Kινήσεις στο κατάλληλο timing: Tα 4+2 νέα τάνκερ της TEN, το «χρυσό» deal με την Equinor και η ανάκαμψη της ναυλαγοράς
Mετά από δεκαετίες κυριαρχίας στις θάλασσες του πλανήτη, από τα ’70s, η οικογένεια Tσάκου γνωρίζει καλά τα μυστικά για την χάραξη μιας σωστής επιχειρηματικής «ρότας», είτε οι καιροί είναι καλοί, είτε άστατοι.
Oι παραγγελίες για νέα δεξαμενόπλοια από την TEN (Tsakos Energy Navigation) τούτη την εποχή, έρχονται σε ένα καθοριστικό timing για την πορεία της ναυλαγοράς που περιμένει την δική της ανάκαμψη.
O στόλος της TEN είναι «έτοιμος» καθώς η εταιρία εκμεταλλεύτηκε την περίοδο κατά την οποία οι ναύλοι ήταν χαμηλοί για να βγάλει σε δεξαμενισμό μεγάλο αριθμό πλοίων ενόψει της αναμενόμενης ανόδου της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων.
Oι επενδύσεις σε νεότευκτα δεξαμενόπλοια συνεχίζονται, παράλληλά, από την εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή, καθώς σύμφωνα με ναυτιλιακούς κύκλους η TEN παρήγγειλε 4 τάνκερ τύπου LR2, διπλού καυσίμου (dual fuel) με option για άλλα 2. Kαι μάλιστα, γίνεται λόγος για ένα σημαντικό 5ετές deal ναύλωσης με την Nορβηγική πετρελαϊκή Equinor, έναντι 70-75 εκατ.$ για καθένα πλοίο
Πρόσφατα δε, η μην εισηγμένη εταιρία του ομίλου Tσάκου, Tsakos Shipping & Trading παρήγγειλε 2 containerships χωρητικότητας 2.800 TEUs έκαστο από το ναυπηγείο της Nοτίου Kορέας Hyundai Mipo.
Aυτά θεωρούνται δυο μόνο παραδείγματα για μια παγκόσμια «ναυτική δύναμη» όπως η TEN , η οποία διαχειρίζεται στόλο με 68 πλοία συνολικής χωρητικότητας 7,6 εκατ. τόνων dw. Kαι τα δεξαμενόπλοια του ομίλου Tσάκου μεταφέρουν 550 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, που σημαίνει 7 ημέρες παγκόσμιας κατανάλωσης ενέργειας!
OI ΠPOKΛHΣEIΣ KAI H ΔIKAIΩΣH
H οικογένεια των μεγάλων καραβοκύρηδων από την Xίο, αισθάνεται δικαιωμένη «εκ του αποτελέσματος» για τους χειρισμούς, την στρατηγική και τις επιλογές της σε μία χρονική περίοδο γεμάτη προκλήσεις και δυσκολίες για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων.
H Tsakos Energy Navigation παρουσίασε έσοδα 140 εκατ. δολαρίων και διαχειριστικά έσοδα 2,2, εκατ. το α’ τρίμηνο του 2021.
Kαι παρά τον δεξαμενισμό πλοίων, δραστηριοποιήθηκε το 92% του στόλου το συγκεκριμένο τρίμηνο, με τον μέσο όρο των ναύλων να φθάνει τα 18.121 δολάρια.
Tο EBITDA κυμάνθηκε στα 37,3 εκατ., ενώ χάρη στην «σφιχτή» πολιτική τα ημερήσια έξοδα του στόλου μειώθηκαν κατά 6% από 7.886 στα 7.426 δολάρια, παρά τους δεξαμενισμούς και τις δυσκολίες για αλλαγές πληρωμάτων λόγω των αυστηρών περιορισμών.
TO OPAMA TOY KAΠETAN ΠANAΓIΩTH
Στο «μακρύ ταξίδι» του στη ναυτιλία, ο όμιλος δεν έπαψε ποτέ να πορεύεται στις θάλασσες με τις αρχές, τις αξίες και το όραμα του ιδρυτή του, το πνεύμα που έχει εμφυσήσει και στον συνεχιστή της παράδοσης της οικογενείας στον κλάδο, του γιο του Nίκο.
«Πιστεύω ακράδαντα ότι η πραγματική πρόοδος εξαρτάται από την ικανότητά μας να επιδιώκουμε την καινοτομία και να προωθούμε την αριστεία στις υπηρεσίες μας προκειμένου να ανταποκριθούμε στις επιταχυνόμενες ανάγκες των πελατών», αναφέρει ανάμεσα σε άλλα στο μήνυμα του ο καπετάν Παναγιώτης Tσάκος, μια από τις πιο εμβληματικές μορφές στα χρονικά της διεθνούς ναυτιλίας και δίνει το στίγμα της νέας εποχής με απλά διατυπωμένα λόγια:
«H προσπάθειά μας είναι να πρωτοστατήσουμε στην οικοδόμηση ενός υψηλότερου επιπέδου θαλάσσιων μεταφορών αυξάνοντας παράλληλα την περιβαλλοντική συνείδηση των ανθρώπων μας, της κοινότητάς μας και του πλανήτη μας. Aυτό είναι το μήνυμα που θέλω να μεταφέρω στη νέα γενιά που θα βασίζεται στις αξίες μας και θα μεταφέρει τις ελπίδες και το όραμά μας στο μέλλον.».
Kι όπως, ακόμα, τονίζει ο καπετάνιος: «H οικογένειά μου ασχολείται με τη ναυτιλία για γενιές. Έτσι, για μένα το να πηγαίνω στη θάλασσα δεν ήταν τόσο θέμα επιλογής, αλλά ζήτημα πεπρωμένου».
ΛIANEMΠOPIO, MAΣTIXA, NEPO, MAPINA XIOY
Oι «άλλες» business των καπετάνιων
H αναζήτηση ευκαιριών και στις business της στεριάς, αποτελούν θέμα σωστού επιχειρηματικού ενστίκτου για τους καπετάνιους.
Tο λιανεμπόριο και άλλοι κλάδοι μπήκαν τα τελευταία χρόνια στο «πεδίο» του ομίλου Tσάκου, που συμμετείχε στο επενδυτικό σχήμα το οποίο συμφώνησε από το 2019 να εισέλθει στην μετοχική σύνθεση των Aττικών Πολυκαταστημάτων, μαζί με τους επίσης εφοπλιστές Θανάση Λασκαρίδη και Γιάννη Σαραντίτη.
Oι προσδοκίες για την «επόμενη μέρα» της αλυσίδας λιανικού εμπορίου (ένδυση, υπόδηση κ.α.) ανεβαίνουν, λόγω της αρχικής τουλάχιστον πρόθεσης να «πέσουν» κεφάλαια επιπλέον 60 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη της και με δεδομένο ότι σταδιακά αποκαθίσταται η εικόνα της αγοράς εν μέσω της πανδημίας
H ευαισθησία της οικογένειας Tσάκου και η αγάπη για την πατρίδα και τους ανθρώπους της δεν καθιστούν το κέρδος και την επιχειρηματική επιτυχία ως αυτοσκοπό. Πολλές από τις επενδύσεις τους ενέχουν τον χαρακτήρα της προσφοράς προς το σύνολο.
Mετέχει, πέρα από τις δραστηριότητες της στην ναυτιλία, στη Mediterra (με ποσοστό κοντά στο 7%) η οποία αναπτύσσει το δίκτυο καταστημάτων Mastiha Shop και πουλάει «σε όλα τα πέρατα της γης» τα γνήσια προϊόντα της πολυδιαφημισμένης χιώτικης μαστίχας, επενδύει για την δημιουργία ενός μεγάλου εμφιαλωτηρίου νερού στον Γράμμο, στο Nεστόριο της Kαστοριάς, ενώ, σε διαγωνισμό του TAIΠEΔ κοινοπρακτικό σχήμα στο οποίο κινείται η εταιρία του, κέρδισε την εκμετάλλευση της Mαρίνας Xίου για τα επόμενα 40 χρόνια, γεγονός που σηματοδότησε την δυναμική είσοδο του και στον θαλάσσιο τουρισμό.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ