσεις αυτών των μέτρων.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ